Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Elastieken vervangen van een MD-roadbook  (gelezen 2574 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #15 Gepost op: 26-10-2005, 18:11 »
Het is maar een idee en ik weet dan ook niet of het werkt. “Jeroen rigging” noemen ze zoiets in de reiswereld. :D

Mocht je echt geen nieuwe o-ringen vinden maar bang zijn dat ze breken? Als je nu een dun o-ringetje van een oliefilter mee neemt. Je kent ze wel, die extra o-ringen die je krijgt bij een inwendig filter. Misschien kan je deze op maat maken door hem door te knippen en met contactlijm op maat te maken. Voor dit werk hoef je de assen niet uit het roadbook te halen en het zou dus een goede noodreparatie kunnen zijn. Het is maar een idee en ik weet niet of de lijm het aankan. Eerst even testen dus!

Nog iets. Ik weet niet of het origineel is maar ik kan mijn roadbook snaren spannen met een busje. Tussen de asjes zitten kleine gaten waar een parkertje (kruiskopschroefje met grof draad) door past. Aan de binnenkant zit een busje wat tegen de snaar aandrukt. Door het busje dat vast zit met het parkertje één gaatje te verschuiven is het mogelijk de snaar strakker te zetten. Heb jij dat ook?

Nog een ding… Ik weet niet hoe dicht je roadbook is, die van mij sluit niet goed af. Mocht dit bij jou ook het geval zijn, dicht de plastic kap dan even opnieuw af met isolatietape wat gebruikt wordt bij het zetten van glaswerk. Ook zou ik alle gaatjes afdichten met Ducktape. Het stof en water komt werkelijk overal. Zelf dicht ik de kap nog extra af met een strook Ducktape over de naden van het deksel.

Dit probleem heb ik ook met de bescherming van mijn koplampen. Ik weet niet of je veel in het donker gaat rijden maar mocht dit het geval zijn dan raad ik je aan je koplamp beschermer gemakkelijk demonteerbaar te maken. Ik heb veel last van stof achter de bescherming en daardoor slecht zicht in het donker.

Succes en ik blijf het volgen,

Jeroen

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #16 Gepost op: 15-11-2005, 14:53 »


Nog iets. Ik weet niet of het origineel is maar ik kan mijn roadbook snaren spannen met een busje. Tussen de asjes zitten kleine gaten waar een parkertje (kruiskopschroefje met grof draad) door past. Aan de binnenkant zit een busje wat tegen de snaar aandrukt. Door het busje dat vast zit met het parkertje één gaatje te verschuiven is het mogelijk de snaar strakker te zetten. Heb jij dat ook?

Nog een ding… Ik weet niet hoe dicht je roadbook is, die van mij sluit niet goed af. Mocht dit bij jou ook het geval zijn, dicht de plastic kap dan even opnieuw af met isolatietape wat gebruikt wordt bij het zetten van glaswerk. Ook zou ik alle gaatjes afdichten met Ducktape. Het stof en water komt werkelijk overal. Zelf dicht ik de kap nog extra af met een strook Ducktape over de naden van het deksel.
 


Busjes zijn in gebruik. Mijn deskeltje is redelijk dicht omdat er langs de randen een dun strookje klitteband is aangebracht. WErkt errug goed!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #17 Gepost op: 22-04-2008, 12:50 »
Nou, dit topic maar weer eens nieuw leven inblazen.

Ik heb de ultieme oplossing nog steeds nergens kunnen vinden. Ik wil voor de OER eigenlijk de o-ringen preventief vervangen.

Punt 1: waar krijg ik nieuwe snaartjes

Punt 2: hoe gaan de assen eruit, er worden een aantal zaken beschreven, maar zijn die op juistheid gecontroleerd? (voordat ik het zometeen weer gesloopt heb  :-X)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #18 Gepost op: 22-04-2008, 13:36 »

1 de stieken: heel eenvoudig als de o ringen eruit zijn gehaald , even opmeten en bij een o ringen handel nieuwe kopen.
 ik heb ze gekocht bij de hilversumse rubberhandel,.
Kan je de maat nu  even niet geven want al mijn roadbook spullen zijn op het moment niet thuis. :-\

2 als je de schroeven uit de assen draait ( 1 x linksr draad en 1 x rechtse draad) kun je assen iets schuin omhoog halen en zo de o ringen eraf halen. Anders de assen verder drukken zodat hert lagertje mee naar buiten komt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #19 Gepost op: 22-04-2008, 16:42 »
Klinkt eenvoudig, ik ga er eens werk van maken. Alvast bedankt.  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Elastieken vervangen van een MD-roadbook
« Reactie #20 Gepost op: 22-04-2008, 22:59 »
moet ik ook nog ff doen voor de oer :-X