Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dempingscircuits stuurdemper  (gelezen 1758 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Dempingscircuits stuurdemper
« Gepost op: 11-10-2015, 10:24 »

Ik moet voor m'n WR360 nog eens ooit een paar stuurverhogertjes maken. Nu ben ik altijd benieuwd geweest naar wat een stuurdemper nou eigenlijk doet, ik heb alleen geen zin om een hoop geld te stoppen in iets dat ik waarschijnlijk eerder als 'leuk' zie dan als 'noodzakelijk'.


Wat ik zie van die dingen is dat ze eigenlijk vrij simpel van constructie lijken te zijn, maar details vind je niet makkelijk.





Een kamertje met een veredelde ruitenwisser erin, en in het dekseltje een paar omloopkanalen voor de olie. Lijkt het. (maar ik betwijfel of bovenstaand plaatje compleet is).
En als ik toch een blok aluminium op de frees en in het anodiseerbad mik is het misschien wel een leuk experimentje....

Weet iemand hoe die dempingscircuits in elkaar zitten?

Ik zat eraan te denken om de vorm van de ruitenwisserkamer zodanig te maken dat de lek naar het einde van de stuuruitslag progressief toeneemt, dus progressief minder demping naarmate je meer van de middenstand af komt. Verder een instelbaar omloopcircuit om de demping in de middenstand te regelen. Lekker simpel, maar over het algemeen geld simpel = goed.

Magoed, ik heb nog nooit een echte demper van binnen gezien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2015, 20:46 »
Ik heb zo'n demper ook nog nooit open gemaakt. Ze zijn probleemloos, vandaar.
Een goed plaatje of een tekening ben ik ook nog nooit tegen gekomen.

Bovenop zitten twee knoppen, een grof- en een fijn- instelling van de demping. de knop met het vleugeltje eraan is de fijn instelling.
Deze knoppen staan niet op de afbeelding.
De stelschroef (-ven) aan de zijkant zijn om de demping te laten verzwakken naarmate je het stuur meer uit het midden verdraaid.
Het is dus niet nodig de vorm van de kamer aan te passen.

NB ik heb er twee, een Scott en een öhlins, die lijken erg veel op elkaar.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2015, 21:07 »
Scott = Ohlins. Het is niet grof en fijn maar snel en langzaam. Het grote voordeel van de Scott is dat deze een losse high speed demping heeft voor die steen op de piste die je niet had gezien.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #3 Gepost op: 11-10-2015, 21:14 »
Inderdaad!
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2015, 00:05 »
Als ik het mezelf makkelijk wil maken pas ik gewoon de kamer aan zodat de demping terugloopt naarmate de stuuruitslag verder komt. Als het niet naar m'n zin is en ik kan het met de olieviscositeit niet naar m'n zin krijgen dan pas ik de tekening een tikje aan en mik ik het ding nog een keer op de freesbank om een haartje extra weg te halen. In een productieding is dat natuurlijk geen optie, dus moet er een aparte instelknop voor bij.


Hoe die high- en lowspeed in elkaar zit zou ik wel interessant vinden.
Ik zou zeggen: de weerstand van vloeistof door een restrictie is kwadratisch met de snelheid. Daarmee heb je al gauw dat normale stuurbewegingen niet zo hard gedempt worden maar die steen of boomwortel wel. Lijkt me precies wat je wil, toch?


Die kwadratische relatie is ook de reden achter het shimpakket in een normale voorvork; die wil je daar niet. Dan is-ie zompig bij trage bewegingen zoals remmen, en raak je die steen dan stuitert de brommer weg omdat die hoge snelheid teveel gedempt word. Maar voor zover ik weet zit er geen shimpakket in een stuurdemper?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2015, 00:35 »
Gewoon een gebruikte ergens op de kop tikken, ipv "het wiel opnieuw proberen uit te vinden"

Ik heb nog wel ergens een 2-D Autocad tekening van een Scott demper, en PDS stuurklemmen.
Ooit gemaakt om zelf stuur-verhogers te frezen waarde demper in zat.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2016, 21:02 »
Of dit topexemplaar eens testen ;)!

http://m.aliexpress.com/item/32288372096.html

Amper een dikke 90 euro.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 165
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2016, 19:15 »
Grappig. Lijkt exact mijn ohlins.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Dempingscircuits stuurdemper
« Reactie #8 Gepost op: 03-02-2016, 20:51 »
Kzou zeggen, als je d'r daar 1 van  mocht bestellen, doe d'r dan gelijk 2  :D

Ooit al eens gekeken hoe de originele Honda stuurdemper werkt op een CRF. Geen idee of het goed werkt, maar ik heb d'r al eens over zitten denken die op m'n EXC te zetten. Vind 'm wel slim gemaakt.