Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4  (gelezen 1471 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Gepost op: 11-01-2006, 22:10 »
Iemand advies voor het volgende?;
Heb een '05 LC4 met 2 (grote!) remschijven in het voorwiel. Erg mooi, maar het remt me (offroad) eigenlijk te hard, en 't is relatief zwaar.
Wil 'm vervangen voor een ander voorwiel met 1 "normale"schijf. Heb ook een compleet remsysteem nodig dan. Liefst gemonteerd, zodat ik het er zo op kan zetten.

Wellicht iemand een suggestie of wellicht zoiets te koop?

Groet, Marten
(ut Fryslan)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2006, 22:17 »
Gerben, Dr_Bean, heeft op z'n LC8 gewoon 1 schijf weggehaald en gebruikt dezelfde rempomp. Gewoon de slang tussen de ene en andere remklauw weghalen en de enkele banjobout gebruiken van de klauw die je weghaalt.

Voor het mooie zou je een andere hoofdremcylinder moeten hebben die bedoeld is voor het gebruik met die ene remklauw, maar dat wordt gelijk een stuk duurder. En je hebt alles in huis om het te proberen, nou ja, op nieuwe koper ringetjes en remolie na dan misschien.

Als je niet weet waar het over gaat, blijf dan van je remmen af alsjeblieft of beter, vraag iemand mee te kijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2006, 16:49 »
psies.

Zo heb ik het gedaan ter experiment. Scheelt 1 klauw, 1 schijf en een remslang: snel een dikke 2 kg onafgeveerd.
Remvermogen is duidelijk wat minder geworden, maar nog steeds niet slecht hoor.. gewoon wat harder knijpen. Ik ga het zo laten voor offroad. Met zijn 2-en en bagage zou ik het niet willen, maarja das van de zomer misschien pas weer.

Het harder knijjpen zou ik kunnen oplossen door een kleinere rempomp, van bij Magure, maar dan kijk je idd tegen 250 euri aan.
succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2006, 22:28 »
Bedankt voor jullie hulp zover! Grote klasse. Ik geloof dat er al een oplossing aankomt. Een goed kennis van me heeft een (rally)-voorwiel + remsysteem voor me. Andere vriend draait d'r een nieuwe as (die moet dunner worden qua diameter) en een busje bij, en dan moet het werken...!?
Ik denk/hoop dat ik dan zelfs meer dan die 2Kg lichter uitkom!

Leuke bijkomstigheid is dat het woorwiel (en het achterwiel (-had ik al gekregen..)) Dakar al eens gehaald hebben....
We hebben het er zondag in Almere vast nog wel even over als jullie daar zijn tenminste.

Oant moarn  :)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2006, 11:55 »
Het harder knijjpen zou ik kunnen oplossen door een kleinere rempomp
ik zou juist denken dat je met een grotere pomp minder hard hoeft te knijpen..
grotere pomp verplaatst meer olie -> voor 2 remklauwen dus
kleinere pomp verplaatst minder olie -> voor 1 remklauw dus
grote rempomp en 1 klauw levert dan toch bij minder ver "pompen" grotere druk op 1 remklauw ?!
lijkt mij toch een beetje wet van comuniserende vaten (iets van natuurkunde in ieder geval)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2006, 12:21 »
Langere remhendel werkt dan ook  :P
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2006, 14:38 »
Die grotere pomp doet hetzelfde als een kortere handle, oftewel meer kracht voor dezelfde druk en minder verplaatsting voor dezelfde hoeveelheid.

dus inderdaad een kleinere pomp nodig om minder kracht te hoeven zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: voorwiel vervangen van m'n 2005 - LC4
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2006, 20:11 »
Geloof nu echt dat ik dus de goeie keus heb gemaakt..!? Gewoon een "normaal" voorwiel met een "normale" schijf en een passend remsysteem d'r bij.
Dit rem-systeem heb ik compleet -pomp/handel/slang/klauw- bij Lemmens gekocht(e 200,-!) (nieuw e 450,-!!!!)
E.e.a. wordt deze week voor me pas gemaakt. Het LC4 -2005 model heeft een zeer dikke vooras. Hoop het jullie bij een volgende ritje te showen!