Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Koppelings ontlaster  (gelezen 2402 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Koppelings ontlaster
« Gepost op: 01-09-2016, 19:57 »
Iemand ervaring met zogenoemde mechaniekjes?


Bedoelt om tussen de koppelingskabel te monteren en voor zover ik kan zien in de meeste gevallen dmv een hevel systeem het inktrekken van de koppeling moet verlichten. Zoals ik ernaar kijk speel je dan met de slag en het aangrijpingspunt van de koppling, iets wat me niet echt ideaal lijkt.


Maar theorie en gevoel is het net altijd eens, iemand ervaring mee die dat wil delen?  :)
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2016, 20:12 »
Ik heb zelf een keer een langere hevel op het blok gemaakt. Scheelde best aardig en de slag was niet te gek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2016, 20:13 »
Vroeger, toen automaat-bakken in vrachtwagens nog geen gemeengoed waren, was zoiets te koop voor vrachtwagens.
Om chauffeurs "lichter" te laten koppelen/ontkoppelen als ze wat aan hun linker poot gingen mankeren.
Ook zag je het vaak bij vuilnis-wagens ed die de hele dag met hun poot op de koppeling moesten rijden.

Werkt een beetje vlgs dit principe; http://www.emg-automation.com/en/thrusters/brake-lifting-devices/electrohydraulic-thruster-eldro-standard-unit/
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2016, 20:28 »
Ik heb er verschillende gezien met een verlengde hevel aan het blok of een heveltje tussen de kabel.

Ben voor de zomer druk geweest met een mechaniekje dat verwerkt word in een orthose om na een beroerte te helpen bij het strekken van de vingers, maar dat werkte heel mooi zonder de totale stijfheid van de hand te vergroten (je kunt gewoon een lineaire veer gebruiken maar dan los je eigenlijk niets op).


Op vakantie met de motor kom je vervolgens tot de conclusie dat dat mechaniek ook je koppeling voor je in kan trekken  :D  Voordeel: dezelfde slag en theoretisch kun je de benodigde kracht veel verder omlaag brengen.



Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2016, 20:47 »
Hevel verlengen is slag verkorten............

Je moet de koppeling niet alleen lichter "in" kunnen trekken, maar ook lichter "gedoceerd" los kunnen laten.
Daar zit de moeilijkheid.

En een Rekluse koppeling?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2016, 20:54 »
Hevel verlengen is slag verkorten............

Je moet de koppeling niet alleen lichter "in" kunnen trekken, maar ook lichter "gedoceerd" los kunnen laten.
Daar zit de moeilijkheid.

En een Rekluse koppeling?


Slag groter/kleiner is net hoe je ernaar kijkt.
Ik heb een bistabiel systeem gemaakt dat in rust energy opgeslagne heeft en slechts een geringe verstoring vergt om die weer vrij te geven. De truc is de krachtscurven de matchen waardoor je zelf alleen het kleine beetje hoeft te leveren om de boel in gang te zetten.
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7973
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #6 Gepost op: 01-09-2016, 21:56 »
En een hydraulisch van Magura er tussen?
Hebo is meen het andere merk.
Ali express verkoopt ze ook voor weinig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2016, 00:17 »
Hydraulisch of mechanisch maakt niet zoveel uit.
Mechanisch verlies je meer kracht/energie aan wrijving op scharnierpunten enz enz
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #8 Gepost op: 02-09-2016, 09:43 »
Deze werkt goed, moet je wel de juiste motor hebben... Offroad zou het niets zijn ivm modder en zo..


http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Cable_clutch_Conversions/Durbahn
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #9 Gepost op: 02-09-2016, 10:03 »
mooi prijsje ook.  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #10 Gepost op: 02-09-2016, 11:25 »
Wel een mooi ding om te zien, maar in feite niets anders dan een hevel overbrenging. Overigens is dit in feite een conversie van hydraulisch naar kabelbedient? Dus in feite geen idee wat het doet behalve hydrauliek vervangen voor een kabeltje.


Ik laat de hersenspinsel rustig groeien, kijken wat er uit voort komt  :D ;D
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Koppelings ontlaster
« Reactie #11 Gepost op: 02-09-2016, 14:40 »
Moose
Ik heb er een
Perfect  ..... EZ3 clutch
http://www.mooseracing.com/products/?productId=114642
belooft wat ie doet 50% echt een verademing.

ik had ook besteld Easy Pull Clutch System echter die was niet leverbaar via Dld.http://www.mooseracing.com/products/?partNumber=M55500
Blijkt ook overbodig achter af
werking is gebrekkig als je op dat ding Googlt
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.