Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: zilver grijze olie  (gelezen 3355 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
zilver grijze olie
« Gepost op: 13-05-2012, 18:55 »
mijn blokolie is zilver grijs bij het aftappen
nu lees ik verschillende verhalen van koelvloeistof -koppeling tot schakelvorken
heeft iemand dit ook wel eens gehad, en wat zou het echt kunnen zijn
het is een 300cc 2takt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: zilver grijze olie
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2012, 20:27 »
zilvergrijs = magnetisch? nee -> alu slijpsel->zuiger of iets anders van alu . wel magnetisch al het andere in het blok wat kan slijpen , schakelvorken bijvoorbeeld
melkachtig = (koel)water in de olie
brokken = grote problemen


succes....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: zilver grijze olie
« Reactie #2 Gepost op: 13-05-2012, 21:56 »
Hebben de oudere types KTM geen aluminium tussenplaten in de koppeling. Dan hoeft het niet verontrustend te zijn.
Als die wat slijten kleurt je olie ook vrij snel. En bioj een 2-takt zit de bakolie d'r weleens wat langer in, dus zou kunnen dat het daarvan komt.

Magneet er bij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 363
Re: zilver grijze olie
« Reactie #3 Gepost op: 13-05-2012, 22:11 »
Hebben de oudere types KTM geen aluminium tussenplaten in de koppeling.
nee die zijn van staal


er zitten eigenlijk niet zoveel alu delen in een 2t blok, ik heb hem van de winter helemaal opengehad.


zuigerdelen kunnen niet in de blokolie komen bij een 2t


het koppelingshuis verwijderen is niet veel werk, ik zou dit checken, ja inderdaad misschien zit de olie er wel heel lang in en kan je meteen ff de koppelingsplaten dikte opmeten

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: zilver grijze olie
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2012, 22:25 »
Wat voor ding is het?

Geen troep aan de magneetjes? (heeft die magneetjes?)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: zilver grijze olie
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2012, 22:29 »
Yep, heel herkenbaar. Dat komt omdat je de Rekluse koppeing hebt gemonteerd zonder dikke pakking. Als je dan gas geeft komt de koppeling wat naar buiten en slijpt een heel dun laagje van het koppelingsdeksel. Gewoon dikke pakking monteren, olie en filters wisselen, screens schoonmaken, stukje rijden, en die routine nog eens herhalen. Niks aan de hand verders. :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: zilver grijze olie
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2012, 05:50 »
het is een husky wr300 model 2011
olie had ik net ververst oude olie was ook grijs, dus nieuwe in gedaan een keer mee gereden en ook helemaal grijs
hij heeft verder geen rare bijgeluiden ofzo en loopt ook gewoon goed maar vind het wel snel na een keer rijden

Post Merge: 14-05-2012, 05:52
zit trouwens geen rekluse koppeling op

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: zilver grijze olie
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2012, 08:06 »
Weet je het zeker? Bij mij doet i dat alleen met een Rekluse. Afijn, de meligheid voorbij: er zit niks anders op; dat blok moet open. Of je rijdt gewoon door totdat i vast loopt, maar dat lijkt mij een minder goede optie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: zilver grijze olie
« Reactie #8 Gepost op: 15-05-2012, 20:20 »
De deeltjes zijn er ook niet in 1x uit denk ik....

Verder komt slijtage van het bigend of van de zuiger/cilinder bij een tweetakt niet bij de blokolie.

Enige wat ik me kan bedenken, als het alu slijpsel is tenminste, is de koppeling of de schakelvorkjes...
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: zilver grijze olie
« Reactie #9 Gepost op: 15-05-2012, 22:01 »
Is ie niet gewoon kopje onder gegaan en moet je ff 4 maal olie en filter doen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: zilver grijze olie
« Reactie #10 Gepost op: 15-05-2012, 22:10 »
had geinformeerd bij een husky dealer, die zegt dat grijze olie en een beetje gruis gewoon van de koppeling komt
vind het wel vreemd, heb het met mijn vorige motoren nooit gehad

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: zilver grijze olie
« Reactie #11 Gepost op: 15-05-2012, 23:41 »
had geinformeerd bij een husky dealer, die zegt dat grijze olie en een beetje gruis gewoon van de koppeling komt
vind het wel vreemd, heb het met mijn vorige motoren nooit gehad


Ik zou dat soort aannames niet zo maar overnemen als ik niet zelf eerst gekeken had....


Ooit heb ik zoiets bij een oude Honda CR250 gehad.
Toen was er een klinknagel van de koppelingskorf losgekomen en die was langzaam het carter gaan wegvreten.
Tijdens een ritje in Frankrijk heb ik op een heel lastig stukje de motor laten afslaan en toen ik 'm weer wilde aan kicken was er ongeloofelijk veel weerstand. De klinknagel blokkeerde alles!
Ik had daarmee geluk, want nadat ik alles gerepareerd had bleek er alleen een slijtgroefje in het carter te zitten.
Niets aan de hand dus. Maar het had veel erger kunnen aflopen.


Mijn advies, haal alles, tot en met de koppeling, los en kijk of er iets mis is.
In de bak hoef je het waarschijnlijk niet te zoeken.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt