Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke banden?  (gelezen 6648 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke banden?
« Reactie #15 Gepost op: 10-04-2006, 20:45 »
ok.. antwoord op je vraag:

TW42 is een allroad band voor lichte gravelwegen e.d.; niet voor modder, nat gras e.d.
Verder is het een wat verouderde band.

Kijk eens naar een TW302/301: Wat grover, maar nog steeds goed voor op de weg. Mede omdat dit een dualcompound band is; in het midden harder, waardoor de noppen heel blijven en niet zo snel plat afslijten, en zachter aan de kanten voor veel grip.

Gezien de maatvoering kom je dan op een 4.60x17 uit denk ik. In Duitsland bestellen voor 61 euri.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Welke banden?
« Reactie #16 Gepost op: 10-04-2006, 20:55 »
Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe set banden op mijn R100GS PD. Na wat zoeken heb ik mij oog laten vallen op Bridgestone TW 42 of 48 (met bijbehorende voorbanden). Heeft iemand ervaring met deze  band(en)? Zo ja, wat kun je zeggen over de wegligging, off-road gedrag, slijtage etc. Ik rij nu met een set Tourance. Hoe verhoudt de Bridgestone zich met deze band. Of moet ik helemaal niets anders willen dan een Tourance? :-\ Of moet ik juist een hele andere band gerbuiken. Ik wil nog weleens een onbekend pad op rijden, dus off-road moet het een bruikbare band zijn. Met de Tourance loop je daar al gauw tegen beperkingen op. Alle info is welkom. :)

Bij de Suzuki DRZ400 zitten deze TrialWings af-fabriek gemonteerd. Op de weg, zolang het droog is, zijn dit goede banden. Ze hebben echter de bijnaam 'Deatch wings' en dan hoef ik jou waarschijnlijk niet te vertellen hoe ze aan deze bijnaam gekomen zijn ??? :-X

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Welke banden?
« Reactie #17 Gepost op: 10-04-2006, 22:35 »

Kijk eens naar een TW302/301:

Erg fijne band! (vond ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke banden?
« Reactie #18 Gepost op: 11-04-2006, 22:14 »
Toevallig vandaag een motor gekocht die TW48 achterop en TW41 voorop heeft. Tijdens de testrit bevielen de banden eigenlijk prima. Het wegdek was droog, bochtig, hobbelig en met zo hier en daar een plakje grind. Daar waren de banden best in hun element.

(of kwam het dat ze zo goed aanvoelden omdat ik de laatste paar maanden op TKC's rondrijd?)

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Welke banden?
« Reactie #19 Gepost op: 11-04-2006, 23:30 »
Tja, banden...daar is al heel veel over geschreven ja. En een pasklaar antwoord zal je er niet snel vinden.
De juiste band voor jouw is bv. niet de juiste band voor mij. Wat vandaag in de modder een goede band is is morgen op het asfalt een klote band en ga zo maar even door.
Voor allroad motoren moet je denk ik altijd op zoek naar de juiste compromis. Je moet voor jezelf de juiste band vinden die het beste aansluit bij je wensen, je motor en weggedrag.

Succes met de zoektocht!
Volkomen mee eens.

Maar om een keuze te maken heb ik gevraagd om ervaringen van gebruikers. En die hebben anderen gelukkig wel gegeven. Uiteraard heeft iedereen andere ervaringen en stelt ieder andere eisen, maar daar kan ik de voor mij belangrijke elementen wel uithalen. Alleen jammer dat er vrijwel uitsluitend over TKC en Mefo wordt verteld, ook op andere forums. Het lijkt wel of dat de enige bruikbare banden zijn, daarom vroeg ik om ervaringen met de TW. Bedankt overigens voor alle reacties die wel over de TW gingen, die zijn erg bruikbaar.

Maar waar zijn de mensen die een AM44, TrailMax of Enduro 3 gebruiken?
Wat verder zoeken leverde mij namelijk interessante info op over de Enduro 3, maar is er iemand die daar gebruikservaring mee heeft? Wegligging of levensduur?

Als we toch bezig zijn kunnen we beter een volledig beeld geven voor al degenen die na mij ook een goede bandenkeuze willen maken. Dus kom op met je ervaringen .... :D Kunnen zij met succes de zoekfunctie gebruiken. 8)
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke banden?
« Reactie #20 Gepost op: 12-04-2006, 01:11 »
ik heb ze allemaal gereden op mijn XR600.

Trialmax (let op verschillende uitvoeringen): Hele fijne wegband voor een offroad! De enige band waarmee ik met mijn XR600 de stepjes aan de vloer kon rijden. Voor modder e.d., niet geschikt.

AM44: wegband, goeie levensduur, maar ik heb het nooit zo kunnen vinden met avon rubber: Rijd voor mij niet fijn op natte weg. voo rblubber ongeschikt.

Enduro 3 (sahara): Hele fijne band, zeer goed op de droge weg, veel grip op een natte weg, maar breekt erg uit bij strepen e.d. Omdat het profiel vrij open is, toch redlijk in het terrein (maar niet vergelijkbaar met een echte noppenband). Nadeel van deze band vond ik vooral dat ie binnen 3000km op was, en ook nog eens duur is. Van deze band zijn diverse remakes te koop van andere merken die er veel op lijken (heidenau, Mitas/barum etc, maar die hebben een andere rubbercompound)

Uiteindelijk koos ik toen voor de tw302, omdat dat de beste allroad band was, voor mijn relatief lichte brommer, en met de gedachte dat ik nog veel (snel) op het asfalt reedt. Nu rij ik veel meer offroad en heb een 2e setje wielen. Michelin Baja is nu het beste voor mij, met een zware bak. Deze is echter niet in 17"verkrijgbaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Welke banden?
« Reactie #21 Gepost op: 12-04-2006, 21:04 »
Inderdaad,
Ik heb op mijn Domi een TKC voorliggen. Tijdens die modderige Enclaverit geen succes. Ik echt alle kanten op.

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Welke banden?
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2006, 21:17 »
ik heb ze allemaal gereden op mijn XR600.

Trialmax (let op verschillende uitvoeringen): Hele fijne wegband voor een offroad! De enige band waarmee ik met mijn XR600 de stepjes aan de vloer kon rijden. Voor modder e.d., niet geschikt.

AM44: wegband, goeie levensduur, maar ik heb het nooit zo kunnen vinden met avon rubber: Rijd voor mij niet fijn op natte weg. voo rblubber ongeschikt.

Enduro 3 (sahara): Hele fijne band, zeer goed op de droge weg, veel grip op een natte weg, maar breekt erg uit bij strepen e.d. Omdat het profiel vrij open is, toch redlijk in het terrein (maar niet vergelijkbaar met een echte noppenband). Nadeel van deze band vond ik vooral dat ie binnen 3000km op was, en ook nog eens duur is. Van deze band zijn diverse remakes te koop van andere merken die er veel op lijken (heidenau, Mitas/barum etc, maar die hebben een andere rubbercompound)

Uiteindelijk koos ik toen voor de tw302, omdat dat de beste allroad band was, voor mijn relatief lichte brommer, en met de gedachte dat ik nog veel (snel) op het asfalt reedt. Nu rij ik veel meer offroad en heb een 2e setje wielen. Michelin Baja is nu het beste voor mij, met een zware bak. Deze is echter niet in 17"verkrijgbaar.

Heel interessant, bedankt.

Ik ben geen echte noppen-fanaat, maar wil iets meer dan een Tourance, voor het geval dat ... De Enduro 3 spreekt mij wel aan, de (internet) prijzen voor deze band zijn niet uitzonderlijk hoog/laag, maar als je er maar 3000 km mee weg kan wordt het idd wel een dure band.
Jouw ervaring met de Trailmax en AM44 bevestigen mijn vermoeden over de off-road kwaliteiten, en die zijn dus niet veel beter dan de Tourance. De Tourance heeft natuurlijk wel een uitzonderlijke levensduur (bij mij nu 17.000 km) en dat maakt 'm wel goedkoop natuurlijk. En goede weg-kwaliteiten.

Ik zal eens verder neuzen naar de TW302. Denk je dat die ook geschikt is voor een wat zwaardere fiets als de R100GSPD?
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Welke banden?
« Reactie #23 Gepost op: 12-04-2006, 21:47 »
Misschien heb je hier iets aan. Michelin T63 is volgens mij nog steeds het beste compromis.





Marcel