Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Olie in de luchtfilterbak  (gelezen 3076 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Olie in de luchtfilterbak
« Gepost op: 06-04-2008, 21:14 »
Tijdens het OER weekend had ik na de proef op het maisveld een probleem. De luchtfilterbak zat vol met olie. De motor had de warme olie door het luchtfilter naar binnen gezogen tezamen met het zand op het filter. Ik heb niet verder gereden en thuis de motor met een endoscoop van binnen bekeken. Er zaten wel wat zandkorreltjes in de cilinder, maar geen krassen. Zoveel als mogelijk schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De motor loopt gewoon weer zoals het hoort. Het maisveld was erg zacht en ik heb echt 5 rondjes "volle pot"  gereden. Ik denk dat de motor zoveel carterdruk heeft opgebouwd dat de olie door de carterontluchting is geblazen. Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?
Nog bedankt Sandman, als je niet gewaarschuwd had was ik doorgereden en had ik waarschijnlijk wel schade gehad.

Overigens, het betreft een KTM620LC4.

Arjen

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2008, 21:16 »
Had je niet te veel olie in je motor zitten ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2008, 21:30 »
Arjen, ik denk dat je veronderstelling helemaal klopt.
Het is voor mij ook een bekend 'issue'.
Velen verleggen de carterontluchting dan ook naar een plaats buiten de filterbak.
Als je het heel mooi wil doen bevestig je nog een benzine filtertje in het slangetje van de carterontluchting.

Welke olie had je er in? Volledig synthetisch of niet en welke viscositeit 10W40  of 15W50?
Niet dat dit van groot belang is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2008, 21:54 »
Bij een klx zit het zo dat de carterontluchting op het kleppendeksel met een slang naar het luchtfilterbak gaat maar komt na het filter en voor de carberateur uit.

In dit tussenstuk zit ook een gat onder in de luchtfilterbak met een olieopvangflesje met een stop erop.

Ze bouwen er wel een oliecondesator in boven het kleppendeksel zodat de olie naar de kop terugloopt en niet via de slang van de kop naar het lagergeplaatste filterhuis waar in de slang de olie al condenseert.

Zo houd je wel een intern ontluchtsysteem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2008, 22:07 »
Ik had er precies genoeg in zitten. Bij een LC4 meet je met ingeschroefde pijlstok. Ik rij met 10W40 Volsynthetische olie. Zou geen verschil moeten maken. Dit was de eerste keer dat ik er last van had, ik laat het voorlopig even zo. Denk erom dat je niet zomaar de ontluchting los kan koppelen. De motor zuigt namelijk ook aan de carterslang en dan kan er zand mee naar binnen! Vandaar het filtertje. Heb jij het ook wel eens gehad Fred?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2008, 22:13 »
Bij de DR 750 kan er bezine via de carbs in de kop en carter stromen in stilstand, bij warm worden zorg dit voor erg veel overdruk..
Ook veel korte ritjes en niet lekker warm worden zorgt voor vocht in de olie, als deze dan eens wel lekker warm word krijg je ook overdruk..
Maar zal wel niet voor jouw fiets opgaan ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2008, 09:44 »
Heb jij het ook wel eens gehad Fred?
Nee, altijd van te voren al afgekoppeld. Moet ook wel zeggen dat ik met de Adventure niet veel rare fratsen doe.
Met mijn luchtgekoelde XS650 in enduro uitvoering kwam er wel echt olie naar buiten hoor als ik flink aan het ploegen was. Olie temperatuur 130 graden.....(gemeten aan de pijlstok). Volgens super tuner Jerry van der Heijden allemaal heel gewoon.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2008, 09:49 »
Lijkt me vrij normaal. Ooit met de auto gehad op de snelweg (VW 1.9 D) die in het rood loopt bij 4500 rpm. Bij 4200 rpm ging hij zo allemachtig roken dat ik dacht dat ie er geweest was, 165 km/h is niet echt wat voor zo een blikkie. Niks was minder waar, waarschijnlijk heeft ie de olie in het carter wat erg opgeklopt en via de carterventilatie in de inlaat geblazen. Ding heeft nog 10.000 km gelopen zonder problemen (dat ie in de friet draaide was doordat er een klep afbrak, was door achterstallig onderhoud  :-X ) Lijkt me niet heel veel schadelijks bij je LC4, zeker niet als je zoals je zegt het ding helemaal hebt opengetrokken op dat maisveld..

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2008, 10:41 »
mijn luchtgekoelde XS650 in enduro uitvoering

Errug benieuwd naar, heb je daar (als je een beetje verder zoekt) geen plaatje van?


 ;)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2008, 10:54 »
Zou je probleem niet een 'symptoom' kunnen zijn? ik bedoel dat je overdruk in je carter krijgt door een andere reden (zou niet weten waarom) en dat je ontluchting juist de 'redding' van je blok is geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2008, 13:45 »
ik heb dit fenomeen ook gehad met mijn 2004 adventure(zie reisverslag marokko 2007 Peter Penson). Ik ben maar net terug geraakt in Europa. Het verdict : bovenste segment van de zuiger weg met de nodige kosten tot gevolg. Als je carterventilatie hebt in je luchtfilter wil dit zeggen dat je "onderdruk" hebt. Te wijten aan motorschade.Spijtig voor je.Nogmaals is gebleken dat de LC4 blokken niet "echt" betrouwbaar zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #11 Gepost op: 07-04-2008, 15:00 »
ik heb dit fenomeen ook gehad met mijn 2004 adventure(zie reisverslag marokko 2007 Peter Penson). Ik ben maar net terug geraakt in Europa. Het verdict : bovenste segment van de zuiger weg met de nodige kosten tot gevolg. Als je carterventilatie hebt in je luchtfilter wil dit zeggen dat je "onderdruk" hebt. Te wijten aan motorschade.Spijtig voor je.Nogmaals is gebleken dat de LC4 blokken niet "echt" betrouwbaar zijn.

Je bedoeld zeker overdruk? Tot nu toe ca. 60.000 km zonder grote problemen. Gisteren nog even in de kuil geploegd en hij doet het nog steeds.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2008, 20:02 »
Druk in het carter is normaal en heb je ook altijd. Als de zuigerveren wat lekken, krijg je dat wat meer. Als je een blok zwaar belast zal er meer gas langs de zuigerveren lekken.

Niet direct iets om je zorgen over te maken. Vaak wordt het ook onderdruk genoemd, waarschijnlijk omdat je dan drukopbouw onderin je blok hebt, maar het is natuurlijk overdruk. Nogmaals, dat is niks kwalijks, als het maar niet te erg is. Je niet te druk om maken zolang ie goed loopt en geen olie gebruikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Olie in de luchtfilterbak
« Reactie #13 Gepost op: 07-04-2008, 23:15 »
Tot nu toe ca. 60.000 km zonder grote problemen. Gisteren nog even in de kuil geploegd en hij doet het nog steeds.
Tja.... met die kilometerstand is een beetje meer dan gemiddelde lekkage langs de zuigerveren helemaal niet vreemd. Dan sluit ik me nog eens extra aan bij Zeeuwseklei.
Je zou ook volsynthetische 15W50 kunnnen gaan gebruiken.
Wordt voor mijn 2001 Adventure zelfs aanbevolen bij temperaturen boven het vriespunt!
Ik gebruik het ALTIJD!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt