Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verwerkingstemperatuur van PE  (gelezen 8588 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2011, 21:17 »
Hoi, even wat anders he,

Iemand zei dat je bij kunststof speeltoestellen, die buiten verbleken door jarenlange UV-invloed, de verweerde laag warm kan stoken met een gasbrander en dan komt de originele kleur terug.

Iemand hier ooit van gehoord? Voor bijvoorbeeld verbleekte plastic motordelen. Speeltoestellen zijn ook wel van PE gemaakt denk ik toch..?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2011, 09:31 »
Puur met verwarmen werkt niet heel best. De aangetaste laag verdwijnt immers niet.
 
Even opschuren met wat fijn schuurpapier en dan 'polijsten' met een vlammetje werkt wel prima.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2011, 14:11 »
Ik heb hier oud kawaspul liggen uit 1981, vlam eroverheen en van witachtig groen werd het weer groen. Echter............de toplaag is er zou weer af te krabben . Wordt dus ontzettend bros.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2011, 14:17 »
Ik heb hier oud kawaspul liggen uit 1981, vlam eroverheen en van witachtig groen werd het weer groen. Echter............de toplaag is er zou weer af te krabben . Wordt dus ontzettend bros.
te heet. Ik doe dan met de verf stripper

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2011, 18:41 »
te heet. Ik doe dan met de verf stripper
Ook gedaan, op verschillende temperaturen , ook geen succes. Toplaag blijft bros. Maar misschien dat andere met minder oud spul meer geluk hebben. Onder het motto van niet geschoten.........
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2011, 19:02 »
Hmmzz.. op zich wel interessant! Misschien wat DaBit oppert? Beetje én-én.. Kan me voorstellen dat de buitenlaag ook een beetje van samenstelling is veranderd door de verbleking en dat die mogelijk daarna bros wordt? Tsa ik heb er verder echt geen bal verstand van.

Zal zelf ook ns wat uitproberen.

Groeten, Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2011, 20:09 »
Schrapen met een scherp mes is trouwens nog veel beter dan schuren. En het vlammetje waar ik het over had moet een niet-ruisend blauw vlammetje zijn (weet je nog van de middelbare school, de bunsenbrander? Gele vlam -> blauwe vlam -> ruisend blauwe vlam).
Verfbrander lijkt me niks; tegen de tijd dat het oppervlak gepolijst word heb je een hoopje druipend plastic.
 
Wat trouwens ook vrij goed werkt (maar niet tot in den eeuwigheid) is van dat kunststof-glansspullie. Siliconenspray werkt even, cockpitspray niet veel langer, maar er is spul wat het wel een tijdje volhoud.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #22 Gepost op: 29-01-2011, 11:05 »
Hooi ...
 
 En Fr@venture ... is het nou gelukt met je tank? Ik ben benieuwd want ik heb gelijksoortige plannen.
 

Beetje late reactie van mijn kant hier.
 
Het is met toen niet gelukt om de tank netjes te deformeren.
Het probleem was dat ik een veel te groot stuk gecontroleerd op temperatuur moest zien te krijgen. Ook zaten er een paar redelijk scherpe randen in de bestaande tank waar zoveel materiaal zat en dat ook zo stijf was dat ik er niks mee kon.
Uiteindelijk heb ik er stukken af geslepen en door een kunststoflasser laten lassen.
.
 
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt