Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: eventueel kapotte radiator met aluminium zijkappen en intacte vuldop  (gelezen 2991 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
of::: fix it met de hamer! deukjes in de originele radiateur maken  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
nog een helder moment. Waarom niet het probleem bij de oorsprong aanpakken en een kroonplaat nemen met de klembouten aan voorkant? Bij de oorsprong aanpakken werkt altijd het beste.

Heb ik wel aan zitten denken; de kroonplaten van een GSXR-750 pakken. Daar passen 49mm conventionele vorken met vulbusje wel in, de balhoofdpen is passend (met speciaal lager, dat wel), en dan heb ik ook gelijk wat meer stuuruitslag. Alleen is voornamelijk de bovenste kroonplaat wel een heel ielig ding (durf ik geen stuurklemmen in te zetten) en 175-250 euro is een gangbare prijs waarvoor die dingen van eigenaar verwissselen. Dat vind ik nogal veul voor een paar 2e hands kroonplaatjes; daar koop je de hele DR-Z voorkant voor.
Ik denk eigenlijk dat het ooit neer gaat komen op iemand met een freesbank heel lief aankijken en dan laten maken wat ik wil hebben.
 
Deukjes erin tikken met de hamer is ook overwogen. Kan werken, al heb ik de ervaring dat de kans dat het na een maandje of wat begint te lekken best groot is.

En uiteindelijk is die OEM radiateur me toch al een doorn in het oog. Ding steekt te ver buiten het frame uit. Als straks de benzinetank ook verdwenen is hou je een knap rank brommertje over, en zo'n uitstekende radiateur is dan wel heel kwetsbaar.
 
Kan ik net zo goed dat probleem bij de oorsprong aanpakken. ;)
 
De VTR/XTZ-methode van radiateurs monteren in combinatie met een paar radiateurtjes van een CRF250 heb ik overwogen, de Benelli Tornado-methode ook. Gewoon conventioneel lijkt me het beste. Of het dat ook is, tsja, goeie. Vast niet; achteraf weet ik altijd wel weer wat in anders had moeten doen.
 
En verder is 't ook gewoon therapie, dus het hoeft niet allemaal logisch te zijn. Sinds een week of 3 heb ik voort 2 koters thuis, en op een gegeven moment heb ik het wel even gehad met 'hij eet wel/niet, schijt wel/niet, slaapt wel/niet, spuugt wel/niet', etc. Dan moet ik gewoon effe de schuur in met muziek op hoog volume en 3 peuken in de bakkes om wat te rotzooien. Dat kachelradiator-ombouw-verhaal begon dan ook meer als 'laat ik eens proberen of m'n zelf naar AC-TIG omgebouwde bonk ijzer het ook goed doet bij een echt werkstuk en daarbij de aluminum-laservaring opkrikken van nul naar iets'.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
kwam nog een complete Africa Twin rd07 vork tegen hier (met wiel en remmerij) zitten de klemmen van andersom

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Een aluminium onderste kroonplaat met de klemmen andersom en typische allroad/enduro offset van 18-22mm lost de problemen niet op; dan kom ik ipv 15mm 5mm te kort ofzo (Nouja, niet helemaal waar, want 5mm naar achter kan die radiator wel.). De DR-Big voorkant die ik nu heb raakt op de millimeter de radiator niet. Da's mede dankzij de stalen onderste kroonplaat die een stuk minder lomp uitvalt dan een aluminium kroonplaat.

Die RD07 poten klinken leuk, maar ik betwijfel of ze beter zijn dan de Big-poten met (YSS-)cartridge-emulatoren. Da's al best aardig, maar nog bij lange na geen LC4-met-aangepaste-vering niveau. En sinds de LC4 snap ik wel wat fatsoenlijke vering kan doen.

Daarom wil ik graag die DR-Z cartridgepootjes omdat dat gewoon heel fatsoenlijke pootjes zijn, en nog conventioneel ook nog (stuuruitslag is een probleem; de poten lopen tegen het SV-frame aan. Hoe smaller bovenaan, hoe beter). Promax kan daar vast wel leuk mee toveren. En de KTM-Adv wieltjes met 320mm remschijf kunnen erin, ook handig.
WP Extremes of Marzocchi Magnums had ook nog gekund. Liever had ik zelfs nog de '96-'98 RM poten gehad, maar die vind ik hier in NL niet. In de US of A probleemloos, maar de verzendkosten zijn 2x de kostprijs van de poten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Ik ben inmiddels voorzien.

Tot afgelopen week lag het brommer-bouwen stil wegens andere dingen moeten doen enzo. Maar ik kreeg het op mijn heupen, dus toch maar weer eens begonnen.

Bij de sloop deze op de kop getikt van een FZR600. Dank aan Crazybond700 voor het me erop attenderen dat die dingen bestaan:
(de PivotPegz komen er ook op, maar dan een andere keer)



De twee zijradiatortjes hangen inmiddels ook op de plek. Ziet er simpel uit, maar had nog wel wat voeten in de aarde om zover te komen. Want leuke plekjes om die dingen vast te schroeven zijn erg zeldzaam.


Mjah, en 'eventjes het slangenwerk' doen viel ook ietwat tegen. Want waar-o-waar moffel ik hier een radiatordop (die op 't hoogste punt moet zitten) weg?



Moet ik nog eens over denken wat ik ga doen. Ding onder de lufikast is een niet al te beste optie, ding in/op de lufikast en vulslang door de lufikast is al beter, maar misschien ben ik wel het beste af met het hele standaard-radiatordop-idee te laten varen en een los vuldopje en overdrukventieltje te monteren.