Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aan alle Adventure rijders  (gelezen 7243 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #15 Gepost op: 11-07-2005, 10:18 »
Precies: de 3x dat wij ze nodig hebben gehad, waarvan 2x in Afrika, hebben ze hun waarde meer dan bewezen. Overigens helpt het wel als je hen de onderdelennummers door kunt geven (ze doen normaal namelijk bijna alleen maar auto's)  en als je in de buurt zit van een groot vliegveld, zodat je het zelf op kunt halen. Wat ook helpt is een lage waarde van de onderdelen op het pakketje noteren, dan betaal je geen/weinig invoerrechten. Feit is overigens wel dat je onderweg iemand moet vinden die kan beoordelen welke onderdelen je nodig hebt (tenzij je dat zelf kunt).

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #16 Gepost op: 11-07-2005, 19:48 »
IRK Deuhhhh

Wij hadden in Zuid Egypte (Aswan) een cilinderkop nodig.
Aswan is een echte toeristenstad. De Cilinderkop kon de ANWB niet krijgen (te oud), dus heeft mijn pa die zelf gekocht (gewoon effe slopers bellen) en opgehaald.

Toen zou de ANWB die op komen halen, dus hij bleef thuis... kwamen ze niet, heeft mijn pa hem de volgende dag zelf maar gebracht. (al met al bijna een week extra vertraging)
Toen zoude ANWB hem opsturen: Alleen op Donderdag dagten ze, dat heeft geen nut, dan komt ie in het weekend aan: Niet heel de wereld is christelijk hoor! (moslims -> onze vrijdag is voor hun gelijk aan onze zondag!) dus als ze dat ding donderdag hadden gestuurd was ie er zaterdag geweest, maar nee, ze sturen hem maandagmiddag pas op -> Woensdag aangekomen, konden we gelukkig donderdag nog ophalen, ander was het weekend geweest (1 week extra vertaging!)

en OJA, Ze konden hem alleen tot op het vliegveld in Cairo sturen, Door de douane moesten we zelf maar doen, maarja wij zaten nog 1200km van Cairo. Dus wij maar naar Cairo met de trein (is niet echt een straf overigens).
Toen konden ze ons daar niet bereiken, want het was bij ons een uur later... (ja dat heb je zo met een ronde wereld he, maar dat weet de ANWB blijkbaar niet).
Oja, en het was maar eenlastig hotel, want ze wilde hun niet doorverbinden met de telefoon op onze kamer en ze spraken ook nog slecht engels: Je mag daar blij zijn DAT er telefoon is, en wij zitten natuurlijk niet in een 5 sterren hotel op een cilinderkop te wachten, dan hadden we beter zelf heen en weer kunnen vliegen om hem te halen. En het Arabisch van de ANWB is een stuk slechter dan het engels daar :-)

Gelukkig kon de DHL directeur in Cairo het allemaal snel voorons oplossen, want die kunnen het wel!

3 weken na de melding hadden we een cilinderkop: Restte ons nog 6 dagen om
- terug te komen naar Cairo, Kop op blok (kleppen omzetten enzo), blok in motor, en vanuit Aswan naar het noorder, door de Sinai om Egypte uit te komen, omdat we maar een maand visum hadden en verlengen erruuhg duur is.
Al mijn pa hem zelf per DHL gestuur had, was ie er 2 weken eerder geweest denk ik.

Dus: IRK voor onderdelen service over de hele wereld: Nou vergeet het maar, die wereld houdt bij de grieks/turkse grens op!  (Turkije doen ze ook niet!)
Nu heb ik gewoon een voertuigverzekering voor 15 euro per jaar bij mijjn reisverzekering op, zodat in ieder geval de evt kosten van repatrering van de motor gedekt is, de rest kan ik wel zelf.

grts
(zo... dat lucht op  ;D ;D ;D ;D ;D ;) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #17 Gepost op: 11-07-2005, 21:01 »
Ja, ken ook nog een mooi verhaal van Maarten Munnik en de ANWB. Hij heeft er de krant nog mee gehaald toen ik met hem in Colombia was. Als ik het kan vinden zal ik het eens toesturen.

Een lang verhaal kort: hij had een nieuw ketting nodig. Vriend had dit gekocht maar het bleef maar bij de ANWB in Nederland. ANWB vertuurd het geheel maar zet op de brief dat het er twee zijn (ze begrijpen daar niet dat twee tandwielen en een ketting een set maken) dus Maarten moet dubbel belasting betalen. Ook waren ze van menig dat de verpakking niet goed was en bij het ompakken waren ze het linkje vergeten. Nog geen kompleet ketting.. >:(

Zal eens kijken of ik het kan vinden. :D

Toen ik vroeg om deze verzekering vertelden ze me dat het niet geldig meer was voor Latijns-Amerika. Was dit waar of begrepen ze dat het voor hun niet uit zou kunnen :(

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #18 Gepost op: 11-07-2005, 23:55 »
nouja, laat ik het iets nuanceren:

Als je op een lange reis ver buiten europa gaat, dan kan het misschien uit financieel: IRK + lidmaatschap is niet heel duur, dat heb je er snel uit als je moet gaan versturen.
Reis Verzekeringen dekken idd lang niet allemaal de hele wereld, sommige wel (Elvia vast en zeker, hebben ook een goeie wereldreisverzekering, ook voor langer dan 6 maanden!).

Wij hebben in Afrika in ieder geval wel onze reisverzekering dubbel en dik terug gehad :-)
En van de ANWB heb ik uiteindelijk ook alles terug gehad (ook de treinkaartjes voor vervoer naar Aswan en terug), dat was dan wel weer netjes (maar het ging niet vanzelf).

Wat mij er zo aan tegenviel (en ook aan de world-help van de reisverzekering, is dat ze er bijna niemand schijnen te hebben die ook maar enigsinds begrijpt hoe de situatie in dat soort landen is.
Toen ik bijv. mijn sleutelbeen brak stelde ze de volgende dingen voor:
- kunt u niet gewoon terugvliegen? (Het eerst volgende vliegtuig ging over 3 weken, van de zandstrip Niamey. En dan moest mijn motor ook nog.. oja!)
- Uw vriendin heeft toch geen gebroken sleutelbeen, dan kan die toch gewoon alleen verder gaan? (Effe afgezien van het morele aspect: Je hebt samen een bepakking, die kan je niet effe 123 op 1 motor hangen, en alleen als vrouw door afrika is ook niet zo veilig)
- Misschien kunt u een kortere weg terug nemen (we zaten toen in N'Djamena, Chad... precies midden onder de Sahara/Libie en de middelandse zee)

En nog heel veel meer dingen, die ik graag vertel, maar dan bij een dia-avondje ofzo :-X

nouja..
grts  ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #19 Gepost op: 12-07-2005, 09:15 »

En nog heel veel meer dingen, die ik graag vertel, maar dan bij een dia-avondje ofzo :-X

nouja..
grts  ;)

Ben ik wel nieuwsgierig naar! (dia's ook trouwens)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #20 Gepost op: 12-07-2005, 23:49 »
Ja leuk voorstel om 's ouderwets dia's te komen kijken.
Is weer 's wat anders dan digitale foto's vanaf de laptop.
Kunnen we misschien ook 's verder bomen over dat motorblok dat we met z'n alle dus niet kopen :-))))

ff serieus.
Is het een idee om het onderwerp van dit topic eens serieus tijdens een meeting te bepraten en niet alleen via dit forum.
Natuurlijk opgeleukt met wat dia's danwel laptops en beamers etc.??
Iemand een voorstel?


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #21 Gepost op: 13-07-2005, 15:02 »
eerst effe vakantie.

Start er na 4 weken maar weer eens een draadje over in het cafe :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #22 Gepost op: 13-07-2005, 22:17 »
Right said Fred

Mag 't een weekje meer zijn?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #23 Gepost op: 25-08-2005, 08:08 »
Wat betreft die IRK?

Ik ken inderdaad de verhalen van mensen die teleurgesteld zijn in de ANWB. Kan mij voorstellen dat het opsturen van een cilinderkop naar Afrika geen alledaagse zaak is voor de mensen aan de andere kant van de telefoon..... Mijn eigen ervaring is super. Op de IRK werd mijn auto met aanhanger vanuit Milaan door iemand van de ANWB naar huis gereden. Die was er natuurlijk eerst naartoe gevlogen.... Vervolgens kwam op diezelfde IRK na een jaartje ineens mijn Lila Koe weer terug! Ik moest alleen € 113,= betalen omdat één of andere Fransoos er ook wat moeite voor gedaan had. Die motor was niet echt makkelijk te bergen.... Nu moet ik ook zeggen dat zonder de hulp van de ADAC het allemaal niet goed gekomen was. Mijn Duitse vrienden zijn allemaal erg goed te spreken over de ADAC. Ook de auto met aanhanger van één van hun is uit Algerije teruggekomen en later óók zijn motor. Zelfs de voertuigen die normaal gesproken sloopvaardig zouden zijn zijn allemaal terug gekomen! Het is dan ook de ADAC die mijn motor voor de deur thuis bracht! (De ANWB zal de rekening wel gehad hebben) Ik moest alleen het ontvangst bewijs tekenen waarop stond "starke gebrauchspuren".

Ik blijf lid van de ANWB. Je weet maar nooit.....
Misschien is het mogelijk om als nederlander lid te worden van de ADAC?

Groetjes,

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #24 Gepost op: 29-08-2005, 20:34 »
hoi, ik wil helemaal niet negatief zijn over de IRK, in vele gevallen is het nuttig. Alleen wordt er een beetje veel van beweerd, terwijl de praktijk wel wat anders is.

Binnen Europa (en hoort Turkije dus al niet bij) werk het idd perfect, daar heeft de ANWB dan ook steunpunten! Maar daarbuiten wordt het snel lastig. Evenzo als je een beetje standaard gangbare motor hebt, maar als je een wat minder bekend fietsje hebt wordt het ook al weer minder.
Vergeet verder niet dat de dekking niet oneindig is: Zo is bijv het maximum bedrag voor afsleepkosten totaan de eerste dealer maar 200 euro! Daar kom je in veel landen niet ver mee, omdat de dealer niet bepaald om de hoek zit. In IJsland werd een zwitser met LC8 afgesleep omdat ie in de rivier verzopen was; tochtje van binnenland naar Reykjavik kostte 600 euro!
Jammer ook dat je eerst verplicht ANWB lid moet worden. Ik hou het maar bij mijn 18 euro vervangen dvervoerregeleing van mijn verzekering.

Maar goed, laten we niet vergeten dat we verreweg de meeste km's hier in europa maken, en daar is  IRK idd ideaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #25 Gepost op: 12-11-2005, 22:49 »
Ben vandaag met Rogier naar Sommer geweest voor wat leuke dingetjes voor de brommerts. :D ;D
Ook maar meten even aan Rainer Kroll gevraagd hoe snel hij denkt dat ie ons weer aan het rijden zouden kunnen krijgen in het geval van ernstige blok schade.

Hij kwam met een paar duidelijke statements.
Allereerst, wat er ook moet gebeuren aan de motor, het kost nooit meer dan 10 uur (inclusief uitbouwen en inbouwen).
Verder hebben ze van alle soorten LC4 vanaf 2000 alles op voorraad, behalve de middelste carter delen....
Maar cilinders, krukassen, nokkenassen, lagers, noem maar op, alles is op voorraad!!!
Eventueel kan een cilinder ook geruild worden (bij beschadiging van de coating).
Slechts als er gelijktijdig meerdere mensen een blok helemaal in puin rijden komt bovenstaande service in het gedrang.
Verder is de levertijd van onderdelen die niet voorradig zijn volgens Rainer nooit een probleem.
In Duitsland scoort KTM het beste als het gaat om levertijd van onderdelen.
Een week levertijd kent hij niet!!
Aldus sprak de KTM dealer   ::)

Al met al lijkt het erg overdreven om voor deze reden een blok op voorraad te leggen....

Einde topic dan maar?? ???  8)

Groeten,

Fr@venture

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #26 Gepost op: 13-11-2005, 19:10 »
Dus, Meindert had gewoon naar Finland kunnen gaan!!! ::)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Aan alle Adventure rijders
« Reactie #27 Gepost op: 14-11-2005, 20:52 »
Ja dus (volgens Sommer), maar het ging niet om Meindert.

Het ging er om of het zinvol zou zijn om eventueel met een aantal Adventure rijders een (duur) blok aan te schaffen voor het geval dat nodig mocht zijn (zoals in het geval van Meindert).

Voorlopig vertrouw ik op Sommer en lijkt het mij niet meer zo zinvol om voor zo'n blok te gaan sparen.

Groeten,

Fr@venture

By the way, ik voel me niet geroepen om de proef op de som(mer) te nemen.

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt