Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dellorto in de schrootbak  (gelezen 7141 keer)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #45 Gepost op: 13-03-2007, 19:02 »
zo dit topic maakt inmiddels aardig wat los...
allemaal zinvole info voor mensen die denken over een andere carb..afstelling is blijkbaar héél belangrijk, veel belangrijker dan diameter

ik kijk rustig toe naar alle vermelde brandstof waarde ed  :D :D :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #46 Gepost op: 13-03-2007, 20:37 »
Inderdaad... veel meer power, beter gasresponse, en het betaald zich uiteindelijk nog terug ook. Al duurt het terugverdienen wel ff  :-X Mag wat kosten, die hobbies.
Rogier, hoe zuinig loopt jouw motor dan met de fcr41?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #47 Gepost op: 13-03-2007, 21:19 »
zo dit topic maakt inmiddels aardig wat los...
allemaal zinvole info voor mensen die denken over een andere carb..afstelling is blijkbaar héél belangrijk, veel belangrijker dan diameter

ik kijk rustig toe naar alle vermelde brandstof waarde ed  :D :D :D


Daar heb je idd de vinger goed op de zereplek: Afstelling is veeeel belangrijker dan de maat. Een goeie carb laat een goede afstelling toe in alle gebieben, bij een Dellorto is dat idd heel moeilijk (ps: ook daar kan je wel vrij veel doen, maar dan moet je andere naaldprofielen en andere gasschuifafschuiningen (scrabble?) gaan toepassen en raak je al snel de draad kwijt (en het wordt nooit echt wat!)
=> schrootbak

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #48 Gepost op: 13-03-2007, 21:29 »
Om eerlijk te zijn..

Mijn FCR 39 komt van een Yammie 426. Dacht hem er eens op te zetten en te proberen, kijken of ie uberhaupt wilde lopen.

Hij zit er nu al een ruim jaar op, en dat ding loopt (voor zover ik merk) als een kogel. De afstelling zal best beter kunnen, en dat moet nog ene keer, maar de bougie ziet netjes bruin, de DR loopt vlot en hard door zijn toeren, hikt niet (alleen als ie stationar loopt en je hakt in 1 keer de gasschuif open slikt ie even, maar dan pakt hij wel op)

Komt niet van, komt niet van. Anyhow, ding loopt echt als een kogel (vind ik toch, als ik het vergelijk met de originele carb)  en luistert erg erg goed naar het gas.
Zelf hoog in de Alpen heeft hij me nooit last gegeven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #49 Gepost op: 13-03-2007, 22:13 »
De FCR heeft een acceleratiepomp. Voordeel hiervan is dat die in het middengebied heel arm kan lopen. Normaal zou de motor bij een arm mengsel wel kunnen lopen, maar als je gas bij geeft dan houdt ie in omdat voor het accelereren meer benzine nodig is. Er is dan namelijk nog geen luchtsnelheid en dus geen extra benzine beschikbaar. Omdat de FCR echter een acceleratiepomp heeft reageert die wel direct ondanks dat de motor arm afgesteld is. Een arme afstelling is ook goed voor de slijtage. Of juist tegen de slijtage, want een rijk mengsel kan de olie van de cilinderwand aantasten (spoelen).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #50 Gepost op: 13-03-2007, 22:45 »
NOX verhaal klopt niet:

NOX wordt MINDER naarmate de verbrandingstemperatuur lager is, en dat is al het mengsel rijker is!



Gerben, ben het met je eens dat de nox lager wordt door lagere temperaturen. Echter, dat dit het geval is bij een rijker mengsel is niet per definitie waar. Bij industrieele gasmotoren wordt zeer arm gedraaid alleen maar vanwege de lagere NOX welke wettelijk is vastgesteld. Te arm=misfiring. Te rijk=detonatie=stuk. Waarom zou dit voor benzine motoren niet gelden? Misschien denken veel mensen dat een arm afgestelde motor te heet wordt omdat ze gesmolten zuigers (vastlopers) bij een tweetakt kennen. Dit komt niet door te hoge temperaturen, maar door een gebrek aan smering of door misfiring wat weer tot onregelmatige verbranding kan leiden met plaatselijk zeer hoge temperaturen. Bij een viertaktmotor is dat volgens mij niet zo. Te arm is misfiren maar gaat niet stuk. Te rijk kan detonatie veroorzaken en gaat wel stuk. Of door problemen met de olie op de cilinderwand. Of zie ik het fout?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #51 Gepost op: 13-03-2007, 23:15 »
Ja sorry, maar ergens zit je volgens mij niet goed. Kans op detonatie neemt juist toe bij armer mengsel (, hogere compressie, hogere temperatuur of lager octaangetal van de brandstof.)
Daarom pingel een motor juist bij het optrekken in lage toerentallen: Dan is de vulling relatief goed, dus de compressie hoog, maar door de lage luchtstroming in de carb verarmt het mengsel : ideale condities voor detonatie dus. Als je de choke erop trekt is het acuut weg.

Arm mengsel geeft bovendien nog eens een sneller verbrandinsgfront, waardoor de kans op detonatie ook weer toeneemt (druk loopt sneller op).
Armer mengsel vereist dan ook normaliter een later onstekingstijdstip.

Te rijk levert dus geen detonatie. maar een te langzaam verbrandingsfront. Bij een tweetakt is te rijk heel makkelijk te horen.. dan gaat ie namelijk 4takten: misfiren dus.

Ik denk dat je iets omgedraaid hebt.