Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?  (gelezen 1951 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Gepost op: 13-07-2007, 13:03 »
Hoi,
heeft iemand wel eens gehoord over wat nu de beste periode is om naar noord afrika (libie, tunisie, algerije, marokko) te gaan afgezien van de temperatuur ? Qua temperatuur kan het van oktober tot en met april zou ik zeggen. Maar de wind kan ook heel erg lastig zijn. Ik heb wel eens gehoord dat er normaliter in bepaalde perioden bepaalde winden waaien die je dan maar beter kan mijden, maar meer detail weet ik ook niet, iemand anders wel ?

Groetjes, robert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2007, 13:07 »
In Algerije is de wind altijd slecht.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2007, 16:49 »
Was in 2002 met m'n meisje in Marokko, in de zomer. Kon niet anders. Er stond een zuidenwind  :(. Overdag rond 50 graden in de schaduw (voor zover aanwezig), 's nachts nog dik boven de dertig. Was minder.
Of er een seizoen voor wind bestaat weet ik niet, nooit van gehoord i.i.g.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2007, 00:36 »
Hoezo, ben je vanplan te zand-steen-kiten-mountianboarden-surfen op de wind?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2007, 12:53 »
Ik ben nooit goed geweest in surfen, daarom ben ik maar gaan motorrijden.
en af en toe moet er toch door de woestijn gereden worden maar liever niet als het waait...   ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2007, 14:03 »
Meestal heb je in de de periode maart/april het meeste kans op zandstormen e.d.., zeker in Tunesie. Voor de rest kun je je reis er niet echt op afstemmen.  De laatste jaren kom ik meerdere malen per jaar in Noord-Afrika, en iedere keer weer zijn de omstandigheden wisselend. Een paar dagen zandstorm kan je altijd overkomen, hoort erbij...... Mijn ervaring is, zeker in Mauretanie, dat de wind veel uit het oosten komt. In de Tenere woestijn in Niger liggen de duinen echter allemaal in de noord-zuid richting, zodat wanneer je van west naar oost rijdt (zoals de karavaan routes ook lopen)  mooi tussen de duinen door kunt rijden, zonder er echt overheen te hoeven. (in 2002 op de motor gereden) Ga je echter dan richting het zuiden van bv. Bilma naar Nguigmi, staat je 600 kilometer duinenpassage's te wachten. Komende oktober gaan we met een cluppie naar Libie, om te kijken hoe de wind daar staat.  ;) 8) :P

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2007, 15:48 »
Er zijn een aantal verschillende winden die in de Sahara een heel belangrijke invloed hebben. En ook op je reis een behoorlijke impact kunnen hebben omdat je vaak praat over dagenlang windkracht 5 a 6 of nog meer. Wind heeft nadelen, vooral als hij dagen lang aanhoud: slecht zich, moeilijker ademen, waardeloze foto's en niet te onderschatten dat je zelf ook behoorlijk geiirriteerd kan raken van dagenlang veel wind rond je kop. Voordeel is dat het dan ook vaak bewolkt is en dus koeler en sommige winden ook koelere lucht aanvoeren.
In West Afrika (en ook wel in MArokko) is de Harmattan ( http://en.wikipedia.org/wiki/Harmattan) een belangrijke wind in de winter. Ik heb twee keer dezelfde route door Mauritanie gereden, allebei de keren rond kerst. De ene keer was het windstil, strak blauw en bloedheet (we dronken meer dan 15 liter water op een dag) terwijl het de anderekeer zwaar bewolkt was met heel veel wind en veel lagere temperaturen. Navigeren was heel moeilijk, het zicht vaak minder dan 500 meter en dat dagen lang. Maar door de veel lagere temperatuur had niet meer dan een liter of twee water per dag nodig....
Meer richting de centrale Sahara kan je last hebben van de Sirocco (in Libie: Ghibli) ( http://en.wikipedia.org/wiki/Sirocco) in het voor en najaar.
Deze twee kende ik maar ff rondneuzen op Wikipedia en daar duikt ook op de Khamaseen (http://en.wikipedia.org/wiki/Khamaseen) die meer richting Egypte en Soedan optreed.

Globaal kan je er dus wel rekening mee houden, maar in de praktijk blijft het gewoon Het Weer waar je geen pijl op kan trekken. Mijn ervaring in Marokko en Tunesie is dat het daar nooit zo heel lang achter elkaar "slecht" is terwijl dat dieper in de Sahara wel kan gebeuren.
En ik zal in oktober ook goed opletten als we in Libie zijn :)

Hieronder een fotootje genomen op het gedeelte langs het strand van Nouadibou naar Nouakchot in Maritanie. 4 dagen lang niet meer zicht dan dit (al was navigatie hier dan wel weer makkelijk :)) en zoveel wind dat zelfs je tent er vandoor gaat als je er niet in ligt....

O ja, en het zand komt echt overal. Philip, met wie ik die reis naar Ghana was gereden was daarna met wat oorproblemen naar de huisarts gegaan die zijn oren uitspoot. De dokter zijn historische woorden: "Man, het lijkt wel of je de hele Sahara in je oren hebt". Philip: "Huh?"
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2007, 14:30 »
oke ik begrijp dus dat je de meeste kans hebt op wind (zowel sirocco als harmatan) in het najaar (november) en voorjaar (maart). Dus hartje winter is dan de beste periode om te gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Wanneer naar noord-afrika qua wind ?
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2007, 14:50 »
Om het je makkelijker te maken: hartje winter is het vroeg donker, en in Marokko erg koud en veel kans op sneeuw (wegen afgesloten) en Libie is dan s'nachts erg koud....
Kortom: zolang je tussen oktober en april plant, zit je in het algemeen goed. Voor de rest moet je gewoon een beetje geluk hebben...... ;) 8)