Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: [gezocht] tap M57 x 1  (gelezen 1161 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
[gezocht] tap M57 x 1
« Gepost op: 04-05-2012, 22:22 »
Ik zoek dus een tap om draad te tappen in een gat: M57 x 1
Onwaarschijnlijke maat, zal ook onwaarschijnlijk duur zijn als ik hem nieuw ga kopen.

Dus!

Wie o wie heeft er 1 die ik mag gebruiken.
Als ik geluk heb moet ik er 4 cm draad mee tappen, en als ik pech heb moet ik er 8 cm draad mee tappen.

Mvg, David

ps: ik wil er best huur voor betalen ;)
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2012, 23:55 »
dat kan je misschien beter ergens op een draaibank doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2012, 00:14 »
psies, als het in of om een buis oid moet zitten: Gewoon draadsnijden met de draaibank

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2012, 01:19 »
Flink draadje... :o  Waar ga je dat in maken? (als ik vragen mag  :D )
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2012, 09:55 »
Nu wacht ik op de vraag naar een bout m57 :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2012, 11:19 »
Flink draadje... :o  Waar ga je dat in maken? (als ik vragen mag  :D )


Ik gok in een voorpoot en zoals Steven zegt gewoon op draaibank doen(denk dat zulke tappen niet eens bestaan)
Is het geen m57x1.5?







gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2012, 13:02 »
Zulke schroefdraad met een hand tap maken lijkt me bijna onmogelijk.
En dan heb ik het nog niet over de diepte (4cm) waar je het over hebt.
Want je zult behoorlijk wat kracht nodig hebben.

Wellicht weet je dat de meeste tapensets uit drie stuks bestaan.
De eerste om vóór te tappen, de volgende om een beetje dieper te tappen, en dan nog een om de uiteindelijke schroefdraad te maken.
Met een diameter van 57 en een spoed van één krijg je die tap waarschijnlijk niet goed uitgericht en is je schroefdraad al beschadigd bij de eerste halve gang...
En de volgende halve gang, en de daarop volgende....

Schroefdraad repareren is een ander verhaal.
Daarvoor zou je zelfs zelf een tap kunnen maken van een goed passende bout.
Een beetje verstand van verspaningstechniek is dan wel vereist want het werkt alleen met de juiste snij-, vrijloop- en wig-hoek.

Laat 's weten wat je aan het maken bent!
Dan kunnen we lekker meedenken :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2012, 13:43 »
Het gaat om binnendraad, en het eerste stuk zit er al in. Het moet alleen 2 cm verder doorlopen.
Wat ik aan het doen ben: een DRZ vork aan het modificeren, ik wil de as-opname 2 cm hoger hebben. (inderdaad al die moeite voor 2 cm  8) )
Draad snijden op een draaibank heb ik vaker gedaan en het gaat (niet mijn favoriete bezigheid) maar dat IN een pijp doen waar al draad in zit wat verder moet lopen lijkt me toch een beetje lastig.
Denk aan recht opspannen van een gietstuk zonder dat je veel vlees hebt om hem vast te houden, slecht zicht, moet aansluiten op bestaand draad etc.
Een tap vinden in die maat lijkt me dan weer net zo lastig maar nooit geschoten is altijd mis toch?

Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2012, 14:00 »
Zoek eens naar een schroefdraad reparatie vijl  daar mee kun je heel gemakelijk een beschadigde schroefdraad weer gangbaar maken. En is ook niet duur.
 


Post Merge: 05-05-2012, 14:13
Als ik dit lees heb je weinig aan me vorige post.
 
Het gaat om binnendraad, en het eerste stuk zit er al in. Het moet alleen 2 cm verder doorlopen.
Wat ik aan het doen ben: een DRZ vork aan het modificeren, ik wil de as-opname 2 cm hoger hebben. (inderdaad al die moeite voor 2 cm  8) )
Draad snijden op een draaibank heb ik vaker gedaan en het gaat (niet mijn favoriete bezigheid) maar dat IN een pijp doen waar al draad in zit wat verder moet lopen lijkt me toch een beetje lastig.
Denk aan recht opspannen van een gietstuk zonder dat je veel vlees hebt om hem vast te houden, slecht zicht, moet aansluiten op bestaand draad etc.
Een tap vinden in die maat lijkt me dan weer net zo lastig maar nooit geschoten is altijd mis toch?
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: [gezocht] tap M57 x 1
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2012, 15:29 »
Bestaande draad kun je in de draaibank ook weer oppakken hoor, ook binnendraad. Is wel wat stellen, maar wel te doen. Slotmoer dicht, de draaibare slede parallel met de te draaien as/pijp zetten, en daarmee de draad precies opzoeken (wel even opletten dat de slede aan de juiste kant van z'n speling staat, dus even op automaat er naartoe laten draaien) en dan de beitel in de oude draad positioneren. Dan uiteraard weer ondiep beginnen en het zou moeten lukken. Ooit weleens een bestaand draaiwerktstuk voor een tweede keer moeten draaien (dus opnieuw moeten opspannen) en ook op die manier weer gepositioneerd. Ging goed.

Een draadtap M57 vinden is een opgave (als ze er al zijn) maar kopen denk ik niet. Een normaal tapje M8 kostte mij pas al 20 Euro of iets in die richting.