Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Spanningsregeling XR  (gelezen 2892 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Spanningsregeling XR
« Gepost op: 20-04-2012, 10:37 »
Hoi.


Ik heb een XR600 van 89. En met name de opzet van het electrisch circuit stoor ik me aan.


Onder het zadel zit een AC gelijkrichter en bij het balhoofd een spanningsregeling. Dat spul gaat niet lang mee en is bepaald duur om te vervangen.


Weet iemand of er een beter alternatief te bedenken (of te maken) valt?


Vast bedankt, Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2012, 13:20 »
Ik heb jarenlang XR gereden en ik weet dat de lichtspoel nog wel eens wil doorbranden of kortsluiten met de opnemer spoel, nog nooit enig probleem gehad met een spanningsregelaar of gelijkrichter. Ik zou deze spoelen eens doormeten.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2012, 14:48 »
Hmzz. Maar die spoel is nieuw (alsof dat wat zegt).


Ik heb 10 volt of zo, wisselspanning.


Waar zoek ik dat dan? Want AC is voor rekening van onder het zadel, die 10V komt van de spanningsregeling.


En ik wil eigenlijk niet duur gaan experimenteren met nieuwe delen.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2012, 15:46 »
Hoi.


Ik heb een XR600 van 89. En met name de opzet van het electrisch circuit stoor ik me aan.


Onder het zadel zit een AC gelijkrichter en bij het balhoofd een spanningsregeling. Dat spul gaat niet lang mee en is bepaald duur om te vervangen.


Weet iemand of er een beter alternatief te bedenken (of te maken) valt?


Vast bedankt, Harm

domi blok erin hangen (zie XR650L)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2012, 17:10 »
domi blok erin hangen (zie XR650L)


Vanwege de spoel of hoe bedoel je? Past die niet in een XR toevallig?


Maar goed, ik vroeg me af of er niet een normale spanningsregeling in kon. XR heeft natuurlijk geen accu...
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2012, 22:47 »
mmmmm


de AC gelijkrichter... is GEEN gelijkrichter...


een XR heeft een (hele mooie en goede!) AC regelaar die de AC spanning voor de koplamp afregelt, en een Gelijkrichter voor de rest (achterlicht). XR heeft 2 spoel-uitgangen.


wat is daar verkeerd aan? als het spul goed aangesloten is gaat het echt niet zomaar stuk hoor. 
Je kunt ook het hele circuit AC maken, met 2 AC-regelaars. dat had ik.


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2012, 23:04 »
Misschien meet ik niet goed.


Waar kan ik de 2 dan het beste meten met de multimeter..?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #7 Gepost op: 20-04-2012, 23:18 »
de AC spanning die uit de AC regelaar komt kan je NIET meten met een multimeter. (tenzij je een hele dure true-RMS meter hebt, dan gaat het misschien een beetje).


Dat komt omdat het een afgekapte AC spanning is, met onregelmatige en hoge pieken: de effectieve spanning moet 14V worden...


Makkelijkere test: Hang er een lamp aan (je koplamp) en kijk of ie mooi brand... niet gloeit, en niet stuk klapt. dan is het goed.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2012, 00:41 »
Ja die koplamp is doorgebrand. De connectors van de ACregelaar zien er ook een beetje gekookt uit.


Dus, je kan alleen de weerstand van dat ding meten? Toen ik de XR kocht kreeg ik al geen enkele waarde. En dan van de regelaar bij de koplampunit de uitgaande spanning meten aan massa?


Come to think of it, ik geloof dat ik beide systemen gelinkt heb: in de stuurschakelaar is een contact kapot en ik heb een draad die de koplamp schakelt doorgetrokken naar die wat de rest van stroom voorziet.


Dat lijkt me dan ook niet goed....
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2012, 15:16 »
nee, dan heb je de AC en de DC spanning aan elkaar geknoopt: ZOiets als proberen een batterij op te laden rechtstreeks uit het stopcontact :-)


Dat zou ik dan eerst maar eens loshalen.
ps.: een draadboomschema helpt daarbij wel; natuurlijk: Vroeger had ik die...

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2012, 18:23 »
Ja dan ga ik eerst maar die draad eraf gooien. Johan in Heibloem heeft misschien nog wel een goede stuurcombi liggen. Het bedradingsschema heb ik wel. Maar, ik weet welke draad het is en waar ik die bijgepropt heb.


Wordt vervolgd, dank voor je reacties  :) 
Avonturier!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregeling XR
« Reactie #11 Gepost op: 27-04-2012, 23:06 »
Spanningsprobleem opgelost!  :)


In de O.P. stel ik dat ik me erger aan de opzet van het systeem, maar klaarblijkelijk ergerde ik me aan mijn eigen onwetendheid  :-X


Via PM heeft Dr_Bean me geholpen het systeem te doorgronden en naar de oplossing te zoeken. Uiteindelijk zat het in de stuurcombischakelaar. Slechte onherstelbare contacten. Een andere stuurcombi bracht uitkomst. Alles doet het weer naar behoren, geen dure componenten stuk.. En, weer wat meer geleerd over mijn motor.


Br_Bean, bedankt! ;)






Avonturier!