Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cursus wielen spaken  (gelezen 4107 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3429
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2011, 23:04 »
Interessant, moet nog 4 tal velgen spaken.
Denk dat ik het toch maar laat doen, te weinig tijd. Maar zal best keer zelf willen proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2011, 14:28 »
Elke keer als ik zo'n wielen-spaken-howto lees denk ik 'moet te doen zijn'. Maar is dat nou eigenlijk ook wel zo simpel als het lijkt (mits je wat nauwkeurig kunt werken uiteraard)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #3 Gepost op: 09-02-2011, 14:50 »
Wat hij deed vond ik inderdaad niet heel spannend, maar het op spanning zetten en dus uitrichten / uitlijnen besteed hij ook uit. Dat is volgens mij nou precies het lastige kunstje, zorgen dat die naaf netjes in het midden komt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11357
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #4 Gepost op: 09-02-2011, 21:27 »
Bij mijn RMZ kreeg de dealer, die het vaker had gedaan, het ook niet voor elkaar. Moest van 19 naar 18".

Wiel toch maar weer opgestuurd naar Haan Wheels...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2011, 00:23 »
Heb heel veel trapfiets wielen gespaakt, en daar is finger spitzen gevoel voor nodig..
 
Als ik vertel hoe je wiel spaakt en uitlijnd en centreerd denk je ook makkelijk tot dat je het gaat doen ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Cursus wielen spaken
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2011, 21:46 »
Ik heb het vroeger ook als fietsenmaker geleerd maar ik moet wel zeggen dat een motorfiets wiel wel anders is dan een fietswiel. Een fietswiel is veel flexibeler en je moet vaak ook precies weten hoe de spaken moeten zitten. Bij een motorfiets wiel past het vaak maar op 1 manier en wijzen de spaken vanuit de naaf heel duidelijk naar 1 specifiek gat. Zeker als je spaken hebt zonder hoekje bij de naaf dan is het vaak heel makkelijk.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS