Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: [TLG]: Keihin FCR 41  (gelezen 7279 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: [TLG]: Keihin FCR 41
« Reactie #30 Gepost op: 27-06-2010, 18:51 »
Ff Googelen, heb op het www een adresje gevonden die vaak een zooitje van die FCR's heeft liggen voor niet al te veel.
Heb op mijn eigen DR 650 R destijds een 39 mm gestoken en geloof me, je merkt het verschil wel. Ook op de DR 650 SE (de jongere versie) is het verschil héél goed te merken. Op die van m'n meissie zit een 41 mm (merkbaar beter te doseren als de 39 mm) en daarmee reageert het gewoon allemaal een stukje directer.
 
Als je rustig rijd, loopt de motor (niet te veel pompend gas geven, maar vloeiend) inderdaad zuiniger.
Het is gasgeven met een kabeltje, en niet meer zoals met de CV-carburator met een elastiekje... En volgas is ook gewoon volgas, en niet half gesmoord net-niet-helemaal-open.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: [TLG]: Keihin FCR 41
« Reactie #31 Gepost op: 28-06-2010, 09:18 »
Wat ik trouwens ook een heel goed alternatief vind voor de FCR39 is een Mikuni TM40. Bij de Harley-jongens ook wel bekend als HS40. Die dingen doen het ook prima, en kosten een stuk minder.
 
 
En wat ik me nou altijd afgevraagd heb: zo'n CV-carb heeft de naam iets beter overweg te kunnen met veranderende omstandigheden. Van zeeniveau naar 2500 meter, van zomer naar winter, etc.
 
Ik snap alleen niet goed waarom. Bij een vlakschuif trek je de schuif zelf open, daarmee regel je de hoeveelheid lucht die je toe wilt voeren. De hoeveelheid benzine word vervolgens door de naald/naaldbuis/sproeiers/gassnelheid venturi/etc. geregeld.
 
Bij een CV-carb is het niet anders; de schuif word bediend door een membraan ipv een gaskabel, maar verder is de verhouding luchtdoorlaat-hoeveelheid benzine net zo strak als bij een direct-bediende-schuif aangezien de naald en gasschuif nog steeds aan elkaar vast zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [TLG]: Keihin FCR 41
« Reactie #32 Gepost op: 28-06-2010, 10:19 »
Gasschuif bediend door middel van vacuum.
ijle lucht is dunner, en en zal het vacuum dus beinvloeden, koude dag op zeenivo is de lucht weer anders.
 
Das mijn theorie :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: [TLG]: Keihin FCR 41
« Reactie #33 Gepost op: 28-06-2010, 10:43 »
CV carburateurs zijn vaak sloom afgesteld zodat je niets "fout" kunt doen. Het vacuum boven het membraan wordt opgebouwd door een gaatje in de gasschuif. Dat gaatje wordt vaak aan de kleine kant gehouden zodat de carb langzaam reageert. Zodoende heeft het mengsel rustig de tijd om te reageren aan de langzaam veranderende hoeveelheid lucht. Er is dus geen acceleratiepomp nodig om even snel bij te springen. Resultaat is een altijd goed reagerende motor met een goed mengsel, alleen wel "sloom". Tuning kits (dynojet bv.) hebben vaak niet alleen andere sproeiers en naalden maar ook een boortje om dat gat groter te maken. Dan reageert de CV ook een stuk sneller. Als je bij een FCR de acc pomp uitschakelt rijdt het nog steeds, je moet dan alleen het gas niet heel snel opentrekken.