Let wel.. het gaat dus om CNG (compressed aardgas, Methaan dus). Je moet dus een CNG afgestelde auto hebben en das niet echt 100% gelijk aan LPG (=ongeveer Propaan) of benzine. (LPG en benzine liggen zo dicht bij elkaar dat het vrij gemakkelijk is een motor te maken die goed loopt op allebei zonder speciale aanpassingen.
bij CNG is het gas compressed, (maar niet vloeibaar zoals bij LPG, ) met een druk van ron de 200 bar. Een kubike meter aard gas wordt dus samengedrukt naar ongeveer 50 liter. Ter vergelijking is 1 kubike meter LPG in gasvorm ongeveer 38 liter LPG vloeibaar. EDIT: (dat hierboven sloeg nergens op!!)
compressie factor voor CNG: 200 x
compressie gactor LPG: 500x (1Liter LPG levert ongeveer 500 liter gas op)
dus de gastank wordt 2,5 keer zo groot om dezelfde hoeveelheid gas te bevatten!
ECHTER: De verbrandingswarmte van een kubike meter LPG(gas) nog eens 3x zo hoog als een kubike meter aardgas. Dus van aardgas heb je ongeveer 3x zo veel nodig vergeleken bij LPG(vloeibaar), om dezelfde afstand af te leggen.
dus ipv een 50 liter LPG tank heb je dan een 200 liter aardagstank: neem iig een stationwagon!
2,5 keer voor het verschil in compressie en nog eens 3x voor het verschil in verbrandingswarmte => 7,5x zo grote tank nodig.
correctie: Dus ipv een 50 liter LPG tank krijg je een 375 liter CNG tank voor dezelfde actieradius. neem iig een stationwagon! en dan heb je nog een speciale inbouw/motor nodig, en waarschijnlijk minder vermogen.