Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bredere TKC 80 op originele velg?  (gelezen 1655 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Bredere TKC 80 op originele velg?
« Gepost op: 16-07-2011, 11:03 »
Hallo!,
ik heb een vraag, de standaard TKC 80 (140/80/18) op m'n KTM 690 enduro-R bevalt mij als compromis band prima.
 
Maar, de volgende band zou ik iets breder willen gaan,
er is nl ook een 150/70/18 TKC80 te koop zag ik.
 
daarvoor is in de vork m.i.  ruimte zat, maar is het verantwoord om die op de standaard velg te leggen,
of is die daar eigenlijk te smal voor?
 
gegevens op de velg:
J  18 x 2.50   11  10 dot
66  1812  1512
 
Groet Daan
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4268
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2011, 11:29 »
waarom?? zowel weg als offroad zal er niet beter op worden.
 
de 150 is gemaakt voor (veel) bredere velgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2011, 12:14 »
dus,
 
die (iets) bredere band is gemaakt voor een (veel) bredere velg?
 
dat wist ik niet,
 
mijn gedachte was, iets breder/iets stabieler/iets meer grip.
 
ruimte is er zat in de achterbrug, dus er zullen wel eens bredere banden op een 690 gemonteerd worden lijkt mij.
 
groet Daan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4375
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2011, 12:24 »
Waarschijnlijk wordt dezelfde brug voor de SM of SMC gebruikt met een bredere velg.

Ik heb wel eens een 150 band op een velg voor 130 gezet op m'n woonwerk motor. Stuurt veel zwaarder in en door de grotere bolling heb je juist minder grip (band moest ik nog oprijden na mijn BMW tijdperk)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2011, 13:06 »
Een brede band is niet breed zonder een bijpassende bredere velg
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #5 Gepost op: 24-07-2011, 18:31 »
Hoezo? Als de velg 10mm smaller is dan waar de band voor bedoeld is,  lijkt me in dit geval het verschil bij het loopvlak nauwelijks merkbaar.  Het verschil in contactoppervlak is m.i. minimaal, zeker als je ook nog  met bandenspanning gaat spelen.

Een bredere band geeft minder druk per cm2, dus heeft in bepaalde omstandigheden minder grip. In los zand heeft die lagere druk bv. weer voordelen.

Waarom wil je per se breder?

gr

Kevin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #6 Gepost op: 24-07-2011, 19:02 »
Met een 2.5 velg zou je volgens het Conti technisch handboek op een 110 of een 120 brede TKC80 uitkomen. Terwijl ze voor de 690 Enduro R een 140 adviseren, die een 3.5 Inch brede velg verwacht????

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/continental/motorfiets/algemeen/downloads/hidden/download/handbuch_uv.pdf

Pagina 170/178 (292)

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #7 Gepost op: 24-07-2011, 19:12 »
In los zand heeft die lagere druk bv. weer voordelen.

Waarom wil je per se breder?

gr

Kevin

niet perse, maar zoals ik hierboven al aangaf, breder is stabieler is meer grip, maar dat schijnt dus niet altijd zo te zijn.
 
vandaag in de blubber en zand gereden, en ik merk dat de band niet zo heel veel grip heeft (wat ook logisch is met een compromis-band)
 
dus ik dacht... dat kan misschien beter.
verder vind ik het op de weg een prima band die TKC 80,
(zeker wat betreft de slijtvastheid, wat voor mij toch ook wel belangrijk is)>
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2011, 22:50 »
Ok vandaar. Die grip heeft in ieder geval minder met de breedte maar meer met de hoogte, vorm en plaatsing van de noppen te maken. De TKC 80 heeft een wat brede en platte nop, en is daarnaast wat 'hard', vandaar ook de hoge slijtvastheid, die je zelf al noemt.

Ik had als 'compromis-band' de T63 van michelin, ben ik érg over te spreken, zowel off als on road. Heeft een wat grovere nop maar is toch ook erg goed op het asfalt. Alleen werd ook deze na ettelijke km's logischerwijs wat gladjes, vooral in de modder.

Helaas wordt deze niet meer gemaakt in 17", ik ben nu voor algemeen gebruik overgestapt op de scout van Heidenau. Bevalt tot nu toe erg goed. Zit er nu mee in Zwitserland...Wel een hele klus om om de velg te krijgen, maar ja... Voor het betere offroadwerk heb ik de Stonemaster van Mefo achter, grip zonder einde:-))) voorlopig voor mij een prima band, de ervaring zal leren of dat zo blijft.

Eh, waar ging het ook weer over? Oh ja bredere band dan voorgeschreven... ik heb nu een 140 Scout op een 130 velg zitten. Tot nu toe geen enkel probleem:-)

Succes!



Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Bredere TKC 80 op originele velg?
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2011, 08:43 »
zo spannend is die "verbreding" toch niet?
op m'n xrretje heb ik een 140-80/18 op een 18x2,15 velg  rijd prima