Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aankooptips gevraagd: ktm 620  (gelezen 3942 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #15 Gepost op: 19-11-2006, 08:07 »
De droge dynamo's die KTM gebruikt (SEM-ontstekingen) staan er om bekend dat ze minder betrouwbaar zijn. Als er vocht bij komt (en dat gebeurt nogal eens) gaat de boel oxideren van binnen. Dat gaat een tijd goed maar op een gegeven moment roesten de magneetplaatjes los van de rotor en dan slaat dat de boel stuk => einde verhaal. Dat had ik dus in Marokko dit voorjaar, na een dag in de regen.
Aan de andere kant: ik heb met een '93-er 600 met diezelfde ontsteking een probleemloze trip van 17.000 km gemaakt door Noord Afrika. (Ironisch genoeg had ik toen wel een reserve exemplaar bij me, zal je altijd zien)
Het kan dus best lang goed gaan, maar als ik mocht kiezen ging ik voor de natte. Hoewel die ook weer erg heet wordt als de olietemp oploopt maar dat schijnt bij KTM wel weer goed te gaan en bij sommige andere merken minder .....
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #16 Gepost op: 19-11-2006, 13:51 »
is dat niet te voorkomen ofzo, door ze in te vetten bijvoorbeeld? en zijn nieuwe onderdelen daarvoor duur? heb namelijk wel interesse in je ktm zoals je misschien al wist maar dit vind ik toch wat minder. maarja, moet toch de kle nog zien te verkopen.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #17 Gepost op: 19-11-2006, 14:42 »
't Is nu net vernieuwd dus het gaat weer een tijd mee. Wat je moet doen (volgens Arjen) is de boel "luchten" dwz na een natte rit het rubber dopje uit het deksel zodat het eventuele vocht of condens er uit kan. Verder kun je het deksel met siliconen afkitten, heb ik met die vorige gedaan. Toen ging het prima na een dag heftige regen door Noord-Marokko waarbij we regelmatig tot en met het blok door het water gingen. Het gaat dus niet per definitie stuk of zo, 't heeft alleen wat aandacht nodig.
Als je aan de beurt bent zoals ik onlangs, moet je zowel de stator als de rotor vervangen, kost iets van 300 euro. Of tweedehands iets op de kop tikken, wordt wel regelmatig aangeboden. Zelf monteren is alleen niet zo makkelijk, want de rotor is tevens vliegwiel en die zit rechtstreeks aan je krukas vast, errug vast.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain