Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aansluitingen op accu  (gelezen 2446 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
aansluitingen op accu
« Gepost op: 01-05-2012, 01:37 »
DRZ zit weer helemaal in elkaar, wat een klus van scratch zeg  ::) maar alles shiny and new  :)

qua stroom alles aangesloten zoals ik dacht dat het voorheen ook zat, ogen dicht en druk op de startknop, hoor licht geknetter lijkt het, f**k 'tis dat nou? toch iets niet helemaal goed maar wat dan? alles zit met stekkers aan elkaar waarbij je je simpelweg niet kunt vergissen dacht ik, enige waar je mee kan klooien is aansluiting op de accu
overal foto van gemaakt voor ik ging slopen maar natuurlijk net weer niet van de accu nog in vol ornaat, wel van vlak daarna.....



foto 1 hierboven - waar komt de draad met oog vandaan die midden in beeld aan frame gehangen is, is toch van de min naar startrelais?



foto 2 - met rode dopje is plus naar startrelais, de draad die midden rechts hangt kwam volgens mij van de min pool en gaat naar de startmotor, gaat dit goed?

jpg van diagram voor de goede orde






gr Hilbert

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #1 Gepost op: 01-05-2012, 08:20 »
Ik heb alleen een plus naar mijn start motor...
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2012, 08:21 »
even kijken waar ie sluiting maakt..

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2012, 08:23 »
het 'geknetter' wat je hoort, is dat niet gewoon het 'klapperen' van het startrelais?
dat geberud typisch als de acuu te slap is: Relais gaat aan, startmotor gaat aan, die trekt zoveel stroom dat de accu in zakt-> relais valt af. startmotor uit -> accu spanning herstelt snel omdat de last weg is -> relais weer aan etcetcetcetcetc.
??
if ja -> accu laden :-)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #4 Gepost op: 01-05-2012, 08:31 »
het 'geknetter' wat je hoort, is dat niet gewoon het 'klapperen' van het startrelais?
dat geberud typisch als de acuu te slap is: Relais gaat aan, startmotor gaat aan, die trekt zoveel stroom dat de accu in zakt-> relais valt af. startmotor uit -> accu spanning herstelt snel omdat de last weg is -> relais weer aan etcetcetcetcetc.
??
if ja -> accu laden :-)
:stupid:
if not...
sluiting zoeken
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2012, 10:15 »
de draad met oog eraan hoort hier en dus niet aan de - pool

 
die  andere draad idd gewoon aan de - pool
 

 
 
suc6 rene

 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2012, 14:57 »
@Dr Bean, daar leek het inderdaad wel vandaan te komen Gerben. Accu zou op zich goed moeten zijn, heeft laatste weken dienst gedaan als invaller op motor van zoonlief, maar die is zaterdag net verkocht dus kon ik niet meer op afkijken.


@ djustmie, maar waar zitten ze dan aan de andere kant aan vast Rene?

draad met oog begint inderdaad aan relais, gaat die van het relais dan naar de startmotor? (bij jou in ieder geval niet naar de accu!)startknopje stuurt dan relais open en vervolgens stroom naar de startmotor
dan moet die andere draad van de minpool naar ergens op blok om kringetje rond te maken, maar waar?

electra moet ik altijd 10 keer bij nadenken maar nu ik het zo opschrijf klinkt het wel logisch eigenlijk


dat geknetter wat ik hoorde zal dan rechtstreekse verbinding van + naar - pool zijn geweest via het relais, dat door startknopje open ging, of zeg ik iets raars?



gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2012, 16:00 »
@Dr Bean, daar leek het inderdaad wel vandaan te komen Gerben. Accu zou op zich goed moeten zijn, heeft laatste weken dienst gedaan als invaller op motor van zoonlief, maar die is zaterdag net verkocht dus kon ik niet meer op afkijken.


@ djustmie, maar waar zitten ze dan aan de andere kant aan vast Rene?

draad met oog begint inderdaad aan relais, gaat die van het relais dan naar de startmotor?nee naar de plus pool  (bij jou in ieder geval niet naar de accu!)wel dus startknopje stuurt dan relais open en vervolgens stroom naar de startmotor
 
of ik heb het helemaal de verkeerde kabel (met oog) voor ogen of bij jou loopt de bekabeling anders
maar bij gaat die met het oog vast aan het relais op de foto en aan de andere kant komt die uit op de plus pool.
dan moet die andere draad van de minpool naar ergens op blok om kringetje rond te maken, maar waar?
 
lijkt naar de startmotor te gaan , maar kan het niet helemaal goed zien, heb de gelijkrichter losgeschroefd en het koelvloeistof
resservoir proberen te verwijderen om verder de kabel te kunnen volgen, maar dat bakje zit behoorlijk tussen het frame ingeklemd
en heb dat dus maar laten zitten.

electra moet ik altijd 10 keer bij nadenken maar nu ik het zo opschrijf klinkt het wel logisch eigenlijk


dat geknetter wat ik hoorde zal dan rechtstreekse verbinding van + naar - pool zijn geweest via het relais, dat door startknopje open ging, of zeg ik iets raars?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2012, 16:17 »
wil je mij aub een belletje geven Rene, nul zes 5 3 7 3 4 5 zes zeven

dank je
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2012, 17:33 »
semi dikke kabel van je min pool gaat naar loze ruimte op je motorblok
(waar startmotor ingebouwd kan worden

Dunne kabeltje ernaast naar de hoofdzekering

 
kabel met rood kapje uiteraard op de plus pool
andere kant met ring op het relais
en wel op het bovenste/rechter schroefje 

 
andere dikke (ingebedde kabel) gaat van bovenop je startmotor naar dat zelfde relais
maar dan het linker/onderste schroefje
 
suc6
rene
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2012, 19:15 »
Wel grappig dit; zo'n Drz heeft zo ongeveer het simpelste schema denkbaar... :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #11 Gepost op: 02-05-2012, 00:46 »
Rene, super bedankt voor je (telefonische) helpdesk vanmiddag.

Hij doet het weer

nu nog een paar dagen heen en weer naar het werk en 's avonds rondje om, na het weekend olie en filtertje nog een keer wisselen en klaar voor de OER (ruim op tijd toch  ::))
gr Hilbert

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #12 Gepost op: 02-05-2012, 03:14 »
Taaaaadaaaaah!  ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #13 Gepost op: 02-05-2012, 09:00 »
Mooi!

Moet je je voorstellen hoe dat was gegaan voor dat je internet (of telefoon  :P ) had  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: aansluitingen op accu
« Reactie #14 Gepost op: 02-05-2012, 09:32 »
Mooi!

Moet je je voorstellen hoe dat was gegaan voor dat je internet had  ::)


Ook telefonisch??  ::) ::)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)