Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Roadbook (kleur)markeringen  (gelezen 1933 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Roadbook (kleur)markeringen
« Gepost op: 08-10-2007, 08:55 »
Gisteren tijdens de bdm rit mijn eerste roadbook rit gereden wat wél goed beviel.

Nu zag ik op wat sierra de rambla foto's zelf aangemaakte markeringen staan, oa gele markering bij stukjes korter dan 500meter, zodat je vóór de afslag daarvoor al weet dat je moet opletten.

Nu vroeg ik mij af welke markeringen mensen normaal nog meer maken?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2007, 09:48 »
gevaarlijke situatie's, roadbook met veel kuilen een appart kleurtje voor kuilen zodat je die text niet steeds hoef te lezen.
mogelijke diverts een ander kleurtje

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2007, 09:57 »
Hier hebben we het vorige week ook over gehad, en eigenlijk doet iedereen maar wat. Zolang het voor jezelf maar duidelijk is. Waar je rekening mee kunt houden zijn dingen als volgend:

Bij alle plaatjes waar je gewoon rechtdoor moet geen kleur gebruiken. Geen kleur=knallen.
Als de afstand tussen meerdere "rechtdoor" situaties groter wordt dan de totaalstand van de stuatie waar je weer van koers moet wijzigen aanstrepen/kleuren.
Bij plaatjes die zeer kort op elkaar volgen (links-rechts situaties) ook de tussenstand markeren, om te voorkomen dat je in je enthousiasme doorschiet.
Voor links en recht verschillende kleuren gebruiken
Cap koers duidelijk een kleur geven
Alle gevaarlijke situaties duidelijk markeren. Stenen, gaten, op- en afstapjes, etc
En eventuele referentie-waypoints van te voren in je GPS kloppen, dan ze je ze onderweg vanzelf het beel binnenschuiven.

En sommige mensen rijgen hun roadbook gewoon zonder kleurtjes in de roadbookhouder.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2007, 09:58 »
kleuren rood en groen

rood voor de gevaarlijke situaties

groen om de route te accentueren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2007, 10:27 »
Bedankt, goede ideeën!

Wat bedoel je hiermee?
...Als de afstand tussen meerdere "rechtdoor" situaties groter wordt dan de totaalstand van de stuatie waar je weer van koers moet wijzigen aanstrepen/kleuren...
...Cap koers duidelijk een kleur geven

Op dit moment rij ik met een Sigma bc1200 fietscomputer, ik heb alleen de tripmeter gebruikt om de tussenafstanden te meten.
Wanneer gebruik je de totaal(dag meter)?

Nadeel van de sigma bc1200 is dat je de dagmeter niet bij of af kunt stellen. dus als ik verkeerd rij dan is mijn dagafstand al niet meer correct.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2007, 10:37 »
Ik gerbuik nooit kleurtjes, gewoon lekker rustig rijden
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2007, 10:47 »

Nadeel van de sigma bc1200 is dat je de dagmeter niet bij of af kunt stellen. dus als ik verkeerd rij dan is mijn dagafstand al niet meer correct.

Als je geen corrigeerbaare totaalteller hebt moet je dus niet fout rijden.  :P (Bij de meeste rallycomputers kun je de totaalteller corrigeren).

Wat ik bedoelde is wanneer je bijvoorbeeld langere tijd hetzelfde spoor moet blijven volgen je niet meer kijkt naar ieder tussenstukje bij elke instruktie, maar duidelijk op het roadbook de totaalstand markeert waar "er weer wat gebeurt". Dan kun je dus doorrijden totdat je bij die totaalstand bent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2007, 17:39 »
Het markeren van je roadbook is gedaan om snel bepaalde situatie te zien zonder al te veel te moeten focussen. wit en zwart  is niet snel te overzien zeker niet als er veel tekens op 1 plaatje staan. Bijkomend voordeel van inkleuren  is dat je eigenlijk het parcour al een keer door loopt zo onthoud je de volgende dag toch ook al een paar dingen (herkenning)

Tijdens de dakar kleurt iedereen zijn roadbook. sommige maken er echt een kleurplaat van. Dat laatste begrijp ik zelf niet wantdan is het snelle overzicht weg en moet je gaan nadenken wat welke kleur ook al weer was(als je in een fractie van een seconde bij hoge snelheid rijd)

Ik zelf heb verscheidende kleur technieken geprobeerd. en uiteindelijk naar veel proberen en praktijk ondervinden houd ik het op een paar kleuren. Eigenlijk alleen maar 3. voor mij viel fel groen en rood het meeste op ook in de volle zon. blauw kan je nog gebruiken voor evt water markering. gebruik een mooie brede platte stift. Kan je lekker snel vol kleuren!

Rood gebruikte ik bij oppassen opletten en absoluut gevaar. bij absoluutgevaar bijv !!! 3 uitroeptekens deed ik ook de km stand helemaal roodkleuren zoveel dat die al half in het vorige plaat geleurd is zodat ik wist dat er wat aan kwam. dit deed ik iet bij ! 1 uitroepteken. wel in het kleurplaatje natuurlijk
groen deed ik bij afbuigingen. dan kleurde ik ook de km stand groen. vaak worden er herkenningsplaatjes tussen geplaats om zo te laten weten dat je nog steeds goed zit. rechtdoor bij de waterpit bijv. daar deed ik niks mee.
Water kleurde ik wel blauw! kan van levensbelang zijn (als het dan niet droogstaat;-))

Tankstop en snelheidsbeperkingen (die kunnen veel geld kosten tijdens de dakar rally!!) ook geheel roodstiften inclusief km-stand.

Je moet voor jezelf een aantal kleuren uitzoeken die jouw snel opvallen tijdens het rijden in de zon. denk ook aan de nacht met backlight. oranje en geel bijv zie je vaak niet meer door het doorschijnen van licht op het papier. Ik zag in de eerste testen echt de kleuren niet meer. 
Dit is voor een ider persoonlijk, zo zag ik een roadbook van iemand die kleurenblind is.Dit had zo als een picasso in  het stedelijk museum kunnen hangen, maar voor hem werkte het natuurlijk prima.

Ik hoop dat je hier een beetje aan hebt.

groetjes en veel rijd plezier

Bryan




wanneer er
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2007, 18:37 »
Interessant topic, ik heb er al een paar leuke tips uit kunnen halen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #9 Gepost op: 09-10-2007, 19:32 »
Iedereen alvast bedankt!

Ik zal iedere tip eens  uitproberen en uitvinden wat voor mij het beste werkt.

Ik kan me voorstellen dat door elke linkse bocht en elke rechtse bocht een eigen kleur geven een aardig drukke kleurplaat krijgt, maar wellicht zou dat wel beter voor mij werken. Ik heb namelijk een slecht korte termijn geheugen waardoor ik elke bocht aantekening geconsentreerd tot me moet nemen voordat ik hem goed onthoud. Wellicht dat het gebruik van meer kleuren beter werkt om sneller beelden/teksten op te slaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2007, 19:41 »
om nog even op laatste terug te komen. als je een bocht goed kleurt(echt door kleuren) zie je een groene(of welke kleur jouw het beste past) lijn naar links of rechts buigen. dat werkt echt prima maar zoals ik ook al zei en jezelf aangeeft probeer het gewoon. van belang is inderdaad het moet in een flits te herkennen zijn. niet denken maar echt plaatjes zien.

Ik was deze ook nog vergeten en heb ik zeker gebruikt ook ik citeer van hierboven
"Cap koers duidelijk een kleur geven Alle gevaarlijke situaties duidelijk markeren. Stenen, gaten, op- en afstapjes, etc"  vooral afstapjes en kuilen. ;-)))



Mocht je meer vragen hebben lees ik het graag.

Succes

Bryan
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2007, 20:03 »
Bryan, jammer dat ze niet op het roadbook aangeven waar de grote stenen(met bryan erop) achter die flauwe sprongen liggen hé?  :-X
Ik had je lezing op het travel maniacs weekend aandachtig beluisterd  :-*

Aangezien roadbook ritten voor mij geen weekelijkse activiteit is denk ik dat ik de volgende keer maar gewoon het roadbook opdeel in verschillende soorten inkleur stylen. Zo kan ik achteraf bepalen wat voor mij de beste manier is. Wederom bedankt iedereen, nu kan ik verschillende manieren gaan toepassen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Roadbook (kleur)markeringen
« Reactie #12 Gepost op: 09-10-2007, 22:44 »
helemaal met bryan eensch
zelf gebruik ik maar 2 kleuren
rood en groen

Rood voor gevaar inderdaad
en groen voor snel te nemen bochten. Is het snel opvolgend dan geen kleur.
Kleur voor richting zie ikzelf niet zo zitten.

Dat blauw voor water is inderdaad een goeie...
en het omhoog kleuren van rood naar plaatje ervoor ivm gevaar is helemaal top. das wel een goudentip