Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Betekenis: "eigen weg"  (gelezen 3522 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Betekenis: "eigen weg"
« Gepost op: 26-08-2008, 01:09 »
EDIT:!!!!!!!!!!!!!!!!
na plaatsing, gezocht op het forum en jawel het was al gplaatst.
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4980.0


Kwam een paar paden tegen met "eigen weg".
Maar betekent dat nu eigenlijk?

Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".

Door verjaring kan een eigen weg een openbare weg worden. In de Wegenwet is bepaald dat als een weg 30 jaar lang voor iedereen toegankelijk is geweest, of 10 jaar lang als de overheid de weg heeft onderhouden, er sprake is van een openbare weg. De eigenaar mag de weg dan niet meer uit de openbaarheid halen. Hij blijft echter wel eigenaar van de grond. Het afsluiten van een openbare weg is strafbaar. Om te voorkomen dat een eigen weg openbaar wordt kan de eigenaar in deze periode gedurende minimaal een jaar een bordje "eigen weg" plaatsen.

Een bordje "eigen weg" betekent dus niet dat een weg niet voor iedereen toegankelijk is en heeft in het recht een hele andere betekenis dan het bordje "verboden toegang voor onbevoegden".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als wandelaar mag je andermans grond altijd betreden tenzij,.......
http://www2.pz.nl/nemo/Handleiding.html

Is goed om te weten als je eens ergens op aangesproken word.

Zo kwam ik dwars door een gebied heen van natuurmonumenten, waar ik in reed stond geen bord. Hier lag een weg al vele jaren gebruikt door een boer, dit veldpad ging van de ene verharde weg naar de andere verharde weg. Men kon daar al jaren overheen rijden. Stond ook geen bord van eigen weg. Deze weg was al jaren zo in gebruik, schat zelf al over de 50 jaar. Dus eigenlijk is het een openvbare weg geworden. Aan de andere kant een bord van natuurmonumenten. Die daar al een stuk gebied in eigendom had en nu ook de boer zijn grond gekocht heeft wat er braak bij ligt. En er stond een auto van natuurmonumenten, toen ik op het bord stond te kijken kwam hij net aan fietsen. Ik vroeg mag ik hier wel rijden, er kwam geen volmondig nee uit, maar meer van liever niet. Heb hem er op gewezen dat er aan de ander kant geen bord stond. Dat wist hij. Het gesprek volgde. Maar het gesprek gaf me wel te denken.

Nu ik het artikel over eigen weg las en openbaarheid van de weg, dacht ik. Hier gaat natuurmonumenten in de fout. De weg is openbaar en door verjaring te gebruiken door ons.
En mogen het niet op deze manier afsluiten. Nu las ik in het artikel over wandelaars over een meldpunt. Dit zou ook wel eens, wat voor ons zijn. Eigenlijk moeten onze belangenbehartigers dat doen.

citaat:
Heb je het idee dat de afsluiting onrechtmatig is, noteer dan (eventueel op een routekaartje) om welk pad en welke boerderij of huis het gaat. Thuisgekomen kun je het Kruispunt Voetpaden inlichten over de toestand of zelf actie gaan ondernemen. Een hek, prikkeldraad of slagboom kan ook bedoeld zijn als veewering. Kom je zo'n afsluiting tegen (vaak ergens midden op een route), dan mag je doorlopen. Als een hek of draad opengemaakt moet worden, wees er dan zeker van dat het ook weer gesloten wordt.


Ik dacht zo op deze manier zou men natuurmonumenten per brief op kunnen wijzen dat er sprake is van verjaring. Nogmaals een taak voor onze belangenbehartigers.
Kunnen die mooi in gesprek gaan over verplaatsing van wegen naar de buitenranden van de gebieden, zodat wij onze hobby ook kunnen behouden.

Natuurmonumenten legt wel MTB paden aan.
Dus waarom geen ARM paden.


http://www2.pz.nl/nemo/meldpuntbasis.html




Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Betekenis: "eigen weg"
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2008, 13:01 »
Natuurmonumenten legt wel MTB paden aan.
Dus waarom geen ARM paden.

Omdat natuurmonumenten zuigt! (sorry hoor). Ze kopen stukken grond op waar vervolgens niemand meer mag komen. Nederland is daar veel te klein voor. Milieumaffia! Die MTB paden leggen ze alleen maar aan om vervolgens de rest van de omgeving af te kunnen sluiten, niet omdat ze MTB-ers willen helpen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Betekenis: "eigen weg"
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2008, 16:24 »
Buiten MTB route is op natuurmonumenten verboden. Gelders landschap mag wel.
En Natuurmonumenten verdiend nu ook aan de MTB vergunningen bij ons op de veluwe, dit waarschijnlijk de dalende lidmaatschappen op te vangen.
Onderhouden van route doen ze ook niet.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Betekenis: "eigen weg"
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2008, 16:30 »
het is natuurlijk klote maar ieder heeft zo zijn eigen belangen en NM koopt stukken land om dit stuk land vervolgens voor hun eigen doel te gebruiken. (NM is na staatsbosbeheer de grootste landeigenaar van NL)

Er is geen manier om hier tegen te strijden ...... behalve als we zelf half nederland kunnen opkopen....... Was Jac P Thijsen maar motorrijder geweest
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: Betekenis: "eigen weg"
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2008, 21:01 »
het is natuurlijk klote maar ieder heeft zo zijn eigen belangen en NM koopt stukken land om dit stuk land vervolgens voor hun eigen doel te gebruiken. (NM is na staatsbosbeheer de grootste landeigenaar van NL)

Er is geen manier om hier tegen te strijden ...... behalve als we zelf half nederland kunnen opkopen....... Was Jac P Thijsen maar motorrijder geweest


en juist omdat er geen manier is om ertegen te strijden, doe ik het niet. :-X
gewoon doorgaan met boswachters ontwijken.