Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks  (gelezen 2391 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Gepost op: 28-05-2007, 17:57 »
Ik wil m'n Honda XR650R verder all-road'en door er een 17 inch achterwiel en 19 inch voorwiel in te zetten. Het achterwiel is reeds geregeld, nu nog een 19 inch voorwiel (en spaken en... en...)

Liefst een zo breed mogelijk voorwiel van een allroad, maar een cross achtervelg is misschien ook wel bruikbaar. Wie weet iets te staan?
Ik heb ruilmateriaal liggen (18 inch 36 spaaks en 32 spaaks, 21 inch 36 spaaks), maar ik wil er ook wel voor betalen.

Wie weet wat?

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2007, 19:11 »
misschien een domme vraag: Maar waarom een 19" ????

19"is een compromisse tuusen offroad en onroad, geen van beide goed.
Voor 19"is heel weinig bandenkeuze, geen echte onroad en geen echte offroad banen.

Voor een allroad is een 21" prima. Ook veel allroad banden verkrijgbaar.
het enigste nadeel van een 21" is het grote gyroscopische effect bij hoge snelheids bochten. Maar als je dat zoekt wil je echte racebanden en dan is een 19"ook niet beter.

????

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #2 Gepost op: 28-05-2007, 23:29 »
Helemaal geen domme vraag :-) Het is inderdaad een compromis - en daar komt zelden iets goeds uit.

Ik woon in het westen, dus het betere offroad werk wordt sowieso lastig. Supermotard vind ik ook wel leuk, maar om op semi-slicks dat ene baggerpaadje af te gaan lijkt me dan ook weer niks. En dat baggerpaadje wil ik toch ook weer niet missen.

Dus eigenlijk moet je het meer zien als een aangepaste SM setup. Dus ook iets steilere balhoofdshoek voor sneller sturen door 19 inch ipv. 21. En misschien vind ik het er wel gewoon leuk uitzien :-)

Maar juist omdat het nut niet zo gek groot is wil ik het low budget houden. Dit is niet iets om eens lekker 500 Euro tegenaan te gooien.

Maurice

Ps. Qua bandjes dacht ik aan een Karoo T of zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #3 Gepost op: 29-05-2007, 08:04 »
Je zou ook eens op BMWGS forum kunnen vragen. De funduro en de 2 cilinders hebben 19 inch.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #4 Gepost op: 29-05-2007, 18:05 »
mja.. Karoo T is de eenige K .. T band die je er voor kan krijgen :) zo'n beetje.

en BMW is zo'n beetje de enige fiets waar het op zit... die 2 cilinders hebben allemaal de spaken aan de buitenkant van de velg, daar kan je denk ik niet zomaar een ander naafje in spaken. (levert rare spaakstand op).

goedkope oplossing zie ik er niet in.. al was het allen al maar omdat die 19"bandjes al duur zijn en je weinig keuze hebt. Kan je beter 21 blijven nemen of echt 17 kiezen en dan kan je op lekker alle goedkope bandjes oprijden :-))

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt en hoe het uitpakt.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #5 Gepost op: 29-05-2007, 21:36 »
voor 19" 36 spaaks kom je uit bij een achter velg van een honda cr denk ik...
maar ik ben met Dr_Bean

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #6 Gepost op: 29-05-2007, 22:13 »
Maj das op zich wel een goeie beat: Die modernere crossers hebben idd 19"achter. Daarmee zou je wel een leuk, relatief breed velgje kunnen scoren.

1 ding:

De band is niet het probleem heb ik al gezien (Effe gezocht, en der is eigenlijk best veel keuze in 19", alleen dat zijn allemaal achterbanden!)
-> Je hoop minder giroscopisch effect voor te krijgen.. Ik vraag me alleen af of dat wel helemaal  gaat lukken met een 19" band.

Ik wil je er zeker niet van weerhouden, maar even een gedachtegang:

Een 19" is namelijk breder en zwaarder en dus ook weer hoger .... en dus win je minder dan je denkt.

Als je je beperkt tot die echte 19"voorbanden zoa;s de Karoo, dan gaat het wel: dat is een 110/80 (die is 7mm hoger dan een 90/90, (dus 14mm in straal)
Als je echter van die "achterbanden" gaat nemen dan worden ze zwaar (omdat die constructief zwaarder zijn) en je zit al snel aan een 120/90; die is 27 mm hoger dan een 90/90! Daarmee verlies je dus op de straal meer dan een inch... en heb je een wiel wat uiteindelijk een grotere diameter heeft dan een 21" met een 90/90, en daarbij nog eens een stuk zwaarder is!

tja.. der is een reden waarom de wegwereld met 17" rijdt.
ps.: Als je een achterband gebruikt, let er dan wel op dat je de rijrichting verkeerd om opleg.!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #7 Gepost op: 29-05-2007, 22:28 »
amders om? waarom?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #8 Gepost op: 29-05-2007, 22:52 »
omdat de kracht op de band ook andersom is: Remmen  ipv optrekken. ('t is ook maar wat ik geleerd heb hoor... een fabrikant zal zeggen: Gewoon niet doen  >:( )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #9 Gepost op: 29-05-2007, 22:55 »
Ik had ergens negatieve verhalen gelezen over achterbanden om het voorwiel monteren. Dus dat had ik uit m'n hoofd gezet. Daarnaast: De noppenbanden die als 19inch achter te koop zijn sowieso van het grove soort. En daar heb ik een ander setje wielen voor met "de juiste maten".

Nee, het gaat hier echt om allroad bandjes voor 10% offroad en 90% verhard. Maar ze moeten het nog wel een beetje doen op onverhard - dus geen Tourance of zo.

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #10 Gepost op: 29-05-2007, 23:03 »
@ bean: duidelijk

In 19 inch heb je asl voorband alleen karoo en tkc en misschien heeft heidenau de k60ook wel in 19 inch maar dan houdt het echt op. Karoo heb je in oud en nieuw nieuw is meer weg georienteerdt en oud iets meer offroad.
Maar juist bij 10% offroad en de rest weg zou een tourance ,annakee niet eens slecht zijn denk ik.

19 inch achter is cross en dus geen dot keuring denk ik en dus illigaal op de weg en niet lekker op asfalt.
Misschien dat de crossengo 19 inch( de 118 inch achterwel iig) heeft met dot.
Succes met je keuze.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #11 Gepost op: 30-05-2007, 21:13 »
idd brommer. Juist in het allroad sigment is er in 19" weinig. das ook altijd het probleem wat de Bmweers hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #12 Gepost op: 30-05-2007, 21:35 »
idd brommer. Juist in het allroad sigment is er in 19" weinig. das ook altijd het probleem wat de Bmweers hebben.

Misschien ben ik verblind / heb ik een plaat voor m'n kop...

Volgens mij is het probleem van de BMW-ers dat ze d'r echte noppen onder willen hebben. Daar heb ik dus een ander soort wielen voor in de courante noppenmaten. Wat ik met deze set wil doen is semi-supermotard, dus die wegbanden-die-eruit-zien-als-noppenbanden heb ik nu net voor ogen. Het is inderdaad een krap segment.

Als het gemakkelijk lukt wil ik toch m'n droom najagen, maar als het lastig wordt is het de moeite waarschijnlijk niet waard.

Maurice

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Gezocht: 19 inch wiel 36 spaaks
« Reactie #13 Gepost op: 30-05-2007, 21:41 »
Misschien ben ik verblind / heb ik een plaat voor m'n kop...

Volgens mij is het probleem van de BMW-ers dat ze d'r echte noppen onder willen hebben. Daar heb ik dus een ander soort wielen voor in de courante noppenmaten. Wat ik met deze set wil doen is semi-supermotard, dus die wegbanden-die-eruit-zien-als-noppenbanden heb ik nu net voor ogen. Het is inderdaad een krap segment.

Als het gemakkelijk lukt wil ik toch m'n droom najagen, maar als het lastig wordt is het de moeite waarschijnlijk niet waard.

Maurice

Het F650 velgje van de gsclub past denk ik wel hoor. Is ook gewoon gespaakt en 36, itt de boxers.

Ik aas op een betaalbare voornaaf en hoef geen velgring erbij.

Misschien is het met 2 man te doen als plukenanabel niet teveel vraagt.