Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater  (gelezen 4231 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: [GESPLITST] Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #15 Gepost op: 23-07-2009, 13:35 »
In het stookketelgebeuren waar wij met het werk zijdelings mee te maken hebben gebruiken ze ook een goedje voor verbetering van de warmteoverdracht:

Citaat
Fernox Silencer bewijst zijn nut als probleemoplosser voor lawaaierige c.v.-ketels. FERNOX Silencer verlaagt de oppervlaktespanning van het water in een bestaande c.v.-ketel, waardoor de sissende en kloppende geluiden van imploderende stoombellen uitblijven. Hierdoor verbeteren tegelijk de warmteoverdracht en het rendement van de ketel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: [GESPLITST] Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #16 Gepost op: 23-07-2009, 14:58 »
theorietje:

 Het vereist wat knutselwerk aan je motor ( ;) ) maar wat het beste zou werken is een constante druppelaar op het hete oppervlak. (zet maar een straalje water uit de kraan op een luchtgekoelde motor en je ziet wat ik bedoel)
Het vocht verdampt en ontrekt warmte uit het hete oppervlak. Knutselwerk is nodig om de stoom vervolgens af te voeren en weer in (koel) water om te zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: [GESPLITST] Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #17 Gepost op: 23-07-2009, 17:34 »
leuke theorie, en helemaal niet gek.  (Heatpipe aan je cilinder, die naar een radiator gaat!!)

Nadeel is dat de koeling niet erg gelijkmatig is denk ik. Vrij dikwandige cilinder (bijv met kopervlakken erin) zal nodig zijn. 

Wel iets voor hele kleine motoren, waar je weinig ruimte hebt, en bij geen pomp wil toepassen! 


tav die  stookketels: ik denk dat je zowieso geen stommbellen in een ketel wil hebben!!
Maar goed, oppervlakte spanning verkleinen maakt kleinere bellen.

Drupje afwasmiddel doet het heel goed... nadeel is altijd: dit soort middelen zullen ook schuimen veroorzaken: Immers door de lagere oppervlaktespanning kunnen kleinere bellen beter blijven bestaan!! En een vloeistof met kleinere bellen erin.... koelt zeker slechter!!!

ps.: Ik heb ook nog nooit een echt bewijsmeting gezien!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #18 Gepost op: 24-07-2009, 13:13 »
Ik denk dat we de mythbusters maar eens een mailtje moeten sturen  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #19 Gepost op: 24-07-2009, 17:41 »
Goeie verkooppraatjes, ik zou er geen cent aan kwijt kunnen.
 
Facts volgens hun eigen site: http://www.engineice.cc/faq.html
  • Dichtheid van 50%EG / 50% water heeft 4% hogere dichtheid en is dus 4% beter dan engine ice.
  • Viscositeit van 50%EG / 50% water heeft 8% lagere viscositeit en is dus beter dan engine ice.
  • Warmte overdrachtscoefficient van 50%EG / 50% water is 11% hoger en dus 11% beter dan engine ice.
  • Soortelijke warmte van 50%EG / 50% water is 4% lager en dus 4% slechter dan engine ice.
Conclusie: Engine ice zorgt voor ongeveer 15% slechtere koeling dan 50%EG / 50% water. Of zie ik het verkeerd?
 
Overigens is de koeling met 100% water zonder EG nog beter dan met EG, alleen bij vorst heeft het wel risico's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #20 Gepost op: 24-07-2009, 21:09 »
Nouja.. volgens mij tellen alleen de volgende paramters mee voor de warmteoverdracht:

-viscositeit: Hoe makkelijk wordt het rondgepomp'; slechter dus
- wamteoverdacht: die is dus ook slechter
- en hoeveel warmte kan het opnemen (en dus transporteren); die is dus beter... MAAR: gezien deze parameter per kg gaat, en het gewicht per volume ook lager is... conpenseert dat dus, en is het al met al ook niet beter.

Dus idd: Ik zie niet waarom het in een elkel opzicht beter zou moeten zijn.. alleen maar slechter zelf dan gewoon koelvloeistof van 10 euro per 5 liter van de Hema.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #21 Gepost op: 24-07-2009, 23:27 »
Belangrijk voordeel van een lagere viscositeit is ook een betere warmteoverdracht (hoger Reynolds enzo). Denk dat dit effect ook niet te onderschatten is, het koelwater wordt tot een lagere temperatuur teruggekoeld waardoor het dus meer capaciteit afgeeft in de radiateur.
 
 
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #22 Gepost op: 25-07-2009, 12:13 »
ja, ok... dus het is NOG slechter ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #23 Gepost op: 25-07-2009, 13:28 »
Nee, beter, glycol (de toevoeging in koelwater) is veel visceuzer (dikker) als water, zou je dus een koelwater hebben. Gelden de door jouw al genoemde voordelen + betere warmteoverdacht.
 
Daarom zou naar mijn mening water een betere koelwerking hebben dan koelvloeistof, en geloof ik best dat er goede alternatieven zijn die wel de lagere viscositeit hebben, maar ook de vorstbescherming.
 
 
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #24 Gepost op: 25-07-2009, 13:33 »
hier hebben we altijd G12 plus volgens mij is dat wel goed

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #25 Gepost op: 25-07-2009, 15:15 »
Nee, beter, glycol (de toevoeging in koelwater) is veel visceuzer (dikker) als water, zou je dus een koelwater hebben. Gelden de door jouw al genoemde voordelen + betere warmteoverdacht.
 
Daarom zou naar mijn mening water een betere koelwerking hebben dan koelvloeistof, en geloof ik best dat er goede alternatieven zijn die wel de lagere viscositeit hebben, maar ook de vorstbescherming.

ja maar het ging om engine-ice verus water/glycol: en dat superspul engine-Ice is dus dikker...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #26 Gepost op: 25-07-2009, 17:17 »
ja maar het ging om engine-ice verus water/glycol: en dat superspul engine-Ice is dus dikker...
Entschuldigung, zit niet op te letten, kansloos spul dus...  ;D
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #27 Gepost op: 27-07-2009, 20:59 »
Citaat van: Dr_Bean op 25-07-2009, 15:15ja maar het ging om engine-ice verus water/glycol: en dat superspul engine-Ice is dus dikker...
Entschuldigung, zit niet op te letten, kansloos spul dus...   
 
Jeroen, tijd voor vakantie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Extra koelcapaciteit door toevoeging aan koelwater
« Reactie #28 Gepost op: 27-07-2009, 22:45 »

 
Jeroen, tijd voor vakantie?

Jij weer terug dus.
 
Nog 7 weken and counting...
Find me on Phonebook