Nokkenas ben ik nog niet uit.
Ik heb dan wel een andere motor.
ook nokkenasschade mogen ervaren.
hierbij stond de nokkenas speling, minimaal. na verloop van tijd. Volgens WPB.
Ik dacht altijd, in de loop de tijd wordt speling toch altijd groter.
Juist is het net andersom, speling wordt juist kleiner in de loop van de tijd.
Inslaan van de klep op de klepzitting.
Dit terwijl het olieniveau op midden niveau stond.
Te veel olie boven max is vermogensverlies, krukas door de olie.
Door deze nauwe speling en de nokkenas die steeds over het stelplaatje gaat, blijf er te weinig olie over, als dan ook de olie toevoer wat lager is. Oorzaak? Warme dag en lage toeren rijden?
Zelfs mijn klepplaatje was ingevreten, dit alleen aan de uitlaatkant en vooral de kant bij de uilaat (warmte?) en het einde van het oliecircuit in het nokkenasbrug. Later kwam ik tot de conclusie, dat de bus waarop het stelplaatje ligt. Niet soepel in de rondte draaide. Vandaar een mogelijk stilstaande bus en zo ook een stilstaan klepplaatje, te weinig olie toevoer, te heet, samenspel van effecten en je hebt een probleem.
Misschien heb ik je een paar kapstokken gegven waar je kouw oorzaak aan kan ophangen.