Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is nieuw??  (gelezen 1592 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Wat is nieuw??
« Gepost op: 24-03-2008, 20:58 »
Afgelopen nacht is het forum geheel ge-update. Het was hard nodig, we liepen inmiddels een aantal versies achter en dat komt de veiligheid niet ten goede. Tussendoor updaten was niet echt een optie, in het begin zijn er wat functionaliteiten  in de core aangepast, en dan gaat automagisch updaten niet echt lekker meer.

Nu dus een nieuwe versie, nog wel een beta-versie, maar de berichten waren veel belovend, net als de testomgeving die ik opgezet had.
Onderhuids is er veel gewijzigd, wat voor al de stabiliteit en de snelheid ten goede zal komen. Voor de gebruikers zijn er niet zo veel wijzigingen, hoewel we er wel weer een paar leuke hebben kunnen toevoegen.
Nog niet alles loopt zoals het voorheen liep, een aantal modificaties zijn nog niet klaar voor deze versie, en zelf erin hacken doen we niet meer, we wachten er wel even op :P

Oke, nu dus versie 2.03beta. Voor de uiteindelijke 2.0  versie zal er nog wel het één en ander worden aangepast, maar voorlopig gaan we het hier mee doen.

Wat is nieuw?
Citaat
The changes in this release from 1.1 are immense - and we can't list them all here. We recommend you take a look at the changelog on the download page - some of the highlights include:   

    * Database abstraction including support for PostgreSQL and SQLite
    * Post and attachment moderation - setup through board permissions.
    * Additional group management features such as group moderators and joinable and requestable groups
    * Comprehensive user warning system.
    * Paid subscriptions to allow people to make a payment with PayPal to get additional group access
    * Personal message labeling system and new viewing options
    * OpenID support - to enable users to login and register with their OpenID account
    * Custom profile fields to enable admins to setup new profile fields in addition to the default
    * WYSWIYG editor, to improve the user posting experience
    * Ignore boards and ignore user functions - so users only see what they want to see
    * Scheduled events and mail queuing systems to add additional functionality to the forum
    * Admin and user logs to track who makes what changes to a user's profile
    * A moderation center to bring together all moderation functionality into one place for all people with moderation abilitie

Een aantal functies gebruiken we hier gewoon niet, het moderaten gaaat lekker gemoedelijk, waarschuwingen geven we niet of wel bellen effe op :P, Karma en andere zooi om gebruikers en douw te geven zijn hier ook niet gepast, gewoon lekker eenvoudig dus.

* Het openid gedeelte is een leuke feature, als je hier nog geen account hebt....... Het is nu namelijk nog niet mogelijk om zonder de database handmatig aan te passen bij bestaande accounts de openid toe te voegen. Zal in de toekomst zeker nog komen, dus leg je id maar vat (bv bij myopenid.com). Met dit systeem heb je één account nodig, voer je maar één keer je gegevens in en kan je op alle fora die dit ondersteunen met dat ene account inloggen.

* De WYSIWIG-edit is een leuke toevoeging als je het een en ander met tabellen en andere moeilijke opmaak gaat doen. Je schakelt met deze: knop over, hij staat boven het editveld als je een nieuwe reply maakt.

*Bookmarks: heb je interessant topic wat je wil blijven volgen kan je hem in de bookmarks vinden. Sta je in het topic is er een knop beschikbaar. Om bij je verzamelde topics te komen is er boven in het menu een knop. Dit is een functie die ik bij andere fora veel gebruik, of het hier handig is weet ik niet, ik lees toch (bijna) alles :confused:

*De ARM-Veiling: heb je iets te verkopen maar geen idee wat de gek er voor geeft kan je nu in de rommelmarkt een veilingstopic openen. Geef een startbedrag op, hoeveel dagen je geduld hebt, eventuele verzendkosten (kan je ook op nul laten staan), en in de begeleidende tekst kan je de eventuele contactgegevens en afbeeldingen plaatsen. Vergeet de details niet :D Als dit veel gebruikt gaat worden is er een mogelijkheid om in een PRO versie te investeren met een hoop doordachte functies extra. Maar dat zien we nog wel.

*Export PM: Je kan nu je personal mail exporteren naar xml. Dit formaat kan je weer in veel programma's binnen halen en dan je eigen ding er mee doen.

*Vriendenlijst: Je kan personen aan een vriendenlijst toevoegen. Handig voor als je veel MSN gebruikt of zo, ik zie er het nut niet zo van in.

*Video's: van een stuk of 50 videosites hoef je alleen de link die in je browser-menubalk staat maar te kopieren en in je reply te plakken, zonder andere tags eromheen (zeggen ze, ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd)

*Donaties: Er is een mogelijkheid om iets met donaties te doen. Dit zit al standaard in de forumsoftware verwerkt, maar we hebben het nog niet ingeschakeld. Eerst moet er nagedacht worden over een bepaalde invulling. Moet er iets tegen over staan of zo. We kunnen een abonnement creëren, met verlenging and so on. Waarschijnlijk gaat dit gecombineerd worden met een fotogalerij mogelijkheid. Heb je gedoneerd krijg je een album voor jezelf, doneer je na een jaar of zo niet meer, dan val je terug in de "gratis" gebruikers groep. Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek, ik gooi eerst wel een PayPal button boven in de hoek  :o

Dit zijn een paar dingen die me nu te binnen schieten, als er nog wat bij komt zal het hier ook gemeld worden. Heb je vragen over bepaalde functionaliteiten of op en aanmerkingen dan horen we dat natuurlijk graag....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2008, 22:02 »
Ziet er allemaal top uit. Vraagje, waar is de ARM-shop en de gallery heen?  Die zijn al een tijdje verschwunden  ;)
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2008, 22:11 »
Voor de shop waren geen artikelen meer, leverde niets op en kostte toch nog een hoop tijd, de gallery was eigenlijk een beetje een zooitje geworden om te beheren. Daar zoek ik nog een alternatief voor, wat zeker gaat komen, geïntegreerd in het forum (hoop ik).

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2008, 13:13 »
Forum heeft nu een maximale breedte van 1280 pixels, of kleiner als je het venster aanpast. In FF werkt dit naar behoren, net als IE7. Zijn er bij de overige browser nog problemen met layout??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2008, 14:58 »
Suggestie:

De links naar reply | maak bookmark | etc rechtsonder in de posting staan momenteel in een lichte (witte) kleur, hierdoor vallen deze niet op.

Ik was nl. al een héle minuut aan het zoeken hoe die bookmark functie werkte  :-X

Ziet er verder lekker uit. Keep up the good work!

Oh ja, en dan de laatste vertalingen om het voor iedereen begrijpbaar te maken:
bookmark > favorieten
unread > ongelezen

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2008, 15:06 »
Suggestie:

De links naar reply | maak bookmark | etc rechtsonder in de posting staan momenteel in een lichte (witte) kleur, hierdoor vallen deze niet op.


Zie jij dan iets anders dan ik??

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2008, 17:55 »
ik zie het zo



Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat is nieuw??
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2008, 18:07 »
hmmmmmm, welke browser is dat??

Edit:

Gevonden: IE7 gaat niet netjes met div-jes en achtergronden om. Heb het aangepast voor de IE-gebruikers door er een vaste kleur aan te geven. FF en Opera zien gewoon de achtergrondafbeelding. Dit doet natuurlijk wel afbreuk aan het uitgebalanceerde ontwerp.......... :P