Hmm, je zou eerst moeten gaan meten voor je echt wat weet. In de lengterichting van de as mag er best speling zitten, op en neer niets (nouja, alleen de c3 lagerspeling)
Is niet helemaal juist. Niet alléén de C3 speling als die al van toepassing is.
De binnenring of de buitenring kunnen schuiven in de zitting. Als dat niet zou kunnen zou, als de carters warm zouden worden de zaak klem komen staan.
Alu de carters dus, zet beduidend meer als staal, de krukas dus, bij een temperatuurverhoging van 100celsius heb je het al over tienden van mm. Er is dus axiaal ruimte in geconstrueert om dat op te vangen.
Soms zit er aan een zijde een kogellager en aan de andere een ton/rol-lager zodat de krukas lekker kan kwispelen, wat ie dus ook doet als je hem full charge geeft, de krukas is geen oneindig stijf element.
Soms zitten er shims in, b.v. in de bak in elk geval wel, daar kun je dus al de fout mee ingaan. Als je meer shims zet als er ruimte is zul je geen 100km ver komen voordat de kogelbaan naar de klote is.
Tis vrij simpel, hele zaak losgooien en alles minitieus bekijken, dan vind je echt wel wat, kan al een lager zijn waarvan de kogelbaan pitting heeft wat idiote klonk geluiden gaat geven, dus lager eraf of eruit, los lager uitspoelen, bril op en kijken