Ik heb het ook 2x gedaan, juist voor een wintertrip (Noorwegen in februari)!! en daar helpt het voor grip, maar allene op ijsachtige ondergronden (hard oppervlak!)
De truck schijnt te zijn dat bij belasting de lamellen meebuigen en zo aan de profielzijde een soort zaagtand ontstaat, met de tandjes tegen de sliprichting in: zo pakt de band ieder zandkorreltje beet!
Als je niet slipt slijt de band gewoon als een 'vlakke band' en worden de tandjes dus weer aangescherpt!!
Verder wordt de band er effectief zachter van, en vormt dus makkelijker om kleine details heen -> meer grip.
mbt slijtage is het echter een ander verhaal:
volgens mij slaat het juist veel harder! (alsof de band (te) zacht opgepompt is , en door het bewegen van de lamellen zou de band ook nog wel eens warmer kunnen worden naar mijn idee. dus ik geloof dat verhaal niet zo.
winterbanden slijten iig hard, maar dat is ook weer niet echt vergelijkbaar, want dat is gewoon een hele andere rubber compound.