Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bloedgroep??  (gelezen 3982 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Bloedgroep??
« Gepost op: 12-09-2007, 18:53 »
Voor de Libië reis wenst de organisatie te weten welke bloedgroep ik heb. Op zich wel logisch vind ik zelf maar......... ik weet het niet?? Wanneer gebruik je zoiets nou? Heel vroeger is er wel eens bloed geprikt, maar daar weet ik natuurlijk niets meer van.

Voor de Oosteuroparally dacht ik slim te zijn en het eens na te vragen bij de huisarts: is niet bekend meneer........ en u heeft het ook niet nodig hoor. Bij een ongeluk wordt er ter plaatse zowieso eerst gekeken welke bloedgroep u heeft ::) Dat doet elk ziekenhuis.

Nu is er in Libië in het verleden het één en ander aan de hand geweest met besmet bloed en iets van Hongaren of zo, en als er iets gebeurt wil ik dus niet zo'n zakje aangesloten krijgen :-\

Om alleen een bloedgroep te bepalen wil de dokter dus niet prikken (letterlijke woorden dus). Moet ik dan maar één of andere ziekte simuleren (ben heel erg moe, misschien wel Pfeifer?? ;)) en moet er dus een bloedonderzoek plaats vinden. Dan kan meteen het vakje bloedgroep bepalen aangevinkt worden.

Via internet zijn er wel HTK-kitjes te koop (huistuinenkeuken) maar die schijnen niet voor 100% betrouwbaar te zijn, en je betaald er ook nog fors voor.

Weten jullie nog een optie die ik nog vergeten ben? Of moet ik de organisatie maar melden dat mijn bloedgroep C2H5OH is (dat kunnen ze in Libië alleen niet aanvullen :-X)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Bloedgroep??
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2007, 19:10 »
Wel raar van die huisarts. Je hebt toch een goede reden al ben je niet ziek? 't Is een fluitje van nog geen cent.
Bij mij gebeurt het iedere maand bij het bloedplasma geven. Kan je ook doen, is nog 'ns iets voor de medemens ook  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Bloedgroep??
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2007, 19:28 »
als je naar de bloedbank gaat prikken ze je met plezier en mag je regelmatig een half lietertje afstaan. Daarbij krijg je gratis een bloedcontrole en natuurlijk weet je danvanzelf welke bloedgroep je hebt.

Doe je nog wat goeds voor de overige motorrijders in NL ook, want als motorrijder is de kans dat je een keer wat nodig hebt een stuk groter helaas dan de gemiddelde mens.

www.bloedbank.nl
prikpunt: meestal dichtsbijzijnde ziekenhuis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Bloedgroep??
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2007, 19:48 »
Ik heb dat een jaar geleden ook via de huisarts aangevraagd. Ik ging er ook vanuit dat dat gewoon in mijn dossier stond. Bleek niet het geval te zijn. Kreeg vervolgens gewoon een verwijsbriefje voor het priklab. Een paar dagen daarna had ik de uitslag.

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Bloedgroep??
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2007, 20:07 »
Tja, voor twee tientjes een test en je weet het. Deze testen schijnen voor 95% betrouwbaar te zijn en erg te lijken op hoe men het in een lab test. (volgens drogisterij.net )
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Bloedgroep??
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2007, 21:26 »
Misschien ben ik echt een oude lul aan het worden, maar ik heb ooit bij mijn dienstkeuring een briefkaartje gehad waar het op staat.
En dat heb ik nog steeds....
Volgens de Inspecteur Geneestkundige Dienst van de Koninklijke Landmacht had ik in 1985 bloedgroep A positief.

Er staat zelfs op de achterkant dat ik na ontvangst van mijn militair paspoort deze kaart ook voor prive gebruik mag houden. Dat paspoort heb ik nooit gekregen, maar de kaart heb ik wel netjes gehouden :)
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Bloedgroep??
« Reactie #6 Gepost op: 12-09-2007, 22:43 »
Echte mannen hebben in dienst gezeten  8) :-\ ???
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bloedgroep??
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2007, 10:40 »
Nu is er in Libië in het verleden het één en ander aan de hand geweest met besmet bloed en iets van Hongaren of zo, en als er iets gebeurt wil ik dus niet zo'n zakje aangesloten krijgen :-\


Precies, en de beste manier om dat te voorkomen is niet je bloedgroep bekend maken...

Een Engelse vriend van ons is arts en heeft veel gereisd. Hij werkt in de ER van een ziekenhuis. Zijn opvatting is dat je heel veel liters bloed kunt verliezen voordat je daar echt last van krijgt. In de praktijk komt het vrijwel NOOIT voor dat het nodig is bloed toe te dienen om je leven te redden (ook niet in zijn ER). Het lichaam is perfect in staat om zelf te herstellen, als de wond gesloten is. Als het ongeluk zo ernstig is dat je wel doodbloedt, dan gebeurt dat toch al ter plekke en ben je toch te laat voor het ziekenhuis, zeker in libie. Met andere woorden: je bent dan dus altijd te laat met het extra bloed, tenzij je dat zelf bij je hebt en er iemand is die het kan toedienen.

Hij heeft mij ervan overtuigd dat het onzin is om je bloedgroep te weten, zeker in Afrika...(Ik weet het, het staat zo'n beetje op alle auto's en motoren)

Bij geen van de rallye die ik nu gedaan heb was dit verplicht, dus vind het ook raar dat het voor een reis wel bekend moet zijn. Hebben zij bloed bij zich dan? Als het echt nodig is weten ze het binnen een paar seconden in het ziekenhuis...

Als je het perse toch wilt weten: ben je ooit gekeurd voor militaire dienst? Het zou dan in je rapport moeten staan.

Bloed geven voor een goed doel kan ook werken.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Bloedgroep??
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2007, 13:22 »
Ben geen medicus verre van dat zelfs. maar ik meen dat ik bij een BHV training gehoord te hebben dat als er bloedplasma beschikbaar moet zijn dit altijd van groep O is omdat dat overal bij kan? In dat geval zou de bloedgroep niet vn belang wezen.   
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Bloedgroep??
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2007, 21:12 »
Ja, bloedgroep 0 (nul) kan met alle andere bloedgroepen gemixed worden. Is zeg maar, universeel bloed. Heeft ongeveer de helft van de westerse bevolking. Als ik het goed onthouden heb tenminste??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bloedgroep??
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2007, 20:55 »
Nu is er in Libië in het verleden het één en ander aan de hand geweest met besmet bloed en iets van Hongaren of zo, en als er iets gebeurt wil ik dus niet zo'n zakje aangesloten krijgen :-\

Hmmm en dan toch willen melden dat je bloed positief is (O+) ........ ???
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Bloedgroep??
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2007, 22:05 »
Vreemd, als ik in ijsselstein naar de huisarts ga met de mededeling dat ik mijn bloedgroep wil weten
krijg ik gewoon een verwijsbrief voor de plaatselijke kruisvereniging.

Jeroen