Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Madagascar offroad rit?  (gelezen 7024 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2010, 16:53 »
Die breng je toch zeker gewoon mee? Even informeren bij de KLM wat het meebrengen van extra bagage kost per kilo.

Daar gaat het niet direct om.
Als je in het buitenland nieuw spul koopt,het daar gebruikt en dan mee terug neemt is het "reizigersbagage" en betaal je geen invoerrechten. Moet er dan echt wel gebruikt uit zien en geen aankoopbonnetjes bij je spullen hebben ;)
Het moet dan wel interessant cq heel goedkoop zijn.
Oh ja, en als iedereen voor mij wat sigaren,binnen de heffingsvrijstelling, retour meeneemt ben ik helemaal blij :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #16 Gepost op: 31-10-2010, 10:23 »
Hey Toon,
 
ondertussen gisteren teruggekomen vanuit Madagascar. Gelukkig dat ik vannacht een uurtje langer kon slapen want de terugvlucht vertrok zaterdagmorgen om 1u00 (vanaf vrijdagavond 22u00 op de luchthaven). Met mijn lengte kan ik niet echt slapen in een vliegtuigstoel (10u30 vliegen) en dus gisterennamiddag om 16u00 redelijk geradbraakt eindelijk thuis aangekomen.
Motorkleding zou ik persoonlijk eerder zelf meebrengen. Wat je ginder vind zal voor dezelfde kwaliteit altijd duurder zijn. Als regel kan je stellen dat alles wat westers is en dus geïmporteerd word, duurder of minstens even duur is dan bij ons. Tel daarbij dat de keuze waarschijnlijk zeer beperkt is in onze maten. Ook laarzen en helm zou ik zelf meebrengen. Zoals Sandman zegt kan je met bvb. Air France intercontinentaal 2 valiezen van elk 23kg en 2 stuks handbagage (totaal 10kg) meenemen in economy.
Vb als handbagage je motorrugzak en de helm kan perfect.
Wat betreft pillen hangt een beetje af of je ooit al inentingen gehad hebt voor Afrika. Zelf had ik voldoende Malarone (Malaria) pillen bij maar omdat ik toch in de hoofdstad verbleef en er in deze periode geen muggen zijn ben ik na een paar dagen ermee gestopt. Heb met de rest enkele lokalen gelukkig gemaakt. Voor hen is medicatie onbetaalbaar. Als we met de motor rondtrekken is het misschien wel meer aangewezen om de pillen te nemen. We gaan tenslotte het land in en meer ongedierte tegenkomen dan in de steden.
Zeker ook voldoende Imodium meebrengen. Je krijgt als westerling toch regelmatig te maken met min of meer ernstige vormen van buikloop. Zelfs al volg je de standaardregels voor Afrika. Nooit water gebruiken uit de kraan (zelfs voor tanden poetsen) en alleen drinken uit flessen die voor je ogen geopend worden. Grote hoeveelheden slaatjes eten zijn ook uit den boze zelfs als deze in westerse hotels/restaurants geserveerd worden.
Wettelijk vraagt men niets van inentingen en een toeristenvisa van 30 dagen krijg je gratis op de luchthaven bij aankomst.
 
En nog een paar foto's
1) de lokale beenhouwer. Bij >35°C gegarandeerd toerista of ernstiger
2) offroadbikes voor het hotel
3) heb niet begrepen wat deze motorrijder bezint bij >35°C en stapvoets verkeer
 



 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #17 Gepost op: 12-11-2010, 01:47 »
Voor de geïnteresseerden. Heb ondertussen de eerste prijzen binnen.
Wat hieronder volgt is letterlijk de vertaling van de mail die ik gekregen heb.
 
-----------------------------------------------------------
Beste Marc,
Dank U voor uw aanvraag en uw kontaktname
Voor een circuit met enduro moto's (type Suzuki DRZ; Honda 400 en 650 XR of Yamaha 250 TTR) met assistentie van een gids (endurorijder-mecanicien) stel ik U dezelfde periodes voor dan deze die U in uw mail vermeld. mei/juni of september/october. Ik heb een voorkeur voor het begin van het jaar omdat na het regenseizoen de pistes nog niet te stoffig zijn maar de modder grotendeels
verdwenen is. De begroeing is dan nog zeer groen en de veelvuldige rivierdoorwadingen zijn allen mogelijk.
Ipv een circuit in vol pension voor te stellen hebben wij meestal de gewoonte een basistarief op te geven als indocatie en daarna als het parcours vast ligt en gedetailleerd per dag, kunnen wij een reële kost vastleggen voor de overnachtingen in vol pension en de benodigde brandstof. De logistieke kosten zijn eveneens transparant maar de optie "bijstand 4x4" hangt af van het gekozen circuit.
 
Het circuit in het Noorden (Nord) van Tananarivo naar Diégo-Suarez dat wij aanbieden met gids is technisch moeilijk met als bijkomend detail dat dit een parcours is dat alleen mogelijk is voor de moto's (bijstand 4x4 onmogelijk). De pistes die soms zeer vlot rijdend zijn, soms trial in het primaire woud, gaan helemaal weg van de normale pistes met als gevolg dat dit een parcours is waar alleen motos kunnen komen. Zeer mooi circuit maar het isolement op bepaalde etapes vragen een behoorlijke ervaring...
 
Het technisch meest haalbare circuit is het circuit van het zuiden (Sud). De stukken met zandpistes laten zich veel vlotter rijden dan in het westen en de assistentiewagens hebben de mogelijkheid om hetzelfde parcours af te leggen als de moto's en dit bijna met dezelfde timing.   
 
Het circuit in het westen (Ouest) is het mooiste daar dit zeer gevarieeerd is wat betreft landschappen en soort van pistes die we tegenkomen. Ideaal voor een eerste rais in Madagascar. 2 kleine nadelen, de 4x4 assistentie moet een stuk piste van 200 km omzeilen in de bergen waar alleen de moto's doorgeraken, dwz 2 dagen zonder 4x4. En als 2de zijn de zandpistes tussen Morondova en Manja technisch moeilijker dan in het zuiden circuit.
 
Het circuit midden westen (Moyen-Ouest) is technisch nogal moeilijk, onmogelijk voor de 4x4 en daarbij niet echt interessant voor een eerste raid want het landschap is nogal uniform. Vooral interessant voor motorrijders die jaarlijks terugkomen en eens nieuwe pistes willen ontdekken.
 
Voor elk circuit is het tarief hetzelfde zoals hieronder gedetailleerd:
 
Ziehier ons motorpark met de tarieven:
Enduromotors:
5 Yamaha 250 TTR = 70€/dag
5 Honda 400 XR = 80€/dag
3 Honda 650 XR = 80€/dag
5 Suzuki 400 DRZ = 90€/dag
 
Trailmotors (onbeperkt km):
2 Yamaha 125 DT = 25€/dag
3 Yamaha 225 XT = 30€/dag
3 Honda 600 Transalp = 60€/dag (met topcase en zijkoffers)
2 Honda 750 Africatwin = 80€/dag (met topcas en zijkoffers)
 
onze motoren zijn technisch goed en regelmatig vernieuwd. Wij hebben 17 jaar ervaring met raids in Madagascar.
 
Logement in vol pension is ongeveer 35 tot 50 € per dag afhankelijk van de keuze van de hotels.
Budget brandstof (1€/liter) is ongeveer 20€ per dag op het circuit.
 
Opties:
De motorrijder gids (met satelliet telefoon en GPS) 90€/dag alles inbegrepen te verdelen onder alle deelnemers.
Assistentie 4x4 voor bagage en of begeleiders 80€/dag (zonder brandstof) te verdelen onder alle deelnemers.
Verzekering korte termijn sanitaire evacuatie (Europ assistance) : 90€ voor 15 dagen
Mogelijkheid huur satelliettelefoon alleen : 40 € /week
Voor de rit/huur moto die stopt in de provincie, de prijs van het transport terug is bepaald door de firma Colis Express die de moto zal receptioneren op het einde van de rit. Dit bedrag word ter plekke betaald.
 
Condities:
Deelnemers moeten een motorijbewijs hebben.
Een niet geïnde garantie van 2000€ moet neergelegd worden dmv van cheque die teruggegeven word bij teruggave moto, met inhouding van reparaties van eventuele beschadigingen.
Voor de reservatie: een aanbetaling van 30% van de huur 3 maanden voor het vertrek. De rest de dag van het vertrek.
Uitrusting moto te voorzien: crosshelm, botten en kniebescherming, handschoenen, endurovest.
----------------------------------------------------------
Heb ondertussen al een paar bijkomende vraagjes gesteld
-duur van een circuit en dagetapes
-passagiers in 4x4 mogelijk
-mix quad moto's mogelijk
Antwoord
---------------------------------------------------------
Elk circuit is 8 dagen
Etapes van ongeveer 200 tot 250 km/dag
Het is inderdaad mogelijk om passagiers mee te nemen in de 4x4 maar dit geeft bijna telkens problemen want het ritme van de 4x4 tov
de motos laat niet toe om veel te zien van verschillende nationale parken en reservaten die we doorkruisen onderweg. De hotels en
bungalows zijn gastvrij voor de motorrijders, want zelfs als ze rustiek zijn eet men er lekker en het bier is er fris. Maar voor de
echtgenotes na een dag 4x4 de motos achterna te hollen is het gebrek aan comfort soms moeilijk te verwerken.
Retourticket vliegtuig van aankomst circuit westen (Tulear) naar Tananarivo is 135€. Maar als men van Parijs vliegt via Air
Madagascar kan men dit boeken met 30% reductie.
Mix moto/quad verplicht de motorijders om veel trager te rijden en beperkt de lengte van de etapes. Absoluut te vermijden.
--------------------------------------------------------
 
Kleine optelsom
Huur moto + benzine 8x(80+20) 800€
Eten + slapen       8x 40     320€
4x4bijstand + gids gebaseerd
op 10 rijders 8x(90+90)/10    144€
kost moto terug naar Tana     nog na te vragen
vliegtuigtickets totaal 1000 à 1100€
Air Madagascar vliegt van Parijs naar Tananarivo voor minder dan 900€
Zij vliegen ook vanuit Luxemburg is misschien interessanter vanuit NL
indien vliegtuig retour einde rit naar Tananarivo samen geboekt 135€- 30% kost dit minder dan 100€
 
Ik denk dat je steeds op minimaal 2500€ mag rekenen voor de trip.
 
Als je 2 circuits aan elkaar hangt vb zuiden en westen vermijd je natuurlijk de binnenlandse vlucht en de kost om de moto terug te
brengen. Je bent dan wel 16 dagen aan het rijden (>3200 km).
Huurprijs moto/gids/4x4 verdubbelt natuurlijk maar ik denk dat er dan wel te discuteren valt over de dagprijzen.
 
De site van deze firma is www.traces.mg
Bij mij werken vele interne links echter niet.
 
Nogmaals stel ik de vraag aan alle geïnteresseerden om te reageren en mij te vertellen wat jullie willen.
Mijn voorstel is het westencicuit in mei of juni.
Eventuele echtgenotes die het niet zien zitten om mee te rijden in de 4x4 kan ik wel iets organiseren dat zij bvb na aankomst in Tananarivo hier enkele dagen allerlei dingen bezoeken om dan via vliegtuig naar de aankomst in Tulear (westencircuit) te vliegen waar de motorijders enkele dagen later ook aankomen. Ik ken hiervoor wel lokale mensen om ze te begeleiden. Een weekje uitrusten in
Tulear aan het strand kost dan geen fortuinen meer.
 
graag jullie reakties
Marc
 
Nog enkele fotos mij opgestuurd door Francois de directeur van Traces (offerte) 





 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #18 Gepost op: 12-11-2010, 17:13 »
Ha die Marc. je bent goed bezig zo :)
Dat ziet er erg mooi uit en wellicht dat er met een hele groep nog wat inkoopvoordeel te behalen is. Voorlopig kan ik helaas nog niet plannen :-\

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #19 Gepost op: 12-11-2010, 17:27 »
Ha Toon,
 
heb ondertussen nog wat info gekregen.
Retour transport van de moto op het einde vh circuit komt op ongeveer 90€
Verzekering is nodig omdat je dan met het locale bureau van Antanarivo werkt welke veel sneller en beter kunnen reageren als de dingen misgaan dan van hier uit Europa.
Zoals altijd hopen dat je er nooit gebruik moet van maken. Bij ietswat ernstig letsel wordt je sowieso direkt naar La Réunion gevoerd (Frans departement/eiland op ongeveer 600km van Madagascar).
Vliegtuigtickets worden goedkoper. Heb ondertussen prijzen rond de 850€ vanuit Parijs. Is wel heel pak duurder vanuit Amsterdam (+250 à 300 €). Ik denk dat jullie best gezamenlijk in een auto naar Parijs rijden vanuit Nederland (Longterm parking 150€ voor 14 dagen op luchthaven). Als je met 4 of 5 in een auto kruipt tot Parijs is dit sowieso goedkoper. Daarbovenop vermijd ik steeds om te moeten overstappen in het opgaan. Je wil daar niet aankomen zonder al je bagage als je dit soort dingen wil doen. Terugreis maakt niet uit, kleren genoeg thuis.
 
 

Post Merge: 12-11-2010, 17:31
Hé Toon,
 
andere jaren toch steeds vrij kunnen maken eind mei/begin juni ...Lips Sealed

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #20 Gepost op: 12-11-2010, 18:07 »
Mei-juni lukte me afgelopen jaar ook niet hoor ;)