Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden vervangen : rijrichting  (gelezen 2718 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Banden vervangen : rijrichting
« Gepost op: 11-04-2012, 11:39 »
Hallo Allemaal,

Ik meen ooit ergens gehoord te hebben, dat banden een rijrichting hebben.
Mijn BIG mag een nieuwe achterband hebben en ik heb nog een nieuwe Kenda Trackmaster liggen.

Op de band heb ik gekeken, maar kan niets van een pijl oid vinden.
Ben ik op zoek naar een fabeltje of klopt dit?

Voor mij de eerste keer dat ik zelf banden ga vervangen, dus goede tips zijn welkom. Balanceren ..... daar was ook nog iets mee.......

Greetz
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2012, 12:41 »
ja klopt: veel banden hebben een looprichting (of, bij auto-banden een binnen/buitenkant).
Meestal staat er ergens wel een pijl (groot of klein) op de zijkant van de band, vaak met 'rotation' er bij gedrukt.
Of die trackmaster dat heeft kan ik je niet vertellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2012, 13:24 »
Kende Trackmasters hebben geen voorkeur voor draairichting.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2012, 13:30 »
Gisteren bij RBC nog een bandje gewisseld Micheline Enduro comp achter, ook deze band heeft een draairichting aangegeven op de band, voor Ewoud was het geen enkel bezwaar om de band om te draaien zodat ik weer lekker scherpe nopjes heb.
Grz,
Peter

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2012, 14:15 »
Hangt erg van de band af. Als je een band heb met een regenaflaat profiel, kun je wel begrijpen wat er gebeurd als je die andersom monteerd ;D
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2012, 14:47 »
veel offroad banden hebben tegenwoordig ook 2 (of meer) soorten rubber in de band verwerkt. Het sterke rubber is dan voor het kanvas, en loopt door in de kern van de nop, op de nop stijfheid te geven. Het zachtere rubber gemaakt voor veel grip, ligt dar overheen. Je kunt je voorstellen dat je die ' kern '  dan asymmetrisch maakt, ne dan heeft de band dus een draairichting. Andersom doet ie het wel, maar scheuren de noppen eerder af. Hier in NL op de modder, bij ons amateurs, zullen we daar weinig last van hebben.
Ook de draden van het kanvas kunnen asymmetrisch liggen: daar heb je bij een offroad ook al weinig mee te maken, maar bij een wegracer is dat natuurlijk effe anders.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2012, 14:52 »
Kende Trackmasters hebben geen voorkeur voor draairichting.

Ik had al zoiets gehoopt! :lol
Kan ook op de hele band niets vinden van een looprichting
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2012, 19:37 »
Bij de AC10 zegt Michelin zelfs dat je de band om moet draaien als de M uit het profiel is weggesleten.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2012, 20:00 »
Kende Trackmasters hebben geen voorkeur voor draairichting.

Klopt, kan je hem later omdraaien voor scherpe nopjes[ alsof dat zin heeft op ons nivo ;) ]

De wielen balanceren van een motor die max 160 loopt? niet nodig en al helemaal niet als je offroad rijd [ de modder die er op komt zou je dan ook weer moeten balanceren ::) ]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2012, 20:02 »
Ik balanceer mijn voorwiel wel enigsinds. Als je rijd met 1 bandenklem zonder lood aan de andere kant, hobbelt die van mij wel heel hinderlijk.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2012, 20:15 »
Yip, bij een bandenklem moet je wel 60 gram lood er tegenover plakken/knijpen ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2012, 20:34 »
Klopt, kan je hem later omdraaien voor scherpe nopjes[ alsof dat zin heeft op ons nivo ;) ]

De wielen balanceren van een motor die max 160 loopt? niet nodig en al helemaal niet als je offroad rijd [ de modder die er op komt zou je dan ook weer moeten balanceren ::) ]


Wat dacht je van de bandenklem...  :-X
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #12 Gepost op: 11-04-2012, 20:51 »
gewoon effe met de hand balanceren (idd, zo'n bandenklem wil je wel compenseren, zelfs offroad).


wiel in de vork, schijfrem helemaal vrij drukken, (evt ketting er af) en dan gewoon effe losjes laten draaien en zwaarste punt bepalen: dat een beetje compenseren met een klont lood. Dan heb je het grover er af, goed genoeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2012, 21:00 »
Ik balanceer mijn voorwiel wel enigsinds. Als je rijd met 1 bandenklem zonder lood aan de andere kant, hobbelt die van mij wel heel hinderlijk.

Kan me voorstelen dat je wel moet balanceren als je met een klem rijdt.
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Banden vervangen : rijrichting
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2012, 21:03 »
gewoon effe met de hand balanceren (idd, zo'n bandenklem wil je wel compenseren, zelfs offroad).


wiel in de vork, schijfrem helemaal vrij drukken, (evt ketting er af) en dan gewoon effe losjes laten draaien en zwaarste punt bepalen: dat een beetje compenseren met een klont lood. Dan heb je het grover er af, goed genoeg.

Heel duidelijk Dr_Bean en makkelijk in de uitvoering. Denk ook dat een voorwiel meer noodzaak heeft dan een achterwiel, maar is een kleine moeite. Ik zou willen dat het met de andere fiets (K1200LT) ook zo makkelijk was ;)

Greetz,
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT