Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BRD Electric motorbike Redshift MX  (gelezen 1484 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
BRD Electric motorbike Redshift MX
« Gepost op: 05-08-2011, 21:06 »
PERSBERICHT :
“BRD Announces the RedShift MX and SM - Electric Motocross and Supermoto Motorcycles Designed to Outperform Gas Equivalents.” 2011-08-03

SAN FRANCISCO, CA. August 3, 2011 -- BRD Motorcycles announced today its new electric motorcycle, the RedShift, targeted towards off-road and urban use, and intended to outperform gas-powered equivalents.

“We just want to make faster motorcycles” said CEO, Marc Fenigstein. “We’re a team of riders and racers with high-performance gas machines in the garage. We’re building the bikes we’d rather be riding.”

Like a gas supermoto, only faster
The RedShift SM, the urban version, was unveiled this evening in San Francisco at the Dainese D-Store SF. The unit is said to be a pre-production prototype, with production planned for 2012. The RedShift MX, the dual-sport version, is in parallel development. The models share a proprietary chassis and drivetrain, producing 40hp and weighing in at approximately 250lbs (240lbs in off-road trim). They feature fully adjustable suspension, with conventional wheel and sprocket sizes.
“There are decades of development in modern motocross and supermoto chassis” said Chief Technology Officer, Derek Dorresteyn, a former professional racer. “We chose to harness the best of that while taking advantage of the torque and throttle response an electric motor delivers.” BRD states that this creates a familiar riding experience for seasoned motorcyclists, but one that provides riders more control, feedback, and confidence.

Both versions of the RedShift use a 5.2kWh battery that should deliver about 50 miles based on other electric motorcycles in the market, but BRD refrained from specifying a range for the RedShift until further testing. Fenigstein clarified, “we expect people to ride the snot out of these in a way that hasn’t been possible on previous electrics - that’s going to affect the range and we want to be careful about getting the specification right.”

Unique manufacturing approach creates a distinctive design
The most distinctive feature of the bike is the chassis, made of two sculptural aluminum monocoque members. Chief Design Officer, Jeff Sand explains: “While the chassis geometry is conventional, packaging an electric drive-train required rethinking frame design. Starting with a clean slate, we developed a new methodology that allows tight integration of the drive-train components in a very dense package, while meeting our strength and stiffness requirements, and being manufacturable here in California.”

The motorcycles will be sold through conventional motorcycle dealerships to ensure superb warranty and service support. Specifications and product images can be found at BRD’s website: http://www.faster-faster.com.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2011, 21:21 »
Leuk, en iemand die gewoon eerlijk mmet de getallen komt.

40hp is natuurlijk niet zo veel, maar met een electromotor waarbij je die kracht wel altijd ter beschikking hebt zou dat best wel leuk kunnen zijn (iig het bromfietslevel ontstegen!)

5.2kWh (als ie nieuw is...) is natuurlijk niet echt veel als je 30kW motor hebt. maar stel dat je daarmee 10kW gemiddeld weet te verbruiken dan kan je toch een half uurtje flink crossen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2011, 21:37 »
eerst rijden dan oordelen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #3 Gepost op: 05-08-2011, 21:47 »
Volgens mij is 40 PK toch een aardig vermogen met een electro motor.
Denk dat je het nakijken hebt met een verbrandingsmotor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #4 Gepost op: 05-08-2011, 21:57 »
heb een tijdje terug op een electrische wegmotor gereden en laat ik het zo zeggen, het is heel vreemd want er is geen vrooooooaaaarhhh, alleen maar .....................

Je rijdt er zo mee weg en gaat dan harder dan je eigenlijk in de gaten hebt. Als ik heel eerlijk moet zijn dan heeft het wel wat, klinkt niet stoer maar het is wel appart.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #5 Gepost op: 05-08-2011, 22:09 »
de zero is een leuk concept maar moet nog door ontwikkelt komen, weet niet hoe deze gaat maar de belevenis is wel iets wat je moet beleven en niet moet lezen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #6 Gepost op: 05-08-2011, 22:12 »
eerst rijden dan oordelen

Mwha... ik zie niet in waarom ik niet op de specificatie zou mogen oordelen (als eerste indicatie natuurlijk), zeker als iemand dan ook echt met een specificatie komt en niet met 'vage  beweringen'.

ALs ik een motor in een blaadje zie staan van 250 kilo met 50pk uit 1600cc  dan weet ik wel vrij aardig wat ik kan verwachten, en dan hoef ik dus geen proefrit.

Bij deze spec zeg ik dus: Dit klinkt al heel aardig... zeker de moeite van een testrit waard als ik interesse zou hebben  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2011, 00:06 »
ik heb op de zero gereden en dan was leuk maar ik zou hem niet kopen.
denk dat we een jaar of 3-4 verder moeten kijken voordat het interessant wordt.
 kwa specificaties op papier en real experience... zat gisteren op een sloepje wat als kruis snelheid 11 km/uur had.. niet spannend maar was wel gechameerd, had ik nooit verwacht als je had gezegt we gaan mer 11 km/uur.......ervaring en belevenis zijn anders dan harde cijfers.
I Zoetermeer op een wildwaterbaantje gezeten met eenr aft, als je ernaar keek dacht je,poeh hee wat spanned, maar zat je in het bootje was het wel anders.
zo is dat met cijfers op paier ook je kan er naar kijken en denken nou das aardig maar real live is het anderis.
 meer bedoelde ik er niks mee

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2011, 08:56 »
Nu nog een bond (MON of KNMV) die het E-MX ook eens echt gaat promoten.
Met alle E-bikes die hier de laatste tijd voorbij zijn gekomen moet het toch mogelijk zijn om een leuke (jeugd) E-MX competitie op te zetten.

Van de gewone MX weten we al dat de MX2 vaak sneller is dan de MX1 dus aan het vermogen hoeft het niet te liggen.
En iedereen die wel eens op een crossbaan komt weet dat veel rijders toch al binnen het half uur op zijn (daarom kom ik ook alleen kijken ;-)
En als door de afwezigheid van lawaai daarom vaker en langer gecrossed kan worden zie ik er wel toekomst in!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2011, 09:03 »
Deze week kwam ik deze tekst tegen: http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2011/07/21/supersnel-elektrische-auto-s-opladen-dankzij-grafeen-gel
Over supersnelle accu's met grafeengel. Er beweegt wel het een en ander in die wereld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BRD Electric motorbike Redshift MX
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2011, 09:31 »
maar nog niet snel genoeg, en daarnaast zijn het allemaal nog laboplossing of vreselijk duur door ingewikkeld productieprocede en/of exotische materialen.

Net nog bericht van de BRD jongens gehad. Amerikaans verhaal natuurlijk.... maar ze zijn echt heel enthousiaist en mikken met de MX op de MX2 segment. Vanwege de vrij korte runs die er gereden worden. We gaan het meemaken.