Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?  (gelezen 2929 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #15 Gepost op: 17-08-2011, 21:07 »
Wat mag met B
 
Let op en onthouden:
 
Ledig gewicht aanhanger vermeerderd met het laadvermogen van de aanhanger of oplegger mag niet meer bedragen  dan het ledig gewicht van het motorvoertuig en bovendien het ledig gewicht,  vermeerderd met het laadvermogen, van het samenstel van trekkend motorvoertuig  en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg.
 
Dus een Defender van 1800 kg mag 1699 kg (1800+1699=3499 en dus minder dan 3500) trekken en dit alles mag je besturen met een B rijbewijs. Uhh mits de aanhanger specificaties idd zeggen dat het ding leeg+laadvermogen max 1699 mag wegen (minder is altijd goed natuurlijk.
 
Soms leg ik dit zelfs aan oom agent uit als ik met mijn Defender langs de kant wordt gezet met aanhanger  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #16 Gepost op: 17-08-2011, 21:18 »
ik was net iets soorgelijks aan het typen.

maar jouw sommetje gaat alleen op als het laadvermogen van je auto 0 kg is.
ik weet niet meer of het laadvermogen van de auto of de actuele inhoud geteld wordt om aan het totaal van 3500 kg te komen. Of misschien zelfs het leeggewicht. In dat geval klopt je sommetje wel maar de uitleg niet helemaal


Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #17 Gepost op: 17-08-2011, 21:49 »
Gaat idd om het TOTAAL TOEGESTANE GEWICHT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #18 Gepost op: 17-08-2011, 22:25 »
Psies het totale gewicht van het samenstel mag max. 3500 kg zijn. Dus auto met inhoud, aanhanger en lading bij elkaar opgeteld.

Oh ja de auto heeft ook een maximum aan wat ie mag trekken, ook niet onbelangrijk. Staat op het kenteken bewijs. Een defender mag max 3500 kg trekken. Om er dan mee rijden moet je E achter B hebben.

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #19 Gepost op: 17-08-2011, 22:53 »
belangrijk verschil:

alleen bij alle rijbewijs B regels gaat het om " het maximaal toelaatbare gewicht"  en niet om het werkelijke gewicht!
Dus als de aanhanger leeg is, maar aanhanger+laadvermogen zijn meer dan leeggewicht auto, dan mag je er niet mee rijden!

met BE mag dat wel: Dan ben je blijkbaar in staat zelf in te schatten hoeveel de aanhanger weegt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #20 Gepost op: 17-08-2011, 23:19 »
Je kan ook je aanhanger rijbewijs halen dat heb je geeh problemen meer en ze leren je gelijk speciale verrichtingen met een aanhanger tja ik weet het als je al je rijbewijzen hebt is het makkelijk praten

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2349
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2011, 10:08 »
Je kan ook je aanhanger rijbewijs halen dat heb je geeh problemen meer en ze leren je gelijk speciale verrichtingen met een aanhanger tja ik weet het als je al je rijbewijzen hebt is het makkelijk praten
Dat gaat er nog wel van komen. Vooruit met een aanhanger is niet zo moeilijk, maar...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #22 Gepost op: 18-08-2011, 11:19 »
Dat gaat er nog wel van komen. Vooruit met een aanhanger is niet zo moeilijk, maar...
leer je snel genoeg :)
als je het 'trucje' doorhebt van eerst even tegensturen (om de auto/aanhanger combinatie in de juiste 'knik' te krijgen) en dan sturen zoals je altijd stuurt om de auto achteruit een bocht om te draaien , dan is het een fluitje van een cent :P

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Drie enduro's op aanhanger, waar op letten?
« Reactie #23 Gepost op: 18-08-2011, 15:35 »
 ;D
 
Aanhangers zonder kenteken hebben een max laadvermogen van 750 kg (incl. eigen gewicht).
Gaan wij met die drie brommerts niet aankomen (of is die Husk van jou zo'n vetkees?? ;) )
Dat gaat dus helemaal geramd zitten, jonguh....
Old bikers never die, they just smell that way...