Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Demperwol  (gelezen 7636 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Demperwol
« Gepost op: 08-05-2006, 10:25 »
Mijn demper is denk ik een beetje leeg op dit moment. Zit eraan te denken om er nieuwe wol in te stoppen, maar heb uit diverse verhalen kunnen concluderen dat het maar voor een vrij kort moment nut heeft.

Op het GS-forum is er eens voorbij gekomen welke wol je er het beste in zou kunnen halen (PaulRS??) maar daar mag je van de hoge heren niet meer zoeken in de oude topics ( >:()

Heeft iemand ervaring met het opnieuw vullen? Wat heb je erin gedaan (kosttedatongeveer??) en vooral heeft het goed gewerkt?

Oja, waar heb je dat spul vandaan gehaald (webshop??)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Demperwol
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2006, 11:26 »
zou een beetje cross-zaak zoiets niet hebben?

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Demperwol
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2006, 11:30 »
Je kan even bellen naar http://www.motorhuisdedoelen.nl/
Die schijnt daar meer verstand van te hebben

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Demperwol
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2006, 11:36 »
nadeel van het standaard spul is dat je het er weer zo uitblaast, vandaar dat ik naar wat duurzamer spul opzoek ben.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Demperwol
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2006, 12:03 »
Ik heb wel eens ooit voor metingen aan keramiekovens een of andere keramische wol gebruikt. Het leek op glaswol, maar dan wit en van een of ander keramisch materiaal.

Dat spul gaf bij meer dan 2000 graden nog geen krimp, en dan kun je er niet meer naar kijken zonder lasglas vanwege het felwitte licht dat het uitstraalt. Ook bleven de sensoren die we erin gehangen hadden prima zitten, dus het houd zijn 'sterkte' als het warm word.

Zoiets lijkt me ook wel wat voor uitlaatdempers. Het verbrand niet, isoleert prima, en is vrij degelijk. Ik weet alleen zo gauw niet waar je het zou kunnen krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Demperwol
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2006, 14:44 »
rToevallig hebben we onder de domi van booom een nieuwe zelfbouw auspuff gebouwd, echter veel te veel herriie.Bij Motoport Vianen een zak van dat dempingsspul gekocht wat volgens de verkoper de scherpe knallen eruit moet filteren en wel een paar jaartjes zijn werk moet blijven doen.
Als het erin zit zalik ff laten weten hoe het klinnkt.

Mzzl, Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Demperwol
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2006, 18:00 »
Ik heb m'n demper (Yep, ook een Sebring Twister  8) ) vorig jaar  opnieuw gevuld met die groene wol van Laser, precies de voorgeschreven hoeveelheid. Dat was er dus ook precies na een maand uitgebrandt...
Toen het advies gekregen om niet naar de hoeveelheid te kijken maar gewoon je demper echt vol te stampen.
Aldus geschiede, met diezelfde Laserwol, er gingen nu twee zakken i.p.v. één in  :P

Ik rij er nu nog steeds mee rond, een tijd zonder dB-killer en nu met een zg "open" dB-killer. Tot nu toe lijkt het erop dat ie nog niet leeggebrand is.

Later kreeg ik het advies van iemand die op een CR500  altijd enduro's gereden heeft om deze wol te gebruiken, hij had zelden problemen met de geluidskeuring;

 

Is niet echt goedkoop (ongeveer 10,- per zak) en je hebt er toch wel minimaal 3 nodig voor een Twister.

Ik heb dit spul nu in de demper van m'n trailfietsje zitten en het werkt perfect, denk alleen dat die het er niet zo snel uitbrandt  :P

Erik.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Demperwol
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2006, 18:04 »
das zeker glaswol ofzo? van de kachelboer?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Demperwol
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2006, 18:07 »
Nee, is speciaal voor dempers, te koop bij de betere motor/crosszaak.
Zijn een beetje van die draden, lekker zacht en prikt niet. Kan met kerst dus ook gebruikt worden (= onbrandbaar  :D
Maar misschien is het ergens anders ook wel te krijgen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Demperwol
« Reactie #9 Gepost op: 08-05-2006, 20:13 »
precies: je moet dat witte 'glasvezel'achtige spul hebben op die foto.
Brouwer ZB heeft het zeker liggen. Los, of als kompleet voorgevorm pakje met een rolladetouwtje erom, wat je zo je demper inschuift: Na opwarming smelt het rolladetouwtje en zit ie er perfect in.

grts

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Demperwol
« Reactie #10 Gepost op: 08-05-2006, 20:22 »
Brouwer ZB ?? ?? (ben niet zo thuis in de KTM afkortingen....)






edit:

Aaaahhhhhh Zwartebroek zeker??

Wie uit de buurt Bollenstreek komt daar binnenkort een keer langs??

En die voorgevormde rollade.... past in elke aftermarketuitlaat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Demperwol
« Reactie #11 Gepost op: 08-05-2006, 20:35 »
geen idee of ie overal in past. Past voor een Akrapovic :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Demperwol
« Reactie #12 Gepost op: 08-05-2006, 21:37 »
De truuk is dat je de wol hard (lees heeeeel erg hard) aandrukt.
In Zeeuwse Klei taal dus gewoon "een bietje aanduwen" :-)
Afhankelijk van hoe de demper geconstrueed is kun je er met metalen pinnen enzo in gaan frotten en duwen.
Als je het binnenwerk er uit kunt halen scheelt het veel als je er heeeeel strak staaldraad om de dempingswol heen wikkeld.
En als je dan de binnenpijp weer naar binnen schuift nog steeds wol mee naar binnen proberen te frotten.
Hoe meer wol hoe beter!

Zelf gebruik ik voor m'n cr250 crosser gewoon isover.
Als je zo'n isover deken koopt zul je zien dar een een soort huid zit aan 1 kant.
Als je deze tegen de buitenkant van de binnepijp wikkeld scheelt dat enorm in de levensduur.
En dat "er uit fikken" valt wel mee. Ik ben er van overtuigd dat het vooral trillingen en blazende lucht zijn.
Daarom zijn die lange vezels van de echte uitlaatwol ook veel beter dan de fijne vezels van glaswol (die zijn dus niet zo fijn).

Soooo, heb ik ook weer 's een goeie bijdrage geleverd.

Succes er mee!

Fr@venture







Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Demperwol
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2006, 15:29 »
goedkoop en effectief, die vierkante steenwol isolatie-constructie blokken stuktrekken en in je demper douwen. lekker aanduwen en klaar. heeft erg lang gehouden bij mijn XR.
wel een demper met fijn staalgaas om de geperforeerde buis heen.