Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Reisbestemming: oerbos?  (gelezen 3040 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Reisbestemming: oerbos?
« Gepost op: 01-05-2011, 18:19 »
Al eens iemand op de motor in de laatste oerbossen van Europa geweest?

Waar in West-Europa kan je nog oerbossen vinden?
Door: Philip Dröge | Geplaatst: 28 apr 2011 | Trefwoorden: Historisch, Milieu, Vraag & Antwoord, Wereld | Volg reacties via RSS 2.0 |
Waar in West-Europa kan je nog oerbossen vinden? – Sandra
Waarschuwing: trieste mededeling volgt. Bijna nergens meer.
Een van de laatste stukken echt wild Europa ligt op het drielandenpunt Polen, Litouwen en Wit-Rusland. Podlachië, zoals het Poolse deel wordt genoemd telt de oudste bossen van het oude continent. De Tsaren en Poolse koningen gingen hier vroeger jagen en hielden daarom de kap tegen.
Het resultaat is een oerbos zoals dat in bijna alle andere delen van Europa is uitgestorven, het bos van Bialowieza. Volgens een brochure bezoeken 100.000 mensen ieder jaar dit bos, maar wie een trip slim plant, hoeft bijna geen hond tegen te komen in dit enorme bos, dat wel wordt vergeleken met de Amazone.

Een wild zwijn in de bossen van Bialowieza in de winter. Foto: © Ryszard Laskowski | Dreamstime.com.
Bialowieza heeft de pech dat het strategisch ligt tussen Duitsland en Rusland. In de Eerste en Tweede Wereldoorlog is er flink gevochten in en rond het bos. Wie tussen de bomen gaat dolen, komt hier en daar een graf tegen met een houten kruis. Stille getuigen van een vuile oorlog.
Tegenwoordig is de ligging van het bos echter juist een voordeel. Dwars door het oerbos snijdt de grens met Wit-Rusland, het laatste bolwerk van stalinisme in Europa. Daardoor is de streek gevrijwaard van grote doorgaande wegen. De Wit-Russische kant is nog mooier dan de Poolse streek, zeggen mensen die beide kanten hebben gezien. Een visum krijgen voor Wit-Rusland is echter bijna onmogelijk, zeker als je op eigen houtje wilt gaan rondtrekken.
Eenvijfde van het Poolse deel van het bos is nationaal park en alleen toegankelijk met een georganiseerde toer. Wie geluk heeft, ziet dan bisons en wilde paarden. Maar de rest van het bos is op eigen houtje te ontdekken.

GPS: 53.959318, 23.455811

Bron: http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/waar-in-west-europa-kan-je-nog-oerbossen-vinden/

Misschien wel te koppelen aan 3 dagen AK in Polen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2011, 19:00 »
Vreemd dat tot nu toe niemand op deze post reageerd.
Het klinkt toch best aantrekkelijk om met de motor die kant op te gaan, vanuit Nederland zal het maar 2 dagen rijden zijn... en dan zit je in de ongerepte natuur.
 
Ik woon zelf wat ver weg...
 
 
There's no place like home... the desert!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2011, 20:46 »
Dank je Peter,

Ja het is een mooi bos, maar onduidelijk of je er mag rijden.

Onverharde wegen zijn er wel: http://wapedia.mobi/nl/Bialowieza_bos

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2011, 21:32 »
Ik kan een ieder aanraden om het een keer te gaan bekijken. Meer dan indrukwekkend! Er is een beschermd gedeelte waar je alleen onder begeleiding van een gids in mag en verder is er nog genoeg zelf te beleven. Ik was er in 2010 op de motor (rondrit Polen). Beste reistijd mei (alles komt tot leven). Maar eenmaal op plaats van bestemming kun je de motor vergeten en je bergschoenen aantrekken tenzij ik zaken over het hoofd heb gezien. Ik was met de GS dus ook niet echt op zoek.
 
De Wit-Russische kant kan ik niet beoordelen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2011, 22:59 »
Hier wat foto's van het (rand)gebied van deze driehoek, waar we langs zijn gekomen en bij de ingang wat foto's gemaakt hebben.
 
We zijn daarbij uitgekomen op een trip die we in 2004 gemaakt hebben van Venlo, via Duitsland-Denemarken, oversteken naar Noorwegen (heel lang rijden, maar prachtig)- Noordkaap, via Lapland naar de grens Finland/Rusland oversteken bij Helsinki, naar Estland-Letland-Litouwen (laatste 3 landen net in mei 2004 toegelaten tot EEG). Verder dan via Krakau, Auswitch, Berlijn terug naar Venlo.
We zijn wel "locals" tegen gekomen die in dit grensgebied "off-road" gingen, maar dat was buiten dit natuurgebied. Wel heftig zoals te zien was op stukken film die gemaakt hadden.
 
Overig ook prachtige zandwegen vooral in Lapland/Finland, waar je het gas er flink op kunt zetten,  maar dat even terzijde Smiley
 
 



 
Groet
 
Toine

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #5 Gepost op: 15-10-2011, 23:22 »
Vreemd dat tot nu toe niemand op deze post reageerd.
Het klinkt toch best aantrekkelijk om met de motor die kant op te gaan, vanuit Nederland zal het maar 2 dagen rijden zijn... en dan zit je in de ongerepte natuur.
 
Ik woon zelf wat ver weg...
 
Had het plan om er volgend jaar ook doorheen te rijden......
gr. Fons
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Reisbestemming: oerbos?
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2012, 13:26 »
sorry per ongeluk in verkeerde draadje gereageerd, kan ik dit verwijderen?