Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dakar en hoogteziekte?  (gelezen 8481 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #15 Gepost op: 04-04-2012, 11:01 »
ook vandaag gebleken dat het dagelijks (s)likken van een asperine de kans op prostaat kanker verminderd.
heb zojuist maar gelijk hele strip opgegeten. ::)
 


Ook de kans op bloedproppen in de hersenen verminderd aanzienlijk. 

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2012, 11:08 »
Ook de kans op bloedproppen in de hersenen verminderd aanzienlijk.


Daar drink ik dagelijks 2 glaasjes rode wijn, 2 jenevertjes en 1 wit wijntje voor.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2012, 12:27 »
meer niet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2012, 14:22 »

Daar drink ik dagelijks 2 glaasjes rode wijn, 2 jenevertjes en 1 wit wijntje voor.

De theorie achter jou oplossing: veel alcohol breekt hersencellen af. Minder hersencellen = minder plek voor bloedproppen.

 ;D
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #19 Gepost op: 04-04-2012, 16:46 »
ehhh vond die ibuprofen discussie nog wel interessant  :P

heb er altijd een paar in de rugzak.  vorige week in tunesie 1x gebruikt, ik reageer er goed op en dan is het lekker spul, maar zeker niet meer dan 1600 mg per dag, max een paar dagen achter elkaar.  hoe lang duurt die Dakar ookalweer... ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #20 Gepost op: 07-04-2012, 23:25 »
3 ibuprofen en 3 paracetamol in de camelback. Doen wonderen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #21 Gepost op: 08-04-2012, 00:28 »
Ik heb bergexpedities gedaan in de Himalaya's en Karakorum tot een hoogte van bijna 6km en dagenlang op 4-5 km hoogte.


Wat ik daar altijd gehoord heb (o.a van Ronald Naar) en gebruikt heb voor hoogteproblemen: doodgewone Aspirine en Diamox (zoek zelf maar even op).


Wat in Zuid Amerika heel veel gebruikt wordt is Coca in thee vorm of kauwen op Coca bladeren (Coca is uiteraard familie van Cocaine....vandaar). Is daar op elke straathoek te koop maar niet verstandig om mee over grenzen te nemen.................

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #22 Gepost op: 08-04-2012, 07:24 »
Is er al dopingcontrole op Le Dakar? 's Ochtends een beetje verse bladeren door de thee. Een beetje door de Camelback...

Dat Diamox zou ik maar vanaf blijven: het drijft zout en vocht uit je lichaam en wordt gebruikt als een uiterst sterk plasmiddel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #23 Gepost op: 08-04-2012, 12:10 »
Ik dacht dat de bekende blauwe pilletjes ook veel gebruikt werden tegen hoogteziekte. Volgens mij heb ik dat opgepikt in het wetenschappelijk hoog aangeschreven tv programma Top Gear, de Zuid Amerika special. Als ik de postings zo lees, helpt het iig tegen prostaatkanker  :-X

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #24 Gepost op: 14-04-2012, 11:58 »
Kwee niet hoe ze heten, maar in Peru kun je gewoon pilletjes tegen hoogteziekte kopen (verschijnselen bestrijding).

Hoogte ziekte is vooral veel koppijn en concentratei verlies en bij sommige ook misselijk. Door veel water te drinken en paracetamols/asperines voor de bloedverdunning en tegen de hoofdpijn is het beter uit te houden. De Peruaanse pilletjes hielpen echt voor ongeveer 5 tot 7 uur en kosten niet veel. Zat ook cafeïne in, dat weet ik nog wel :)

Daarnaast kauwen op coca bladeren (maar niet echt lekker vond ik), drinken van coca thee verlicht en helpt ook. Ook zorgen dat je zoetigheid eet in de vorm van lollies zorgen voor extra suikers en snelle energie.

Aller beste is gewoon slapen en acclimatiseren en niet gelijk er vol in willen gaan, voor de 1 is dat 1 dag, voor de ander is dat 5 dagen.

Als je 2 weken op hoogte leeft (3500+ meter) dan merk je dat je ook veel minder last hebt van hoogteziekte als je een keer naar 5000m stijgt en weer terugkomt. Kom je weer terug op 0m dan heb je nog heel veel energie de 2-3 weken daarna :)

Tijdens dakar is het wat lastig, want je komt van <1500m, gaat dan in ene naar 4000+ tot 5000+ passen en daalt weer naar 300-600m o.i.d.  Men blijft niet in de kom tussen de bergketens (zo'n 3200-4200m hoog) en heeft totaal geen mogelijkheid tot gewenning, dan hakt het er bij iedereen genadeloos in (ook bij de locals).