Verhoogd stuur in combinatie met stuurdemper
Het blijft altijd maar zoeken naar de ideale configuratie voor onze hobby. Vanaf begin januari ben ik druk bezig geweest om mijn WR450-2003 geschikt te maken om aan de Tuareg rally mee te doen. Ik kan zeggen dat je daar nooit geheel op voorbereid bent.
Het een en ander is ter plaatse stuk gegaan.
De lekke vorkpoten hebben weer nieuwe simmeringen en de het motorblok heeft weer een nieuwe startkoppeling.
De WR had ik een paar maanden geleden voorzien van een stuurdemper. Ik moet zeggen die wil ik nooit meer kwijt. Wel weet ik dat ik het stuur anders wil hebben.
Op dit moment heb ik een Rethal 971 stuur. Bij klimpartijen stond deze me veel te dicht bij het lichaam. Te laag staan vond ik hem echter niet.
Nu kom ik er achter dat het niet makkelijk is om op een goedkope manier het stuur te verhogen in combinatie met mijn Scott stuurdemper.
In het linkergedeelte van plaatje 1 was mijn opstelling te zien zoals ik de Tuareg heb gereden. Het stuur is zelfs nog iets meer naar beneden gekanteld en kon de tussenstang maar net op het lage gedeelte van de stuurdemper rusten. Er was werkelijk geen millimeter stelmogelijkheid.
![](https://allroadmaniacs.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg444.imageshack.us%2Fimg444%2F9776%2Fwr4502003stuur1pv2.png&hash=acc9e63bdb207936d7cd932ebd769c147223d718)
Door de arm van de demper om te draaien had ik overigens blijkt nu mijn stuur verder naar boven kunnen draaien. Dit is in het rechter gedeelte van plaatje 1 te zien. Een aantal van jullie heeft net als Erwin zijn stuur rigoureuze verplaatst door middel van een extra plaatje. Een horizontale verplaatsing van 17 en een verticale verhoging van 40mm is dan makkelijk haalbaar. Ik vind alleen dat bekabeling van het stuur te veel in de knoop komt met de andere bekabeling.
Ik ben dus op zoek naar een andere manier om het stuur te verhogen. Van de maatvoeringen van de sturen raakte ik helemaal de weg kwijt. De maatvoering is moeilijk in te schatten van hoe dat in de praktijk voor verschil gaat maken. Ik ben dus achter de tekentafel gekropen en heb de diverse maatvoering ingevoerd van verschillende sturen.
De volgende sturen zijn enigszins bruikbaar voor mijn WR:
Groen Renthal 971
Donker blauw Renthal 809
Geel Renthal 722
Rood Renthal 770
Licht blauw Renthal 695
Grijs Renthal 940
Bruin Renthal 960
Zwart Renthal 601
Paars Renthal 744
De maatvoering heb ik van de volgende site. (De originel site van Renthal heeft diverse fouten)
http://www.xnd26.dial.pipex.com/hbdim.htm In het linkergedeelte van plaatje 2 heb ik die in de allemaal in de horizontale basispositie getekend. In het rechtergedeelte heb ik ze 10 graden omhoog gedraaid. Nu nog een keuze maken. Donkerblauw valt af omdat daarmee het stuur veel te veel naar achter blijft staan.
Rood en paars vallen voor mij af omdat deze optisch te ver aan de voorzijde gaan uitsteken.
![](https://allroadmaniacs.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg524.imageshack.us%2Fimg524%2F8765%2Fwr4502003stuur2iv4.png&hash=cd42ed41537dc3afd7f9814bd1321316eea43cd0)
of voor een duidelijker plaatje:
![](https://allroadmaniacs.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg224.imageshack.us%2Fimg224%2F8846%2Fwr4502003stuur2xq2.th.png&hash=05c8818d26a9d18c276303220247c94b55b08990)
In Plaatje 3 zie je mijn voorlopige keuze. Met het Renthal 695 stuur win ik in de basis positie reeds 22mm hoogte en 14 mm voorwaarts. Door het verder verdraaien van het stuur is er nog meer te bereiken. Tevens zal de tussenverbinding waarschijnlijk hoog genoeg liggen om over de demper gemonteerd te kunnen worden.
![](https://allroadmaniacs.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg524.imageshack.us%2Fimg524%2F4470%2Fwr4502003stuur3gn0.th.png&hash=57b46d033857efba8b6f39c38f918b75db16b8bf)
Ik hoop dat jullie hiermee ook een beetje inzicht hebben gekregen in de keuze van een stuur. Ik kon er zelf ook moeilijk informatie over vinden en zet het daarom ook maar hier op het forum. Heb ik een denkfout gemaakt? Laat het me dan z.s.m. weten voor ik werkelijk het stuur bestel.
Let er overigens ook op dat wanneer je het stuur met bijvoorbeeld 25mm verhoogd, het stuur daarmee ook circa 10mm dichter naar je toe komt. (bij een balhoofdhoek van 24 graden)
![](https://allroadmaniacs.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg257.imageshack.us%2Fimg257%2F8369%2Fwr4502003stuur4pg9.th.png&hash=0785587941c1854ea7e90a386ee20d575036dd2c)