Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)  (gelezen 1621 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Gepost op: 06-05-2012, 20:25 »
Iemand een idee hoe groot dat keerringetje is? Heb wel een WPHB, maar geen onderdelencatalogus. Dan haal ik d'r vast een stel en kan ik het meteen in elkaar steken in plaats van dat ik er om kan als de boel open ligt. Zover ik kan beoordelen is het maar een standaarddingetje van 2.50 Euro, maar de mijne lekte vandaag een ietsje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #1 Gepost op: 06-05-2012, 21:11 »
Via KTMtalk.com "shop online" button kun je de onderdelen lijsten van alle jaren en modellen chassis en engine inzien.

http://173.74.246.25/munnracing/catalog/2006/065903602.gif

als het nummertje 40 is dan is het

40
  0760101844
SHAFT SEAL RING 10X18X4 BSL V.

er is trouwens ook een handige KTM iPhone app:
zoek op KTM assistant en je hebt alle onderdelen van jouw KTM met exploded views altijd bijdehand!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #2 Gepost op: 06-05-2012, 21:19 »
Apps doe ik niks mee, heb geen smartphone, maar wel bedankt  :) Zal meteen een keerringetje bestellen bij m'n leverancier, kan het van de week nog in orde.

Edit: En dan moet KTM er net 1 gebruiken van 45 mm hoog ipv. de standaard 5 mm...  ::) Enfin, voor 1.47 Euro de gok wel waard...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #3 Gepost op: 06-05-2012, 21:47 »
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmworld/KTM_OEM/KTMDB.asp?Type=13&A=313&B=38


als je de parts in het winkelmandje doet, krijg je ook de partnummers te zien.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #4 Gepost op: 06-05-2012, 21:59 »
De 2 ringen hebben net een andere maat let daar dus goed op .
doe ook een stukje tape over de as waar de pen van pomp door heen gaat anders kan de kering beschadigen
Bij mij was toen ook de aluminium bus afgesleten door het schoepenwiel controleer die dus ook goed .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #5 Gepost op: 06-05-2012, 23:52 »
Ik heb redelijk wat gezocht naar een geschikte vervanger voor de LC8 waterpomp-keerring. Maar da's kwa maat nog niet eens zo'n speciaal dingetje, maar kwa materiaal (PTFE, en lijkt nog glasgevuld te zijn ook nog) en uitvoering (dubbele keer-lip) wel.

Als je kunt en wilt wachten, dan zou ik lekker de OEM KTM variant nemen. Lagers en keringen zijn bij KTM niet eens zo gek veel duurder dan de generieke delen (tenzij je een heel hoop korting krijgt uiteraard! ;) ).

Tijdens het monteren van het asje wikkel ik er een laag van die PTFE waterleiding-tape omheen om beschadigen te voorkomen. Spul is glad, dun, en laat geen resten achter. Maar hoe je een kering samen met een scherp asje monteert hoef ik jou niet uit te leggen ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2012, 19:56 »
Trek de boel wel open met m'n standaard-keerringetje op de plank. Als ie niet past is er 1.47 Euro om zeep, kan ik mee leven. Steek ik d'r alsnog een origineeltje in.
Of ik loop bij die dealer hier in de buurt binnen. Al heb ik zowat gezworen dat ik daar nooit meer zou komen.

Weet je wat Haynes zegt als oplossing voor scherpe delen aan het asje?  Stukkie krimpkous d'r over krimpen. Zelf pak ik altijd een stuk tape en plak dat er over, maar daar heb ik nog nooit aan gedacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2012, 22:37 »
bij ktm kost ie 6 euro.. is die 5 euro verschil de moeite waard?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2012, 09:08 »
KTM heeft het part nummer van dat keerringetje in de loop van de jaren veranderd dus daarmee misschien ook iets "verbeterd".

Ik zou gewoon naar een KTM dealer gaan en origineel halen. Er bestaat ook een simpel KTM tooltje om het ding over het asje te schuiven. (maar teflon gas tape gaat net zo makkelijk.. :-X ).

Tip: Als je het onderdeeltje waar de keerringetjes inzitten en waar ook nog o-ringen (ook vervangen?) omheen zitten weer monteert let dan op dat het afvoer gaatje aan de bovenkant zit!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #9 Gepost op: 08-05-2012, 12:31 »
bij ktm kost ie 6 euro.. is die 5 euro verschil de moeite waard?
Gaat niet om het geld, wel om die betreffende dealer. Principekwestie. En ik heb er de schurft aan dat ik zoiets weer moet gaan bestellen en op laten sturen, kost ie ineens 2x zo veel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #10 Gepost op: 08-05-2012, 16:08 »
Gaat niet om het geld, wel om die betreffende dealer. Principekwestie. En ik heb er de schurft aan dat ik zoiets weer moet gaan bestellen en op laten sturen, kost ie ineens 2x zo veel.

Er heen rijden kost zeker zoveel benzine? Dit dingetje past in een envelop kan hooguit een eurootje erbij komen.. even in de rondte bellen.. oh ja dat kost ook wat natuurlijk  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #11 Gepost op: 08-05-2012, 20:52 »
Ja, hangt natuurlijk van je dealer of...
ik stuur de bekende dealer om de hoek eenmailtje met de bestelnummer... paar dagen later telefoontje dat het er ligt, en dan uit het werk even oppikken (inlcusief bak koffie en een babbel :-) )


...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #12 Gepost op: 08-05-2012, 21:09 »
Die dealer om de hoek heb ik zeer matige ervaringen mee. Mensen die me niet willen helpen (binnen 2 seconden heel besloten zeggen "Nee, die hebben we niet" ) hou ik niet zo van... Heb ze destijds nog een kans gegeven maar dat was net zo min klantvriendelijk te noemen.

Ik heb een aantal goeie ijzerwarenzaken waar ik spullen van betrek en die het ook nog franco thuis afleveren. Moet ik dan ofwel naar een toko waar ik niet graag kom, ofwel een pleuriseind rijden (120 km enkele reis) ofwel weer één of ander internetformuliertje invullen waar ik een bloedhekel aan heb voor een (volgens mij) standaardkeerringetje.

Enfin, dat dus.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waterpomp-keerring EXC 2006 (525)
« Reactie #13 Gepost op: 08-05-2012, 23:19 »
Ik ben achteraf toch wel blij dat ik niet dat standaardkeerringetje gepakt heb. Magoed, aan de andere kant ben jij er vast ook wel snel zat bij als het standaardkeerringetje niet voldoet. Dus nooit geschoten...

Pak er in ieder geval wel eentje van Viton of PTFE, en niet van NBR. NBR is op hoge temperaturen maar matig bestand tegen ethyleenglycol (en Viton kost ook niet zoveel meer)