Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel  (gelezen 4387 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #15 Gepost op: 26-09-2007, 11:03 »
doen doen doen achter iemand aanrijden en de kunst afkijken werkt ook vaak genoeg

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #16 Gepost op: 26-09-2007, 11:08 »
Ouch, wél prijzige aangelegenheid:
245 Euro voor één dagje offroad training  :(

5 daagjes van dit en ik zou er een 2e motor van kunnen kopen

Volgens mij is de meest kostenefficiente verbetering aan bijna elke motorfiets / rijder combi het verbeteren van de rijder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #17 Gepost op: 26-09-2007, 11:22 »
Begrijp me niet verkeerd, ik wil graag 'doen', dit doe ik zoveel als ik kan en wat ik kan betalen. Als student zijnde is helaas niet alles even haalbaar en zoek ik naar alternatieven om te blijven leren.
...vandaar dat ik dit wil combineren door de theorie goed te kennen.

Eén dagje offroad training gaat gewoon van mijn totaal budget af wat inhoud dat ik hiervoor in de plaats geen nieuwe zuiger voor mijn olie geile big kan betalen.

Bedankt voor de links frank, ik zal als ik thuis ben bekijken...op't afstudeer bedrijf heb ik helaas geen toegang tot jouwbuis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #18 Gepost op: 26-09-2007, 11:23 »
dan gooi je de dt eruit :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #19 Gepost op: 26-09-2007, 11:27 »
Dan moet ik nog bijbetalen voor die offroad dag  ::)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #20 Gepost op: 26-09-2007, 11:30 »
Dan zou ik gewoon lekker blijven rijden en vragen.

Ik ben niet zo goed in be-theoretiseren. Soms zegt iemand: "Kantel eens wat meer in" en ik doe het en het werkt. Wáárom het werkt weet ik niet, maar het werkt wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #21 Gepost op: 26-09-2007, 12:32 »
Volgens mij is de meest kostenefficiente verbetering aan bijna elke motorfiets / rijder combi het verbeteren van de rijder.

Tsja, dat moet natuurlijk wel na noodzakelijke reparaties.... (zoals je nieuwe zuiger)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #22 Gepost op: 28-09-2007, 09:30 »
Je vraagd ook nog over het breekpunt. Dit heeft te maken met het verschil tussen statische en dynamische wrijving. Statische is hoger, als je die doorbreekt gaat het glijden ineens makkelijker. Druk maar eens tegen je hand aan als je deze stevig tegen tegen de tafel drukt, na de eerste beweging schiet deze vooruit.

Had laatst ook nog een leuke gedachte: als je achterwiel uitbreekt moet je tegensturen om toch de goede kant op te gaan. Tijdens het tegensturen verminderd de zijdelinkse kracht op je voorwiel t.o.v het moment dat je achterwiel nog niet is uitgebroken en heb je dus minder last van een schuivend voorwiel. Of klopt dit niet.

Ik zou je aanraden om eens bij natte omstandigheden in klei te gaan rijden. Je kan dan met 2 wielen tegelijk driftend de bocht om. In het begin erg eng, maar als je gas blijft geven gaat je voorwiel en daarna de rest toch de goede kant op. Doe je het voorzichtig dan kom je onder de klei thuis.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #23 Gepost op: 28-09-2007, 10:25 »
Ik zou je aanraden om eens bij natte omstandigheden in klei te gaan rijden. Je kan dan met 2 wielen tegelijk driftend de bocht om.


Dat gaat ook als je vrij heet op gravel (klerezooi) de bocht om wilt. Vooral helling af een spannende hobby.  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #24 Gepost op: 29-09-2007, 11:01 »
tja.. Ik denk dat de theorie wat ingewikkelder is dan je eerst denkt:

- je kunt bijv best een bocht op je achterwiel maken: dat je voorwiel grip nodig heeft om de bocht te maken is dus al niet 100% waar.

In de praktijk is het denk ik een dynamisch geheel: gedurende de bocht wordt het gewicht van voor naar achter verplaatst:

- bij het insturen wil je veel druk op je voorwiel, en wil je de voorvork induwen zodat de vork rechter op komt te staan en sturen makkelijker wordt, bij het uitkomen van de bocht wil je gewoon zo veel mogelijk grip.. en dus druk op het achterwiel.

afhankelijk van het terrein, het soort bocht etc zal de techniek ook verschillen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #25 Gepost op: 29-09-2007, 11:29 »
Snel inschrijven voor 3 november : crosstraining van Carlo Hulsen , maar 50 piek voor een hele dag (er zijn volgens mij nog 2 plaatsen vrij).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #26 Gepost op: 29-09-2007, 14:11 »
nog maar 1  :)