Als je tijdens de rally met een aantal waypoints wel een pijl hebt naar het volgende waypoint over 50 km maar bij de huidige aanwijzing staat dat je de afslag moet nemen en de koers daar 110graden is. (ter bevestiging dat het inderdaad de juiste afslag is)
Overigens kun je natuurlijk ook op je GPS wel een veldje reserveren voor die aanwijzing, alleen grotere cijfers zou daarvoor wel lekker zijn.
Bij de dakar mogen ze geeneens een pijl naar een waypoint, pas het laatste stukje naar een checkpoint. Daar ben je dus ook in de duinen afhankelijk van een kompaskoers en wordt het ineens nog veel belangrijker. Die gebruiken ook een soort van GPS repeater om de koers aan te geven.
Bij vakanties had ik vroeger wel een electronisch kompas op de motor om aan de juiste kant een stad uit te kunnen rijden om weer bij een leuke weg te komen (die ik dan op de papieren kaart gezien heb). Werkte ook wel aardig, maar dat is natuurlijk niet nodig met volledige GPS navigatie.
Later deed ik dat met een simpele gps (gele etrex) en dan de noordpool als waypoint, heb je ook een mooie grote kompaswijzer.