Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: inhouden van blok: Oorzaak??  (gelezen 2668 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
inhouden van blok: Oorzaak??
« Gepost op: 19-04-2006, 21:41 »
Ik heb een probleem met een motorblok.
Op de snelweg komt hij niet boven de 120, welke al met veel moeite gehaald wordt. Iin z'n drie krijg ik hem niet eens in de toerenbegrenzer, komt niet boven de 7 à 7,5 duizend toeren, dan is gewoon het vermogen op.
Benzinepomp is inmiddels vervangen, had dezelfde pomp als de @ en ja, ook deze contacten waren schuin weggebrand. Benzinefilter zit er ook nieuw op. Luchtfilter lijkt op het oog gewoon schoon, heb eerlijk gezegd geen idee wanneer die voor het laatst vervangen is.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Tekort aan benzinetoevoer? Valse lucht? Toch nog het filter in de tank (als dat er inzit)?? Inmiddels is er ook een flesje brandstofsysteemreiniger door de tank gespoeld, heeft ook niet mogen helpen. Carburateurs synchroniseren?? Hij heeft enige tijd terug nog een grote beurt gehad, dus dat zou het niet mogen zijn.....

Oja, het blok is Transalpachtig (dus 2 cil.) en hangt in een Deauville :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #1 Gepost op: 19-04-2006, 22:30 »
Ferd: zoiets is moeilijk te zeggen vaak, maar ik kan wel een aantal dingen voor je wegstrepen:

- Benzinetekort: Als je een benzinetekort hebt, merk je dat meestal doordat je kortstondig wel hard kan, maar dan de power wegvalt en het blok gaat stotteren. Ook is het belastingafhankelijk. Jouw beschrijving klinkt niet alsof dit het geval is. onwaarschijnlijk dus denk ik. + Een benizepomp doet het, of doet het niet: Trek de slang los en zet het contact effe aan met het slangetje in een potje en je weet heel snel of ie het doet. De druk die de pomp moet pompen is verwaarloosbaar. kortom: onwaarschijnlijk

Stottert ie? of is het vermogen gewoon weg?

- Synchroniseren: Dat is alleen van belang voor mooi stationair lopen. Als bij bijna volgas de ene carb .1mm verder open staat dan de andere, dan merk je daar niks van. dus kan dit niet je oorzaak zijn

- luchtfiler: ALs ie echt dicht zit, krijgt de motor niet genoeg lucht, en een te rijk mengsel. het vermogen zakt dan idd weg bij hoge toeren. Alleen moet zo'n filter echt wel heel erg dicht zitten wil je daar echt last van hebben: Bijv doordat er een stuk plastik tegen het filter is gekomen ofzo. (zo zoog mijn Honda ooit een stuk afdekplastik van zichzelf naar binnen waardoor 60% van het filtervlak dicht zat: dat merk je) => aannemende dat je gekeken heb: Onwaarschijnlijk.

Vraag:
Kan je merken of ie op 1 cilinder gaat lopen (ongelijk gaat lopen?)
Hoe is het met benzineverbruik? hoog?
stottert ie, of is het vermogen op, maar loopt ie wel mooi rond?

Mogelijke oorzaken:
- 1 van 2 membramen van de carbs lek (redelijk waarschijnlijk): daardoor gaat 1 carb gewoon niet ver genoeg open, en loopt die cilinder veel te rijk. Check: 1 uitlaat zwart, danwel katalysator aan 1 kant veel heter na rijden (aan de stukke kant is dat dan)?-
- ander carburateurprobleem, zoals choke die blijft hangen ofzo... Kijk naar uitlaatkleur, en bougiekleur.

- onstekingstijdstip veel te laat: module stuk, of bijv groundcontact niet goed: nakijken. Is evt na te meten met een flitslamp, maar die heeft niet iedereen en je moet ook maar een punt op de motor hebben wat je kan zien (tegenwoordig vaak niet mee raanwezig -> diagnosestekker :-/ )
Stuk acht ik niet zo waarschijnlijk (onder normale omstandigheden), los/slecht contact: kan zijn!
- ander onstekingsprobleem: Spoel die doorslaat oid: Heeft ie bobine of coil-on-plug? Lasti gte traceren probleem. In principe  kan het al gewoon een losse bougiekap zijn! De vonkspanning neemt namelijk toe met toerental.. ergens wordt de vonk dan gewoon te slap.

- kleptiming fout: Nokkenasketting versprongen => kan alleen bij veel km's of als iemand er met zijn fikken aan gezeten heeft: Niet zo waarschijnlijk.\


succes..


Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #2 Gepost op: 19-04-2006, 22:45 »
pff..
wat is je telefoon nummer? kan ik bellen als ik pech heb..en dan hoopen dat ik het juiste gereedschap bij me heb.
lijk wel of het je werk is zo mooi staat het opgesomt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2006, 07:33 »
Zo hè, bedankt voor je reactie Gerben....

-Benzine probleem kan het bijna niet meer zijn, alleen het filter in de tank is ng niet bekeken.

-Hij stottert niet, loopt mooi gelijkmatig rond, is echt alleen vermogen kwijt, cdi's zullen het denk ik niet zijn, dan gaat hij echt onregelmatig lopen.

-Synchroniseren valt dus af, is alleen voor stationair, en daar loopt hij mooi regelmatig

-Luchtfilter ziet er erg overgedimensioneerd uit in vergelijking met het filter van een alp, en is vervangen tijdens de laatste beurt (januari)

-Benzineverbruik weet ik niets zinnigs over te zeggen, zal het eens vragen

-Membramen zou een punt kunnen zijn, heb ik nog niet naar gekeken, plunjer van de choke lijken heel mooi soepel te lopen, dus die sluit ik nog even uit.

-Ontsteking wordt door de cdi geregeld, valt weinig aan in te stellen.

-Kleptiming/nokkekasverschuiving geloof ik (gelukkig) niet in, r is niets aan het blok gedaan/ open geweest

Bedankt in ieder geval voor de tips, ik ga verder met zoeken, en laat het resultaat nog wel even weten.




-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2006, 07:50 »
Die gescheurde membramen heeft Gerben wel een goed punt mee denk ik.

M'n "gedrosselde" GPZ had 2 gaatjes in de vaccuum schuiven om het vermogen terug te brengen naar niveau brommer (35pk) en dat geeft zo'n beetje hetzelfde effect als je omschrijft. Rijdt echt beroerd, (zwaar in tegenstelling tot een motor die origineel 35 pk heeft) op snelheid/toeren geen vermogen meer onderin wel fatsoenlijk rijdend.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2006, 22:21 »
ja, komt vaker voor die gescheurde condoompjes.

Gevolg is dat de schuif niet helemaal meer omhoog wil. Hoe hoger het vacuum, hoe erger het effect: maw, onderin merk je er niet veel van, maar hoger in de toeren wel.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2006, 07:16 »
Om achter de oorzaak te komen moest er iemand Ajax-Feyenoord missen, die heeft dus lekker de hele avond staan sleutelen:

Citaat
Weer lekker gesleuteld vanavond. Bij het draaien zonder luchtfilter bleek
dat één van de carburateurs niet open ging bij hogere toeren. Open gemaakt
en een klein scheurtje in het membraam aangetroffen. Andere membraam ook
gecontroleerd, deze was goed.
Ook meteen filter in de tank bekeken. Deze was schoon, alleen onderaan wat
prutjes maar niet genoeg om de brandstofstroom te hinderen.
Ik hoop dat ik morgen een nieuw filter kan krijgen. Dat metalen buisje zit
overigens vast aan het rubber

Jongens, bedankt voor de adviezen, volgende keer zal ik hier ook aan proberen te denken.......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2006, 20:07 »
Om achter de oorzaak te komen moest er iemand Ajax-Feyenoord missen, die heeft dus lekker de hele avond staan sleutelen:

der zijn ergere dingen!  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2006, 21:32 »
Ik dacht al, ieder nadeel (brommer stuk) heb z'n voordeel (niet naar voetbal kijken)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2006, 22:04 »
 :D :D :D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: inhouden van blok: Oorzaak??
« Reactie #10 Gepost op: 26-04-2006, 13:40 »
hmmmmmmmmmmmm...............

Citaat
Hoi Ferd,

The never ending story continues.
Gisteren had Richard Bakker (Bakker motorservice)ondanks zijn klantenstop
toch nog tijd om mijn voorvorkpoten te voorzien van een nieuwe keerring en
olie. Moest ik wel zelf die poten demonteren en weer monteren. Ik kon vrij
nemen en dat is dus uitgevoerd.
Het trillen heb ik ook op kunnen lossen. Bleek valse lucht te zijn bij de
aansluiting luchtfilter carburateur.
Ik helemaal blij.
Maar vanochtend onderweg naar Den Haag gaf de brandstofpomp de geest,
inderdaad al na zo´n 500 km. Kan ik morgen weer aan de slag. De motor rijdt
trouwens best goed zonder pomp.

Groeten,

Blijft leuk hè, sleutelen aan een motor.........