Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Triumph Tiger 800 Allroad  (gelezen 18099 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #60 Gepost op: 15-11-2011, 07:57 »
Neenee, gewoon een bepaalde motor kopen omdat anderen dat ook doen is een perfecte reden om ook een BMW te kopen hoor.
Koop gewoon de motor die je hart sneller doet slaan! Je gaat heus wel meemogen met de GS-club als je een BMW-jasje aandoet hoor (je mag het mijne lenen) ;-)

Nou de Triumph Riders Club is best gezellig hoor maar daar moet je voor allroad echt niet wezen.
Verder denk ik dat de BMW F800GS en de Tiger 800XC heel dicht bij elkaar zitten en het niet veel uitmaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #61 Gepost op: 15-11-2011, 08:47 »
Met een 800GS (en ik neem aan ook met een 800XC) kan je heel veel doen offroad hoor, het draait een klein beetje om juiste evenementjes (ik zou niet aan KNMV/MON ritten beginnen met zo'n motor, mits je al een stevige ervaring hebt opgebouwd, dan gaat zelfs dat wel) met soortgelijk gezelschap. Uiteraard heb je het met een 800GS een stuk zwaarder tijdens een offroad rit dan met een 100kg endurootje, maar als je met een clubje zwaardere allroads op weg gaat heb je zeker evenveel lol, leg je misschien wat minder km's af, maar wat boeit dat. Enige extra aandachtspuntje met het allroadsegment is de wat minder crashbestendigheid van onderdelen, dus zorg als het kan voor wat valbeugels en zo en vertroetel je motor regelmatig.
Ik zou persoonlijk ook geen motor kopen omdat er een leuke club achter zit, maar wat bthebird zegt is niet altijd waar, je kan met eender welke motor niet altijd aan alle evenementen van de GSclub meedoen, meeste ritten worden voor en door GSers georganiseerd en er zijn altijd wel enkele exoten aanwezig, maar dat zijn dan veelal oud bekenden, vriendin van, etc..
Maar er zijn genoeg clubs die leuke dingen voor allroads organiseren, zoals Bikers4Bikers, Grensland club heeft een allroad sectie en eigenlijk kan je met aan alle ritten zoals roadbookritten van Ad Keteleaars die hier geadverteerd worden meedoen en zo meer.
 
Mijn persoonlijke  mening over de 800GS toen ik die onder mijn kont geschoven kreeg voor de GS Challenge in Zuid Africa.... Ik heb alle rode (=moeilijkste) routes volbracht met de 800GS en ik was aangenaam verrast, ik heb dat ding over bergen met grote stenen en boomwortels, door diep diep zand, technische slingerpaadjes, maar ook over hoge snelheids gravel weggetjes gejaagd en dat heeft ie allemaal heel goed gehouden. Een paar kleine opmerkingen waren enorme tankslappers bij >100km/u over ogenschijnlijk vlakke gravelwegen, maar een heel klein putje of uitstekende rots veroorzaakte mij soms een hartaanval met die tankslappers. Maar ik heb later gelezen dat dat simpel op te lossen is met zwaardere veren in de voorpoten. Daarnaast is de bodemvrijheid beperkt tov van een meer enduroachtige, diepe afwateringsgoten (V-vorm zeg maar) pakte ie perfect (geen doorslaan) maar zat wel regelmatig met de middenbok aan de grond. Verder was de balans geweldig, zolang je maar lekker aan het rijden was, merkte je niks van het gewicht en dat vond ik bijvoorbeeld wel van mijn 660Tenere met zijn grote tank van voren dat ie enorm lomp en zwaar van voren voelde. Ik heb er vaak over getwijfeld om een 800GS te kopen (en ben ook nog steeds erg gecharmeerd van de 800XC, zeker in deze uitvoering  :) ), maar voor mij is de G650XChallenge toch het betere compromis, omdat offroad voor mij belangrijker is en ik met 650cc ook enorm veel lol op straat heb.
 
Dit soort laantjes zijn ideaal met een 800GS (en ik denk ook wel voor een 800XC)

 
Van hier:

 
Via hier helemaal naar boven was voor de meeste 1200 GS' ers iets teveel van het goeie, maar mijn 800GS stond al probleemloos boven:
 

 
 
 Dit lukte ook mij niet met de 800GS  :-X

 

 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #62 Gepost op: 15-11-2011, 09:14 »
Mijn opmerking slaat er meer op dat de GS club best veel organiseert en de Triumph club niks.
En ik denk als beide motoren (800GS/Tiger 800 XC) gelijkwaardig zijn qua inzetgebied mogelijk zo'n club de doorslag kan geven.
 
En de doelgroep van de GS club is toch echt BMW en van TRC is Triumph.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #63 Gepost op: 15-11-2011, 09:52 »
Mooie foto's Roos!
Je hebt helemaal gelijk wat je zegt over zware (zwaardere) allroads. Het ligt er maar net aan wat je er mee doet. Afgelopen september zijn wij met veel HP2's en een paar lichtere enduro's naar de voormalige DDR geweest. Wegens omstandigheden heb ik helaas mijn HP2 moeten verkopen en was ik dit jaar met mijn KTM 450 EXC (vorig jaar met de HP2). Maar de routes daar hebben een veel hogere fun-factor met een zwaardere machine dan met een lichte enduro (afgezien van een aantal zand-speel-plaatsen). En wat betreft vering: die is bij de meeste motoren niet helemaal aangepast aan de berijder en de zachtere ondergrond in noord-europa. Zelfs bij een hagelnieuwe KTM enduro moet je m.i. gelijk de vering laten modificeren. Bij mijn HP2 heb ik ook andere voorveren en achterveer laten plaatsen; het verschil was enorm.
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #64 Gepost op: 15-11-2011, 10:15 »
Hoi Bassertoon,
 
Je hebt een PB met een uitnodiging ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #65 Gepost op: 15-11-2011, 14:30 »
En ik denk als beide motoren (800GS/Tiger 800 XC) gelijkwaardig zijn qua inzetgebied

Dat denk ik wel dat ze gelijkwaardig zijn, ik was wel erg gecharmeerd van de XC, maar nu heb ik ergens gelezen dat de XC kopzwaar zou zijn? Dat zou mij enorm laten afknappen, maar goed misschien eerst testen voor te oordelen.
 
Hier trouwens nog een leuk verslag van een kleine dame met een 800GS in haar uppie door het oosten: http://www.marjos.nl/travel/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #66 Gepost op: 15-11-2011, 15:10 »
De XC in R trim kon mij op de EICMA echt wel bekoren! Beter nog dan de 800GS.

En de 800GS heeft het voordeel dat die de tank onder de buddy heeft, dat zal dan ook uitmaken of de XC kopzwaarder is dan de GS.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #67 Gepost op: 15-11-2011, 18:22 »
Heb de F800GS alleen op de weg kunnen rijden, vond hem wel licht aanvoelen op snelheden =>120 kph en als wegmotor niet prettig bij die snelheid. Mijn huidige Tiger 1050 is veel stabieler maar wel veel gewicht op de voorkant. Tiger 800 zal er tussenin zitten?
Als ik binnenkort eens tijd en mooi weer heb ga ik eens proefrijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Triumph Tiger 800 Allroad
« Reactie #68 Gepost op: 16-11-2011, 12:03 »
 8) Een quote uit de promotor, vond hem erg herkenbaar.Wij motorrijders, die al  wat ouder zijn, hoeven niet meer per se met lichte offroads over lastige  dirtroads te ploeteren. Liever sturen we met een zware toermotor over slechte  asfaltwegen, waarvan de lange veerwegen ongemak aan lijf en leden comfortabel  weg filteren. Als het niet anders kan, pikken we de lastige dirtroads natuurlijk  wel mee omdat ze zorgen voor net dat kleine beetje onberekenbare avontuur dat  uiteindelijk een reis zo bijzonder maakt .
 
Er zijn buiten de GS club ook ritjes zat, zonder meteen hardcore offroad  te moeten rijden,
op den duur kom je toch overal dezelfde mensen tegen :D
HansD
Big Bigger Tiger en Big again