Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere  (gelezen 371 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Gepost op: 21-08-2024, 10:14 »
De topictitel dekt de lading eigenlijk al maar na 2 jaar bar weinig te hebben gereden, laat staan naast het asfalt, is de jeuk niet meer te onderdrukken.
Waar ik voorheen noppen en straatbandjes afwisselde op 1 set wielen heb ik daar geen trek meer en heb ik liever een tweede set wielen zodat ik makkelijk de wielen kan omwisselen i.p.v. banden te wisselen, de binnenbanden te vervloeken, de boel weer balanceren enz.
Probleem is dat ze lastig te vinden zijn en bijv. nieuwe Excel velgen schofterig duur zijn.


Heeft iemand heel toevallig op de vliering nog een set wielen liggen voor een XT660Z Tenere, bouwjaren 2008-2016 (of zoiets), uitvoering zonder ABS?


En nu hopen dat ARM niet opeens uit de lucht is. :+


Offline member

  • *****
  • Berichten: 182
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2024, 08:14 »
Die zijn inderdaad lastig te vinden, ik heb er ook een tijdje naar gezocht.
Eindelijk kwam er een hele slechte set te koop, met een scheur in het voorwiel en pekel aanslag. Hiervan wil ik de naven opnieuw laten poedercoaten, nieuwe spaken en nieuwe velgen, achter dan meteen naar 18".

Goede setjes kom je bijna niet tegen. Ik hoop dat je wat kunt vinden!
Gr. Roel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2024, 08:31 »
Dat biedt weinig hoop.  :P
Ben al een tijd op zoek maar inderdaad niet te vinden. Ook de sloop tot nu toe niet.
Zit nog een beetje in dubio wat ik dan doe: terug naar een setje alles-net-niet banden zoals een K60 of toch bandenapparaatgeval en balanceerding kopen en zelf bandjes gaan wisselen. Alleen wil ik graag gewoon vlot de wielen wisselen en klaar zijn, dat gezanik met dat omleggen en balanceren heb ik geen trek in.


Óf toch de knip trekken en maar nieuw kopen. Zag dat de originele velg 2,75 breed is en excel 2,50. Dat zal met de originele bandenmaat van 130 breed denk ik geen problemen geven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #3 Gepost op: 23-08-2024, 08:50 »
Dat kan kwa velgbreedte zat.

Zijn er geen wielen van andere motoren die passen? Vaak zijn de broertjes en zusjes ongeveer hetzelfde ontworpen. Vooral voorop is het vaak niet heel spannend.


Wat rij je vooral buiten verhard? Je kunt ook datzelfde geld in benzine steken (en/of eventueel cursussen) en meer trainen. Uiteindelijk rij je op straatbanden een route zoals de TET ook prima als je rijkunsten verbeteren.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2024, 09:49 »
De xt660r is het zusje, zelfde probleem.
Die had ik destijds zonder wielen moeten inruilen toen ik de temere kocht. :p


Voor is een doodnormale 1,85 bij 21"
Achter is een afwijkende 2,75 maar aftermarket is 2,50 of je moet ineens veel breder gaan.


Onverhard is het Franse blubber, als alles lukt zand en gravel in marokko en sporadisch een ritje in Nederland. Die laatste ook alleen als het droog is dus dat is geen probleem zonder echte noppen.
In het verleden ook meegemaakt dat 50/50 banden expliciet niet waren toegestaan na teveel ongevallen in voorgaande jaren. Die echt niet aan de banden lagen maar goed, dat is een nadeel van georganiseerd rijden.


Op asfalt is het ook kleine circuits, als het droog is kan dat wel met k60 o.i.d. al levert het wel commentaar op bij de organisatie maar in de regen is dat minder fijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2024, 10:25 »
De velgbreedte zou ik me niet zo druk om maken, daar is wel een mouw aan te passen.


En een setje gietwielen (of alleen achter) van bijvoorbeeld de oudere MT03 met hetzelfde blok? Kan me goed voorstellen dat ze daar dezelfde aansluitmaten voor gebruikt hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 182
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2024, 08:02 »
De tandwieldrager van de MT03 is wel gelijk, wellicht de naaf ook.
Gr. Roel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2024, 09:16 »
Geen idee of dat past, maar zulke velgen op een tenere.. niet het allermooiste.
Die mt03 als tweede motor is wel een idee :p, dat is echt een leuk ding. Jammer dat ie vermogen tekort komt voor het snelle werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 182
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #8 Gepost op: 26-08-2024, 11:05 »
Gr. Roel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: Gezocht: wielen Yamaha XT660Z Tenere
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2024, 15:30 »
Dank u!