De lagerschalen uit je balhoofd timmeren met een lange hard stalen pen. Of niet zo hard en dan met de slijpschijf die pen steeds een mooi nieuw kantje geven zodat die niet van het randje afschiet. (met die pen door je balhoofd de lagerschaal aan de andere kant eraf timmeren, beetje afwisselend rondom) De bovenste moet je op z'n kop timmeren, dat is lastiger. Ik gebruik een lange schroevendraaier zonder het plastic handvat. Zet je motor goed stevig op een bok en gebruik een zware hamer (vuistje)
demontage van de onderste lager van je stuurpen gaat goed door een steenbijtel te pakken en tussen lager en kroonplaat te meppen, langs je stuurpen.
Als alles uit elkaar ligt goed schoonmaken en dan gaat je onderste kroonplaat met stuurpen in de vriezer (-18gr) Je nieuwe lager gaat in de oven op 150 graden. Als alles lekker op temperatuur is (die vriezer mag best een nachtje) niet vergeten eerst je vetkeerring / plaatje met rubber randje om je stuurpen te doen en dan kun je het lager er zo op laten vallen.
Zonder zo'n groot temperatuurverschil moet je em erop timmeren. Timmer dan alleen op de lagerschaal en niet op de lagerkooi, die gaat stuk. Het beste met de oude lagerschaal een beetje uitgeslepen en een stuk pijp dat mooi om je stuurpen valt. (bij m'n XR was timmeren niet nodig met de oven/vriezer combi)
De schalen in je balhoofd kun je met de oude lagerschalen (op z'n kop) er in timmeren, zorg dat de boel goed schoon is. Bij mij vallen de lagerschalen niet zo ver naar binnen dat je de oude schalen niet mee vast timmert.
Nergens vet gebruiken tussen lagerschaal en balhoofd of stuurpen. Het past heel precies en met iets ertussen zeker niet makkelijker. Wel lagervet tussen de lagerbusjes smeren, lekker veel, is lastig. (mijn lagervet bleef zitten bij 150 graden, voor montage kun je ook langs de onderkant vet tussen die busjes duwen)
De motordealer verkoopt natuurlijk die lagers, of een "lagerwinkel" .... tsjaa. Maar die heeft dan vaak niet dat metalen plaatje met rubber randje om em een beetje af te dichten. Neem in ieder geval lagers met busjes ipv kogeltjes. Heel veel beter en schandalig dat die standaard vaak niet gebruikt worden (behalve bij echte motoren, XR, Huskie, KTM ....
)
Succes!