Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?  (gelezen 1135 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 45
Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Gepost op: 07-02-2009, 08:52 »
Hallo mede motor-enthousiasten,
Bij het topic 'Wat rij jezelf voor een all-road' ( http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6346.0 ), valt mij op, dat de Suzuki DR Big vaak langskomt.
Er moet dus wat speciaals zijn, met deze motor?
 
Ik ken 'm alleen van zien, en heb er nooit op gereden, dus vraag ik het hier: Wat is de reden van de populariteit rond deze motor?
 
Één ding zie ik zelf: Hij 'smoelt' goed iig  :)
 
DirtDigger-groet,
Rinus

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2009, 09:11 »
het is de grootste ééncilinder
een tank van 29L
heeft parijs dakar gereden
het is een suzuki
ziet er niet uit als de standaard xr/xl/xt/tt/dr/ktm/etc met saai hoog spatbordje en zonder kuip

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2009, 09:40 »
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gehele drbigclub.nl ( 10 man ) ook vaak hier op het forum te vinden is en dat je de fiets daarom vaak voorbij ziet komen  ;) .
 
LEO
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2009, 09:46 »
Nee Leo, daar doe je de Big mee tekort, ik vind het echt een bijzondere fiets met een eigenzinnige uitstraling en karakter ...... bovendien is de Big een echte : "MANNEN" motor
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2009, 10:36 »
Hallo Dirt Bigger,
 
Hoe de dr big smoelt is natuurlijk een subjectieve mening, maar wat ik vaak merk is dat de big óf als 'goed' smoelen wordt gezien óf als spuuglelijk. Ertussenin zoals niet bijzonder of wel aardig kom je niet zo vaak tegen ;-)
 
Verder is het gewone een echte allroad, je kan er uitstekend mee op de weg uit de voeten en offroad kan die met wat beperkingen ook nog wel. Het is een beetje hetzelfde als een super tenere of africa twin, alleen dan wat lichter, minder pk, goedkoper en qua uiterlijk one of a kind.
 
Net zoals de 2 bovenstaande motoren is het een oerdegelijk blok. Met een beetje tunen kun je de 71pk halen, dat is bijna 20pk meer. Daarmee verlies je de betrouwbaarheid maar het geeft wel aan de het blok standaard echt 'tam' is maar verklaard ook de betrouwbaarheid.
 
Zelf vind ik het verder een heerlijke hobby motor, alles is er lekker simpel aan en dus goed zelf te maken. Alleen onderhoud kost wat meer tijd omdat bij veel dingen de tanks en dus het zadel, zijkappen etc eraf moeten. Ik ben nu bezig met de vering een upgrade te geven, standaard is het niet echt geschikt voor het betere offroad werk...maar dat is ook iets wat je bij elke allroad motor terugziet komen (behalve ktm).
 
Leuke motor die je voor rond de 1500 euro kan scoren.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 45
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2009, 13:33 »
 :stupid:  Klinkt goed allemaal; misscchien wordt het ooit wel eens 'Dirt Bigger'?! (.... ik wil graag een optie houden op de naam iig ?! ::) ;D )
 
Ik ga eerst eens kijken, of ik ook een soortgelijk goed-/plezier-gevoel kan krijgen op mijn Yammie XT660R ?  ;)
 
Groet, Rinus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wat is er zo bijzonder aan de DR BIG ?
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2009, 18:40 »
Meeste is al gezegd maar vind de BIG zalig allround, op weg banden helemaal blij op een bochtige dijk, op de snelweg met een top van 170 echte km's prima thuis en redelijk uit de wind..
 
Met echte noppen er onder verbazend redelijk te berijden offroad met wat oefenen ;)
 
Maar is oud [laatste echte up-date 1993] en [top]zwaar.. maar goed te betalen en betrouwbaar en daarom voor de wat serieuse all/offroader niet zo'n ramp als er wat cosmetische schade onstaat door een bodemonderzoek ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl