Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is dat nou!!  (gelezen 2049 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Wat is dat nou!!
« Gepost op: 11-02-2011, 20:43 »
Mist een stukje uit mijn gasnaald.






Na 31000 km heeft een hele kleine oostenrijker er een stukje uit gefreesd.


En omdat ik toch bezig was....................




Wie het weet mag het zeggen


    :)
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2011, 20:55 »
Tuimelaar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #2 Gepost op: 11-02-2011, 21:05 »
dat is rijp voor de vuilnisbak. rollager btw ik ben benieuwd hoe de schaal eruit ziet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #3 Gepost op: 11-02-2011, 21:12 »
Onderdelen van een KTM LC4 adventure ca 2005!
Stuur de gewonnen videorecorder maar naar Tjerkgaast  8)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #4 Gepost op: 11-02-2011, 22:08 »
Onderdelen van een KTM LC4 adventure ca 2005!
Stuur de gewonnen videorecorder maar naar Tjerkgaast  8)

Onder aan de zendmast neerleggen... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2011, 12:52 »
Jullie zijn goed   ::)




Zonder de pennetjes, binnenkant is lastig te fotograferen, maar heeft niet of nauwelijks (zichtbare) slijtage. De pennetjes die er tussen zaten lijken in het midden wat in geknepen.


En wat er nog meer werd bij geschaafd  :-\




En dan te bedenken dat het de bedoeling was dat alleen het kleppendeksel even los moest om een vervelende en vaker voorkomende olielekkage te verhelpen.


Iemand een idee hoe zoiets kan gebeuren. En dan bedoel ik de rollagers.
Gerrit :)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2011, 17:29 »
En wat er nog meer werd bij geschaafd  :-\

En wat er nog meer werd afgeschaafd  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2011, 19:02 »
Lijkt wel een olieprobleempje, nokkenstok zal niet goedkoop zijn!?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2011, 20:32 »
Het zal zandslijtage zijn. Hoe reinig jij je luchtfilters? En hoe vaak? En gebruik je vet op de afdichtranden. Vervuilde filterreiniger is vaak het geval. Dan haal je dus zand door je hele filter zonder dat het zichtbaar is.
Loopt er een ontluchting slang je kleppen deksel in? zo ja dan moet je eens kijken of die vuil is van binnen.
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2011, 22:34 »
Zand via je luchtfilter komt niet bij je nokkenas...

Kan olie zijn (te weinig/te oud) of ijzerslijpsel (zie getande as photo bijv.) van (meestal) beschadigde baktandwielen.

Wees blij, ik heb mn blok moeten splitsen en ALLES wat rolt of glijdt moeten vervangen...
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2011, 23:39 »
Het zal zandslijtage zijn. Hoe reinig jij je luchtfilters? En hoe vaak? En gebruik je vet op de afdichtranden. Vervuilde filterreiniger is vaak het geval. Dan haal je dus zand door je hele filter zonder dat het zichtbaar is.
Loopt er een ontluchting slang je kleppen deksel in? zo ja dan moet je eens kijken of die vuil is van binnen.
 

Ehh zand via je luchtfilter naar je nokkenas??
Aparte brommer heb jij..
 
En de onluchtingsslang is een overdrukslang, geen vaciumslang..
 
Zand via je luchtfilter komt niet bij je nokkenas...

Kan olie zijn (te weinig/te oud) of ijzerslijpsel (zie getande as photo bijv.) van (meestal) beschadigde baktandwielen.

Wees blij, ik heb mn blok moeten splitsen en ALLES wat rolt of glijdt moeten vervangen...

Das kut maar je snapt er al meer van ;)
Als het goed is houden de filters alles tegen als het vanuit het blok weer rond gepompt word [ bij de DR BIG iig, daar heb ik al van alles gevonden in het bezinkbakje onder op het blok bij het zeefje dat voor de oliepomp zit]
 
Inslijten komt door te weinig smering, slechte/oude olie, te heet of gewoon de tand des tijds..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2011, 15:25 »
Wat de gasnaald betrteft is het min of meer normale slijtage voor een LC4.
 
De nokken as lijkt erg op slechte smering of tijdelijk geen smering.
En dat hoor je vaker bij Adventures waarbij na een olie- en filter wissel niet goed ontlucht wordt.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2011, 18:05 »
Wat de gasnaald betrteft is het min of meer normale slijtage voor een LC4.
 
De nokken as lijkt erg op slechte smering of tijdelijk geen smering.
En dat hoor je vaker bij Adventures waarbij na een olie- en filter wissel niet goed ontlucht wordt.

Psies, dat van de gasnaald had ik al eens ergens gelezen en was ook het verhaal van de dealert.

Nokkenas ben ik nog niet uit. Te weinig olie door een te laag peil is niet aan de orde, misschien toch bij de laatste olie wissel niet goed genoeg ontluchten zou kunnen. Te heet zou ook kunnen, rij ook regelmatig asfalt ritjes  :-X
Tand des tijds, 31000 km :-\ , zou kunnen maar vind ik toch wel erg snel gezien de mate van inslijten van de roller.

Slechte (tijdelijke) smering is nieuw voor mij. Dus maar weer trouw olie wisselen elke 5000 km inclusief filters etc.

Nokkenas was €161.19, rollagers €19.22 en €26.18 en dan nog wat pakkingen Oringen etc.

Oliefilters en plug waren trouwens ijzerslijpselvrij pffffeuh!

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2011, 18:15 »
Vergeet het ontluchten verhaal van de LC4 gewwon helemaal en ondhoud dat je gewoon olie via de ontluchtings nippel boven bij het balhoofd giet tot het er uit loopt..
 
Oliefilters eerst vol gieten met olie voor het monteren en klaar..
 
Duur geintje trouwens  :(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Wat is dat nou!!
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2011, 19:47 »

Nokkenas ben ik nog niet uit.

Ik heb dan wel een andere motor.
ook nokkenasschade mogen ervaren.
hierbij stond de nokkenas speling, minimaal. na verloop van tijd. Volgens WPB.
Ik dacht altijd, in de loop de tijd wordt speling toch altijd groter.
Juist is het net andersom, speling wordt juist kleiner in de loop van de tijd.
Inslaan van de klep op de klepzitting.
Dit terwijl het olieniveau op midden niveau stond.
Te veel olie boven max is vermogensverlies, krukas door de olie.
Door deze nauwe speling en de nokkenas die steeds over het stelplaatje gaat, blijf er te weinig olie over, als dan ook de olie toevoer wat lager is. Oorzaak? Warme dag en lage toeren rijden?

Zelfs mijn klepplaatje was ingevreten, dit alleen aan de uitlaatkant en vooral de kant bij de uilaat (warmte?) en het einde van het oliecircuit in het nokkenasbrug. Later kwam ik tot de conclusie, dat de bus waarop het stelplaatje ligt. Niet soepel in de rondte draaide. Vandaar een mogelijk stilstaande bus en zo ook een stilstaan klepplaatje, te weinig olie toevoer, te heet, samenspel van effecten en je hebt een probleem.

Misschien heb ik je een paar kapstokken gegven waar je kouw oorzaak aan kan ophangen.