Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Koppelingsplaten TT600R vervangen??  (gelezen 538 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Koppelingsplaten TT600R vervangen??
« Gepost op: 07-06-2011, 14:51 »
Wanneer ik op de weg rij, en veel gas bij geef (bijv. om een auto in te halen), hoor ik de motor af en toe hoog in toeren klimmen. Ik vermoed dat dat komt omdat de koppelingsplaten doorslippen, maar bij het optrekken (bij een stoplicht oid) is er niets aan de hand, en als ik weg wil rijden met de voorrem ingeknepen slipt de koppeling niet, de motor slaat dan af.
 
Het kan natuurlijk ool zo zijn dat de brute peekaas van een TTR te veel zijn voor de achterband (AC10) maar de motor heeft het nooit eerder gedaan, dus dat betwijfel ik.
 
Is het, met oog op de MS1000, beter om de koppelingsplaten nu al te vervangen (en zo ja, dan alles, dus ook die stalen platen, of is er een andere oorzaak, die ik over het hoofd zie?   
     
 
 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Koppelingsplaten TT600R vervangen??
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2011, 14:55 »
Recent andere olie geprobeerd?

Dikte van je platen kan je opmeten, in het boek staat de min. dikte. Als de metalen platen niet krom of verkleurd zijn hoef je deze niet te vervangen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Koppelingsplaten TT600R vervangen??
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2011, 15:44 »
Koppeling slipt meestal sneller door juist in een hogere versnelling. Dus wat jij beschrijft vind ik niet vreemd.

(zet hem eens in zijn 3 of 4 met het voorwiel tegen een muurtje, grote kans dat hij dan wèl doorslipt)

Verder met de man met haast hierboven, opmeten en in veel gevallen alleen de gevoerde platen vervangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Koppelingsplaten TT600R vervangen??
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2011, 17:56 »
Als je gaat meten, meet dan ook de onbelaste lengte van je koppelingsveren. Limiet staat ergens in je WPHB.

Die veren willen ook nog wel eens wat korter worden, en dan worden de platen niet meer zo lekker strak tegen elkaar geduwd. Quick&dirty fix voor dat probleem is overigens simpelweg een (meestal M6-)ringetje onder die veren leggen. Kan heel lang meegaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Koppelingsplaten TT600R vervangen??
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2011, 08:04 »

(zet hem eens in zijn 3 of 4 met het voorwiel tegen een muurtje, grote kans dat hij dan wèl doorslipt)


Hoe doe je dit zonder dat je koppeling slipt?  ;)
None of us is as strong as all of us.