Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: verstevigen achterbrug  (gelezen 1348 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
verstevigen achterbrug
« Gepost op: 31-12-2008, 12:01 »
Binnen een maand ben ik ermee weg :P 
Ik vroeg me af of de achterbrug van mijn DR het gewicht van bagage en volle jerrycans 4 maanden lang kan dragen. Of gaat deze beginnen zwabberen en in het slachtste geval breken?
Moest het nodig zijn, heeft er iemand hier ervaring mee?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2008, 12:05 »
Wat voor DR heb je?

De achterbrug van een DR650SE (van 1996 of later) is iig stevig zat. Ik zou er wel voor zorgen dat je de lagers vóór vertrek nagekeken/vervangen hebt. Als de achterkant gaat zwabberen zit de pijn in de lagers, en niet in de brug zelf is mijn idee.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2008, 12:18 »
En denk eens na over gewichtsverdeling, zware dingen niet allemaal achterop maar verdelen over de fiets.
Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de stabiliteit van de fiets...Wijzelf knoopten een baco gewoon onderaan het frame, bandelichters aan de voorvork enz....
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2008, 13:40 »
En denk eens na over gewichtsverdeling, zware dingen niet allemaal achterop maar verdelen over de fiets.
Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de stabiliteit van de fiets...Wijzelf knoopten een baco gewoon onderaan het frame, bandelichters aan de voorvork enz....

Helemaal eens. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Plus dat een eventueel probleem eerder in je achterframe zal zitten dan in je achterbrug. Achterframe wat verstevigen bij de lokale smid kan nooit kwaad lijkt mij.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2008, 16:20 »
ik heb een dr 650 rse uit 1996.
Ik heb een vriend die autobussen last die wel iets wil ineenknutselen voor me.
en ik ga zoals je zegt proberen het gewicht te verdelen.
Maar ik zal me precies toch veiliger voelen als alles wat verstevigd is.
En die lagers nakijken daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik zo doen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2008, 17:58 »
Als je ze toch nakijkt, dan is vervangen ook niet meer zo'n probleem. Ben je gelijk van eventueel gedonder af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2008, 18:08 »
Hoi Franz ,ik rijd zelf met een dr650rs,je kan het achterframe best verstevigen door een steun te maken die vertrek waar de steps van de duo aan het kader gemonteerd zijn.
Het orginele rekje is ook erg zwak(heb eventueel nog een brug liggen moest je willen experimenteren

Greetz carlo

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #7 Gepost op: 03-01-2009, 21:34 »
hey carlo,
ik ga je raad zeker opvolgen.
We moeten toch de jerrycanrekjes aan de moto lassen,kunnen we in een keer de achterbrug wat verstevigen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: verstevigen achterbrug
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2009, 19:17 »
Als er iets gaat breken is dat waarschijnlijk je kofferrek of je subframe aan de achterkant. Eigenlijk nog nooit iemand gehoord die zijn achterbrug in tweeen gereden heeft op reis...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)