Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?  (gelezen 4898 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #15 Gepost op: 22-07-2009, 18:01 »
Ik had eerst ook last van een redelijk vol "slangetje", vooral na hoogtoerige snelwegstukken en moest 'm dan ook regelmatig aftappen. Inderdaad na op het Duitse forum gelezen te hebben, dat Yamaha-Duitsland een gemodificeerde breather heeft(en vervangen wordt onder garantie), heb ik mijn dealer gekontakt en heeft deze nieuwe breather ook geregeld(onder garantie). Heb inmiddels ruim 4.000km gereden met de aangepaste breather en het werkt inderdaad: geen "prut"meer in het slangetje(toch ook veel hoogtoerige stukken gereden).  Dus laten doen! En het dopje uit je slangetje halen: wil je niet, prut slingert misschien op je achterband en oja, ....milieu.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #16 Gepost op: 22-07-2009, 19:00 »
Ja maar wat nu met het probleem van Hammega dat hij veel smurrie in die olie heeft zitten (dat wat ik aftap is ook niet bepaald schoon, dus ik maak mij daar ook zorgen over) is die nieuwe breather nu zo ontworpen dat de olie terug het blok in gaat zonder in aanraking met viezigheid te komen?
En... inderdaad wat Hammega zegt, hoe komt die troep daar.... er zou toch helemaal geen viezigheid in de airbox mogen komen??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #17 Gepost op: 22-07-2009, 21:13 »
Voor de technische verklaring van dit verhaal, lijkt mij het beste dat je dit aan je dealer vraagt(of aan de monteur) of anders direkt aan YamahaNL: zij zullen immers wel de deskundigheid hebben om de precieze werking van de breather uit te leggen. En met alle respect, die deskundigheid hebben wij niet(ik in ieder geval niet). Zij zullen ongetwijfeld ook kunnen vertellen wat de samenstelling van de "prut" is en of dit schadelijk kan zijn.
Hoe dan ook, mijn Tenere loopt goed en soepel(voor een 1-cilinder: is zelfs smeuiger gaan lopen bij het klimmen van de kilometers, inmiddels ruim 21.000), verbruikt geen olie en rijdt erg zuinig.
Dus laten we geen onrust maken en dit navragen bij Yamaha(Bryan Zuidinga werkt toch bij Yamaha, misschien kan hij hier iets over laten weten?) en verder lekker genieten van deze wereld motor!
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #18 Gepost op: 22-07-2009, 21:57 »
Allen, bedankt voor de reacties. Ik zal morgen gelijk even contact zoeken met de klantenservice van Yamaha en hen om uitleg / oplossing vragen. De reactie zal ik hier dan posten. Het is inderdaad beter om geen "paniek" te creeëren en we zien nu wel dat het blijkbaar niet een eenvoudig probleem is. Ook zal ik vragen of er een bepaalde regeling is aangaande vervanging van de breather.
Kom er op terug.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #19 Gepost op: 23-07-2009, 07:56 »
Ik zal het hier ook maar ff zeggen: op de 2009 versie (dus blauwe, rode en ....) zit al die nieuwe breather. Ik heb zo'n een maar dat werkt dus ook voor geen meter. Ook vaak aftappen (vooral warm weer), maar bij mij wel schone olie.

Als Yammaha niks kan verzinnen wil ik wel wat gaan prutsen. Als je de slang voor de breather doorknipt en hier een dikker stuk tussenzet daalt de snelheid van het lucht olie mengsel en slaat de olie hopelijk neer voordat het in de breather zit (en zo dus terug de karter in loppt)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #20 Gepost op: 23-07-2009, 09:28 »
Hoi Hans, ik snalp je punt wel, maar dealers weten ook lang niet alles en over dit soort dingen vaak minder dan wij met elkaar kunnen uitzoeken. Daarnaast zijn niet alle dealers even eerlijk over het toegeven van foutjes en het nut/onzin van bepaalde dingen.
Ik ben ook al voor een 10.000 km beurt naar een Yamaha dealer geweest en die gaf gewoon eerlijk toe dat hij niet wist wat de andere breather anders ging doen, vandaar dat ik er hier zo op inspring.

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #21 Gepost op: 23-07-2009, 09:37 »
www.offtheroad.de Stage 2 Airbox cover XT 660 Tenere 2008- Mounted on top of the air box the stock airbox snorkel breathes hot air from under the fueltank heated up by the engine. This is not a good solution for power and can also cause a damage of the engine from overheating!
This problem can be solved very easy by using this new rubber and aluminium made airbox inlett. Just replace the stock part with this new inlett.
You can use this part with the genuine Yamaha or the DNA airfilter we offer.            
  • better air flow  more power and torque  more and cooler air for the engine  better intake sound  very quick and easy mounting
  DNA Highflow Airboxcover XT 660 Z Tenere
Product number: DNA-St2-660Z
Heb net een email gezonden aan Yamaha nederland. Mijn eigen lokale dealer is Motoport Leek en die reageert niet eens op een bestelling voor een middenbok, dus verwacht ook geen service. Vandaag bel ik even met Yamaha Nederland, of ik ga te rade bij Rally Bike Centre in Lochem. Daar komt mijn tenere toevallig vandaan en die mannen hebben goede contacten bij Yamaha en tevens veen kennis in huis.
 

Post Merge: 23-07-2009, 11:27
Geachte heer Hammega,
Naar aanleiding van uw onderstaande mail, zouden wij u willen verzoeken ons de gegevens van uw motorfiets kenbaar te willen maken:
Kenteken
Identificatienummer
Kilometerstand
en de officiële Yamaha dealer waar de motorfiets in onderhoud is.
met vriendelijke groet,
Service Dept.[/size][/size][/i] ________________________________________________________

Y A M A H A  [/size][/size]M O T O R  N E D E R L A N D  B. V.
[/b]
Koolhovenlaan 1011119 NC Schiphol-Rijk[/size][/size]
Fax:                         [/size][/size]+31 (0) 20 654 6739
E-mail:                      info@yamaha-motor.nl Website:                  [/size][/size]www.yamaha-motor.nl
________________________________________________________
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #22 Gepost op: 23-07-2009, 12:45 »
[url=http://www.offtheroad.de]www.offtheroad.de[/url] Stage 2 Airbox cover XT 660 Tenere 2008- Mounted on top of the air box the stock airbox snorkel breathes hot air from under the fueltank heated up by the engine. This is not a good solution for power and can also cause a damage of the engine from overheating!
Weinig historisch besef bij Yamaha!

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #23 Gepost op: 25-07-2009, 07:38 »
Willen de tenere rijders met hetzelfde probleem bovenstaande gegevens mailen naar mij ? Dan verzamel ik de gegevens en kan ik Yamaha NL even vragen wat ze doen.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #24 Gepost op: 25-07-2009, 12:03 »
Welk probleem heb je het nu over?

- Warm lopen van de motor heb ik geen last van. Als je die stage 2 luchtinlaat plaatst krijgt je motor meer lucht en gaat ie nog armer=warmer lopen. Of je moet de benzine hoeveelheid ook aan gaan passen.

- Olie in luchtfilterhuis heet iedereen last van denk ik. De ene wat meer dan de andere.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #25 Gepost op: 04-08-2009, 14:15 »
Sommige Kawasaki KLX650's hebben ook behoorlijk wat last van een berg olie uit de carterontluchting. Dat word dan nog wel eens zo opgelost (en werkt prima):
http://www.planetklx.de/deu/berichte/oelauffang.php

De reden dat die ontluchting in het 'schone' deel van de luchtfilterkast uitkomt is aanzuigen en verbranden van de oliedampen en -mist. Doe je dat aan de 'vieze' kant, dan komt je luchtfilter vol olie te zitten.

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #26 Gepost op: 05-08-2009, 07:43 »
Yamaha heeft nog niks van zich laten horen. Ga er weer achteraan.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #27 Gepost op: 05-08-2009, 08:00 »
Sommige Kawasaki KLX650's hebben ook behoorlijk wat last van een berg olie uit de carterontluchting. Dat word dan nog wel eens zo opgelost (en werkt prima):
[url=http://www.planetklx.de/deu/berichte/oelauffang.php]http://www.planetklx.de/deu/berichte/oelauffang.php[/url]
Precies een verdikking in de leiding waardoor de snelheid daalt en de olie neerslaat (en ook weer terugloopt de motor in)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Luchtfilerhuis gevuld met benzine/oliemengsel ?
« Reactie #28 Gepost op: 05-08-2009, 10:57 »
Vergis je ook niet in de effectiviteit van het staalwol. Zo maakte ik destijds ook olieafscheiders voor m'n PC-koelspul (olie bevriest nou eenmaal bij -100C, dat moet je niet in je verdamper hebben dus), en die waren aardig efficient.