Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: all-road cursus  (gelezen 3090 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: all-road cursus
« Reactie #15 Gepost op: 17-01-2011, 20:22 »
Ben TCN lid. BAT en V-BAT gedaan en hierdoor helemaal verslingerd geraakt aan het off-road rijden. Asfalt is af en toe een noodzakelijk kwaad. Maar ja, (V-)BAT is inderdaad alleen iets voor TCN leden  :-\ . Balen dat je twin het "toen" liet afweten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: all-road cursus
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2011, 18:29 »
Ik heb de basistraining offroad gedaan bij Motortrails, was erg leuk. Motor (DRZ 400) en kleding zijn inbegrepen, dus je eigen spullen blijven heel en schoon.

Die heb ik ook gedaan. Goed georganiseerd, erg leerzaam maar vooral leuk! Perfect verzorgd (lunch, drinken, snacks) alles beschikbaar (zelf in mijn maat, xxl) en ook de motoren waren op verschillende lengtes afgestemd.

 Daarna heb ik via XTravels nog de cursus in Bilstain gedaan (http://www.stefans-endurotraining.de/), deze vond ik persoonlijk veel minder. Belangrijkste nadeel was de grote groep van 13 personen, terwijl er bij Motortrails maar maximaal 6 meedoen. Patrick van XTravels had wel alles goed geregeld: lunch, barbeque, drinken. Maar de opzet vond ik veel te groot. Weinig aandacht voor iedereen.

Bij de training in Bilstain kun je ook motoren huren wat ikzelf wel een aanrader vind. Ik heb die training namelijk op mijn eigen TT350 gereden en de motor is oververhit geraakt (terwijl het maar 7 graden Celsius was...) wat gelukkig alleen maar resulteerde in een lekkend kleppendeksel. Ter info: bij Motortrails rijd je ongeveer 100 km op een dag, bij Stefan was dat maar 34 km (in twee dagen). Dit komt deels door de intensieve training van Stefan maar grotendeels ook doordat je vaak staat te wachten tot je aan de beurt bent. Wat uitrusting betreft is het aanbod bij Stefan (Bilstain) ook maar beperkt, geen helmen, geen kleding,geen laarzen, wel bescherming. Mijn mening over Stefan's training kan overigens ook wel beïnvloed zijn door Bilstain zelf: veel klei, keien en stenen en als het nat is, is het glad (en het was nat).

Bij beiden leer je het volgende: Bochten, remmen, optillen, heuvel op, heuvel af.
Bij Motortrails leer je ook: de juiste rijhouding, sturen via gewichtsverplaatsing, versnellen, rijden door mul zand en door modder/plassen.
Bij Stefan leer je ook: hoe je je redt als je motor stilvalt tijdens heuveloprijden. 

Voor wat betreft allroad/offroad: voor zover ik begrijp is de techniek hetzelfde alleen denk ik wel dat als je eenmaal een training op een lichte motor hebt gehad het op je eigen (zware) allroad toch iets tegen kan vallen. In Bilstain was er overigens ook iemand met zijn eigen Ténéré 600 en die kwam overal erg goed mee.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 138
Re: all-road cursus
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2011, 16:38 »
Welkom to the jungle!