Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: kortsluiting Touratech Roadbook ??  (gelezen 1041 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Gepost op: 06-04-2012, 22:34 »
Vanmiddag bezig geweest mijn Touratech Roadbook weer terug op de BMW te knutselen. Uiteindelijk zover dat de koplamp en kuipje er weer op kunnen, heb ik daarna geen licht in het roadbook meer en de motoren draaien ook niet meer >:(


Boel weer open en na wat zoeken geconstateerd dat er een zekering uit ligt. Blijkbaar kortsluiting gemaakt met het roadbook. Nieuwe zekering erin, en daarna heb ik weer spanning op de aansluiting naar het RB, maar dat geeft nog steeds geen sjoege >:(   >:(


Betekend dit dat de kortsluiting iets in het RB heeft doorgebrand?


En/of kan ik dat ergens checken?




GJ :-\
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2012, 22:47 »
Uhm... nou nee... de zekering dient (en vliegt er uit) om te voorkomen dat er iets anders (dan de zekering) doorbrandt i.g.v. een kortsluiting. Steek je neus in het RB en als je dan geen vreemde lucht ruikt is er niets doorgebrand.... wat niet wil zeggen dat er geen kortsluiting is.
Zolang die sluiting er is zal de zekering keer op keer doorsmelten (het wordt ook wel smeltzekering genoemd). Als dat gebeurt op het moment dat je het RB aansluit, dan is er sluiting in het RB ergens tussen de + en de -
Als dat gebeurt bij het bedienen (voor of achterwaards spoelen) dan heb je kans dat de aandrijving mechanisch vastzit: de elektromotor 'trekt' dan te veel stroom en dat zal de zekering ook doen smelten.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2012, 23:18 »
goeie kans dat ergens in de AB van het roadbook een van de draadjes contact maakt met massa (stuur/schakelaarhuis ofzo)...


alle AB draadjes zijn spanning-voerend (+geschakeld), dus dan gaat het fout (toevallig zo'n 5 knps ding?). Vaak fikt er 1 klein spoortje op de print van het roadbook uit; vrij makkelijk te repareren. (evt heb ik nog wel een printje liggen denk ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2012, 10:41 »
Het is idd zo'n 5-knops bediening.


Maar ik zal de boel zo nog ff nalopen en kijken of ik nog wat kan ontdekken, met mijn beperkte kennis van elektrische zaken.  Ook ff naar de massa kijken.


Maar ik ga volgend weekend rijden met een paar vrienden, dus wil de motor vandaag gewoon rijdend krijgen. Denk dat ik me maar neerleg bij een niet werkend RB. Is voornamelijk asfalt, dus ik zal me er wel mee redden denk ik.
Zal de hele handel daarna weer demonteren om verder te kijken. Maar een uitgefikt spoortje op een print repareren, gaat mij helaas boven de pet.


Alvast bedankt voor het meedenken.




GJ
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2012, 11:09 »
bij die 5-knops liggen er zo veel draadjes in die ring, dat er vaak wel iets tegen ring of stuur aankomt.
een dun stukje plastic tussen ring en stuur leggen helpt vaak.


Als het printje stuk is, wil ik hem wel voor je fixen, of je krijgt een ander: Ik heb inmiddels wel wat TTRB onderdeeltje liggen, afkomstig van anderen hier op het forum, wat ik graag weer deel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2012, 11:49 »
Heb printplaat ook al paar keer stuk gehad en vervangen (rally adventure, iets van 35 euri dacht ik). vandaag bestellen is dinsdag in huis?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2012, 11:53 »
bij die 5-knops liggen er zo veel draadjes in die ring, dat er vaak wel iets tegen ring of stuur aankomt.
een dun stukje plastic tussen ring en stuur leggen helpt vaak.
Hoe zit dat dan? Ik heb er ook zo eentje:

maar die is volledig volgegoten met kunstofhars: komen alleen twee kabeltjes uit. Lijkt me dat er 'in de ring' weinig kan schuiven? Of toch...?


HJ

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2012, 12:08 »
nou, die ik hier heb zijn volgekliedert met smeltlijm (en niet netjes ingegoten). + het punt waar de draad wordt uitgevoerd, daar knelt de draad nog wel eens af.


TT roadbook schakelaar schakelt +12 V naar het ene of het andere kontakt: dus alle 3 de draden hangen aan de 12V (met al dan niet knopjes ingedrukt). Schakelaar naar massa was misschien beter geweest

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2012, 12:20 »
Case Closed,


Voor mij althans ff. Nu de hele boel weer open ligt kwam ik een draadbreuk tegen in de voeding naar het RB. Draad een stukkie korter gemaakt, nieuwe stekkertjes, aansluiten en we hebben weer prik.


Les 1: vetrouw niet op soldeerwerk van iemand anders
Les 2: het is vaak eenvoudiger dan je vreest
Les 3: blijf optimistisch en doorzoeken tot je de oplossing gevonden hebT


Maar onwijs bedankt voor het meedenken!


Zo toch ook maar ff een stukkie tape tussen stuur en AB plakken en de rest goed verbinden en inpakken.




GJ :D 
(is weer blij!)

Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2012, 13:00 »
mooi.


jep, vaak eenvoudiger dan je denkt. vaak neem ik te makkelijk aan dat mensen zelf al gechecked hebben of de 'voeding' uberhaupt wel bij het apparaat aankomt.
dat zou immers het eerste zijn wat ik zelf check: Roadbook van de stekker af, zekering er in, en check -> alles ok? dan probleem in roadbook...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: kortsluiting Touratech Roadbook ??
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2012, 14:07 »
nou, die ik hier heb zijn volgekliedert met smeltlijm (en niet netjes ingegoten). + het punt waar de draad wordt uitgevoerd, daar knelt de draad nog wel eens af.


TT roadbook schakelaar schakelt +12 V naar het ene of het andere kontakt: dus alle 3 de draden hangen aan de 12V (met al dan niet knopjes ingedrukt). Schakelaar naar massa was misschien beter geweest
Ah vandaar. De mijne is via een (dubbel) hulprelais aangesloten op een F2R roadbook, op deze manier:


SW A en SW B zijnde de blauwe drukknoppen

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!